Messerschmitt Me 110G-4   W. Nr . 720005

 

C9+EK

 

2./NJG 5

 

 

Blatnice okr. Plzeň- sever    3.1.1944

 

Letoun Me 110G-4 C9+EN noční stíhací eskadry /NJG/ 5

 

 

K havárii neznámého německého letounu zřejmě typu Me 110 došlo u obce Blatnice, asi patnáct kilometrů západně od Plzně. Zatím se nepodařilo zjistit více informací. Letoun narazil do pole naplocho a trosky odletěly do velké vzdálenosti. Osud posádky se nepodařilo zjistit, v okolí nežije nikdo, kdo by událost pamatoval. Na poli byly nalezeny pouze drobné fragmenty, jedním z nich je zbytek palubních hodinek firmy Junghans. Na zadní straně hodinek jsou zbytky barvy, pravděpodobně číslo stroje. Tato informace by byla klíčová pro identifikaci, stav ale neumožňuje toto číslo určit.

 

Aktualizace 13.5.2020

Panu Markovi Žatkovičovi se podařilo dohledat identitu tohoto letounu i části jeho posádky. Tímto se opět podařilo trochu doplnit mozaiku událostí 2. sv. války na našem území.

Ve farní  kronice obce Blatná našel tento zápis:

2.1.1944 
3:30 vyhlášen letecký poplach. Letadla nepřiletěla.
Krátce po 5:30 ráno muselo nouzově přistát letadlo naší Luftwaffe na louce mezi Blatnitz (Blatnice) a obcí Steinaujezd (Kamenný Újezd). Letadlo zcela shořelo. Piloti stihli dříve vyskočit. Kvůli leteckému poplachu musela být zrušena ranní mše. Místo toho byla provedena večerní mše.
 
Zápisem byly myšlena noc z 2 na 3.1.1944. Zjištění data  nehody umožnilo dohledat stroj v knize Michaela Balsse - Deutsche Luftwaffe Losses Claims Part 28 (January 1944), jež vychází z Verlusmeldungů LW.
 
 
3.1.1944  Bf 110 G-4, 2./NJG 5,  W.Nr. 720005, C9+EK, zničen 100%
startoval Stendal
dopadl u Pilsen, sestřelen, osádka vyskočila
Pilot Lt. Gunter Schmidt vyskočil zraněn, 2 členové osádky v pořádku
 
Zajímavý je v hlášení  zápis o tom, že letoun byl sestřelen. Nabízejí se dvě možnosti - letadlo bylo v nočních hodinách poškozeno palbou palubních střelců RAF někde nad Německem a dolétlo k Plzni, kde z něj posádka vyskočila. Nebo,  pravděpodobnější verze - letadlo bylo ve tmě považováno za nepřátelské,  zasaženo vlastním flakem a tedy omylem sestřeleno.
 
 

 

Místo havárie v roce 2013

 

 

Drobné úlomky nalezené na poli Zbytek ovládací páky
   
Tlačítko "Netzschalter" z levého  bočního pultu stroje Umístění tlačítka vypínače el. sítě v kokpitu
   

 

 

Pavel Krejčí 11.2014