Douglas A-20B Boston 

 

321.Bombardovací divize,13. Bombardovací pluk

 

Gard. kapitán I.N. Bělobrov +3

 

 

Jilešovice okr. Opava    21.4.1945

 

 

 

 

 

 

21. dubna 1945 byl nedaleko Jilešovic na Opavsku protiletadlovou palbou  zasažen letoun A-20 Boston. Pilot stroje, gardový kapitán Ivan Nikitovič Bělobrov byl zřejmě výbuchem protiletadlového granátu zabit. Letoun přešel do prudkého stoupání a ztrácel rychlost. V okamžiku, kdy se  ve vzduchu zastavil z něj vyskočil velitel stroje, major Ivan Petrovič Ganža. Poté již následoval neřízený pád, během něj se ze stroje dostal i zadní střelec gard. seržant Poběrežnyj.

Stroj dopadl do strmého svahu, asi jeden kilometr jihovýchodně od obce Jilešovice. Po nárazu se částečně zaryl do země, zadní část se utrhla a přeletěla hřeben svahu do vzdálenosti několika set metrů. V troskách stroje zahynul kromě gard. kapitána  Bělobrova i střelec-radista gard. staršina Šiškin. K dvěma letcům, kterým se podařilo stroj opustit na padáku se osud zachoval velmi rozdílně. Oba přistáli u Hlučína a byli zajati. Zraněný major Ganža byl němci zastřelen v hlučínské pískovně, seržant Poběrežnyj byl po výslechu transportován  do zajateckého tábora a podařilo se mu během transportu uprchnout. Přečkal konec války v lesích a k jednotce se vrátil 16.5. 1945.

Místo havárie tehdy neznámého sovětského letounu bylo prozkoumáno již v roce 1979 a 1980 týmem časopisu Zápisník v rámci hledání padlých  letců. V té době bylo nalezeno několik důležitých artefaktů, díky kterým se podařilo identifikovat stroj i jeho posádku. Nejdůležitějším nálezem byl výrobní štítek stroje.

 

 

 

Byl navázán kontakt s tehdy ještě žijícím jediným přeživším- seržantem Poběrežnym, který popsal okolnosti sestřelení tohoto letounu. Celý tento příběh si mohli přečíst čtenáři vojenského časopisu Zápisník a je popsán i v knize "Pod křídly je Ostrava" autora Jaromíra Bally, která vyšla v roce 1985.

Na základě informací z těchto dobových materiálů jsem místo havárie nalezl v roce 2009. Na místě se dá dodnes nalézt množství drobných částí stroje.

 

Místo dopadu-stav v roce 2014

 

 

 

                                         Gardový kapitán I.N. Bělobrov                                                                     Gardový staršina B.P. Šiškin

                                                               

 

 

Štítek s výrobcem stroje Ovladač radiostanice
   

 

   

 

Část vnitřní konstrukce Potahový plech
   

 

Zbytky munice r. 12.7 mm Zbytky munice r. 12.7 mm
   

 

Hezký snímek regulátoru teploty oleje z tohoto letounu zaslal v r. 2018 p. Radim Struž. Díky!

 

 

V roce 2013 byl členy Silesia Hunters, KVH Slezsko a sdružením Jilešovice nedaleko místa dopadu vybudován a odhalen památník zahynulým  letcům.

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Pavel Krejčí 10.2014