Messerschmitt Bf 109G-10    W.Nr ?

 

Pilot, jednotka ?

 

Zábřeh na Moravě okr. Šumperk   4.1945

 

 

 

Havárie neznámé Bf 109 se odehrála na samém konci II. sv. války jihozápadně od Zábřehu na Moravě v okrese Šumperk. Událost dodnes nebyla nikde zachycena, neexistují žádné zmínky v literatuře , ani není znám žádný záznam v archivech. Místo dopadu bylo nalezeno v roce 2014 autorem těchto stránek. A jako rodilý "Zábřežák" musím říct, že je to pro mě bylo velké překvapení, protože jsem nikdy v minulosti o této havárii neslyšel žádnou zmínku. Na stopu této události mě přivedl pan František Hlavatý ze Šumperka, majitel vojenského muzea, kterému se o "havárii nějakého letadla u Zábřeha" zmínil jeden z návštěvníků. To, co vypadalo jako nesmysl později potvrdili další dva pamětníci z obce Nemile a celé to bylo nakonec v září 2014 završeno nalezením místa dopadu.

O havárii se zatím nepodařilo zjistit více než jen to, že se odehrála na samém konci války. Pilot vyskočil na padáku a letoun dopadl do zalesněného svahu. Stroj se částečně zaryl do země. Ještě několik let po válce se v místě havárie nacházely velké části konstrukce letadla.Postupně bylo všechno rozebráno a uklizeno, událost upadla v zapomnění. 

Dle nalezených fragmentů se jedná o stroj Bf 109 pozdějších sérií-byly nalezeny části dřevěné kýlové plochy. To by svědčilo pro verzi G-10 a pozdější. V současné době se přesným určením verze stroje zabývá Radek Frait, doufám, že se mu podaří určit i výrobce této Bf 109.

   
Fragment přístrojové desky Část "kniplu"
   

 

Popisek z kormidel stroje Část svastiky
   

 

Překližkové díly z kormidel Víčko palivového čerpadla
   

 

 

Odlehčovací ploška ze směrovky Umístění plošky
   

 

Trim směrovky Umístění trimu
   

 

Krytka plnění paliva z trupu stroje "Boule" z křídla stroje
   

 

Plech v barvě RLM 82 Barva RLM 84
   

 

Plech- výrobce Krupp Nábojová schránka
   

 

Část kyslíkové soustavy Část radiostanice FUG 16
   

 

Fragment přístr. desky Identický popisek-ostřikování čelního štítku
   

 

 

Fotografie fragmentů ze sbírky  T+L /díky! :-)/

 

   
Fragment z levé strany trupu Štítek umístěný na levé straně trupu na úrovni kokpitu/vedle W.Nr./

 

   
Štítek z ovladače plynové přípusti Štítek "Schnellstopp"

 

 

   
Štítek z motoru DB 605  

 

   
Štítek z hydraulického systému Štítek z chladiče

 

 

   
Ciferník z tlakoměru kyslíkového systému Ciferník otáčkoměru

 

Otisk štítku vrtulového náboje.

Pavel Krejčí 10.2014