Douglas A-20B Boston
321.Bombardovací divize,13. Bombardovací pluk
Gard. kapitán I.N. Bělobrov +3
Jilešovice okr. Opava 21.4.1945
21. dubna 1945 byl nedaleko Jilešovic na Opavsku protiletadlovou palbou zasažen letoun A-20 Boston. Pilot stroje, gardový kapitán Ivan Nikitovič Bělobrov byl zřejmě výbuchem protiletadlového granátu zabit. Letoun přešel do prudkého stoupání a ztrácel rychlost. V okamžiku, kdy se ve vzduchu zastavil z něj vyskočil velitel stroje, major Ivan Petrovič Ganža. Poté již následoval neřízený pád, během něj se ze stroje dostal i zadní střelec gard. seržant Poběrežnyj.
Stroj dopadl do strmého svahu, asi jeden kilometr jihovýchodně od obce Jilešovice. Po nárazu se částečně zaryl do země, zadní část se utrhla a přeletěla hřeben svahu do vzdálenosti několika set metrů. V troskách stroje zahynul kromě gard. kapitána Bělobrova i střelec-radista gard. staršina Šiškin. K dvěma letcům, kterým se podařilo stroj opustit na padáku se osud zachoval velmi rozdílně. Oba přistáli u Hlučína a byli zajati. Zraněný major Ganža byl němci zastřelen v hlučínské pískovně, seržant Poběrežnyj byl po výslechu transportován do zajateckého tábora a podařilo se mu během transportu uprchnout. Přečkal konec války v lesích a k jednotce se vrátil 16.5. 1945.
Místo havárie tehdy neznámého sovětského letounu bylo prozkoumáno již v roce 1979 a 1980 týmem časopisu Zápisník v rámci hledání padlých letců. V té době bylo nalezeno několik důležitých artefaktů, díky kterým se podařilo identifikovat stroj i jeho posádku. Nejdůležitějším nálezem byl výrobní štítek stroje.
Byl navázán kontakt s tehdy ještě žijícím jediným přeživším- seržantem Poběrežnym, který popsal okolnosti sestřelení tohoto letounu. Celý tento příběh si mohli přečíst čtenáři vojenského časopisu Zápisník a je popsán i v knize "Pod křídly je Ostrava" autora Jaromíra Bally, která vyšla v roce 1985.
Na základě informací z těchto dobových materiálů jsem místo havárie nalezl v roce 2009. Na místě se dá dodnes nalézt množství drobných částí stroje.
Místo dopadu-stav v roce 2014
Gardový kapitán I.N. Bělobrov Gardový staršina B.P. Šiškin
Štítek s výrobcem stroje | Ovladač radiostanice |
Část vnitřní konstrukce | Potahový plech |
Zbytky munice r. 12.7 mm | Zbytky munice r. 12.7 mm |
Hezký snímek regulátoru teploty oleje z tohoto letounu zaslal v r. 2018 p. Radim Struž. Díky!
V roce 2013 byl členy Silesia Hunters, KVH Slezsko a sdružením Jilešovice nedaleko místa dopadu vybudován a odhalen památník zahynulým letcům.
Pavel Krejčí 10.2014