Messerschmitt Bf 109G-10 W.Nr ?
Pilot, jednotka ?
Zábřeh na Moravě okr. Šumperk 4.1945
Havárie neznámé Bf 109 se odehrála na samém konci II. sv. války jihozápadně od Zábřehu na Moravě v okrese Šumperk. Událost dodnes nebyla nikde zachycena, neexistují žádné zmínky v literatuře , ani není znám žádný záznam v archivech. Místo dopadu bylo nalezeno v roce 2014 autorem těchto stránek. A jako rodilý "Zábřežák" musím říct, že je to pro mě bylo velké překvapení, protože jsem nikdy v minulosti o této havárii neslyšel žádnou zmínku. Na stopu této události mě přivedl pan František Hlavatý ze Šumperka, majitel vojenského muzea, kterému se o "havárii nějakého letadla u Zábřeha" zmínil jeden z návštěvníků. To, co vypadalo jako nesmysl později potvrdili další dva pamětníci z obce Nemile a celé to bylo nakonec v září 2014 završeno nalezením místa dopadu.
O havárii se zatím nepodařilo zjistit více než jen to, že se odehrála na samém konci války. Pilot vyskočil na padáku a letoun dopadl do zalesněného svahu. Stroj se částečně zaryl do země. Ještě několik let po válce se v místě havárie nacházely velké části konstrukce letadla.Postupně bylo všechno rozebráno a uklizeno, událost upadla v zapomnění.
Dle nalezených fragmentů se jedná o stroj Bf 109 pozdějších sérií-byly nalezeny části dřevěné kýlové plochy. To by svědčilo pro verzi G-10 a pozdější. V současné době se přesným určením verze stroje zabývá Radek Frait, doufám, že se mu podaří určit i výrobce této Bf 109.
Fragment přístrojové desky | Část "kniplu" |
Popisek z kormidel stroje | Část svastiky |
Překližkové díly z kormidel | Víčko palivového čerpadla |
Odlehčovací ploška ze směrovky | Umístění plošky |
![]() |
Trim směrovky | Umístění trimu |
![]() |
Krytka plnění paliva z trupu stroje | "Boule" z křídla stroje |
Plech v barvě RLM 82 | Barva RLM 84 |
Plech- výrobce Krupp | Nábojová schránka |
Část kyslíkové soustavy | Část radiostanice FUG 16 |
Fragment přístr. desky | Identický popisek-ostřikování čelního štítku |
![]() |
Fotografie fragmentů ze sbírky T+L /díky! :-)/
Fragment z levé strany trupu | Štítek umístěný na levé straně trupu na úrovni kokpitu/vedle W.Nr./ |
Štítek z ovladače plynové přípusti | Štítek "Schnellstopp" |
Štítek z motoru DB 605 |
Štítek z hydraulického systému | Štítek z chladiče |
Ciferník z tlakoměru kyslíkového systému | Ciferník otáčkoměru |
Otisk štítku vrtulového náboje.
Pavel Krejčí 10.2014