North American P-51D Mustang

 

 

44-72769  VF-P

 

336. Fighter Squadron, 4. Fighter Group, 8.AF

 

Capt. Edward L. Gimbel

 

Kolešovice okr. Rakovník   16.4. 1945

 

 

 

 

 

 

 Capt. Edward L. Gimbel před svým prvním Mustangem-44-14029 "Hard Luck !"

 

Dne 16. dubna 1945 zaútočily Mustangy 336. Fighter Squadron vedené Col. Sidney Woodsem na letiště Kbely. Col. Woods, pravděpodobně ve snaze  znovu získat prvenství v počtu zničených německých strojů, které mu krátce předtím uzmula 357. FS, vedl svoji sekci "A" do útoku agresivně a velmi riskantně. Na domovskou základnu v Debdenu se díky nezvykle přesnému a hustému flaku nevrátilo šest letounů. Dva z pilotů zahynuli /Capt. Carpenter a Capt. Alfred/, další, včetně samotného Woodse byli zajati. Jedním ze strojů, který to domů "nedotáhl" byl stroj 44-72769 pilotovaný Capt. Gimbelem. Tento devětadvacetiletý rodák z Chicaga, dostal stroj VF-P jen necelé dva týdny předtím, než byl sestřelen. Ve svém logbooku dne 5.4. 1945 uvádí: "I just got a new Mustang, VF-P, my first trip in the new kite, very nice!!"

 

Hezký snímek žokejů 4. Fighter Group. Hned dva z mužů na snímku se z akce 16.4 1945 nevrátili. Capt. Alfred (vpravo dole) zahynul u Ohrobce, Capt. Edward Gimbel ( stojící, uprostřed) se zachránil na padáku, jeho Mustang dopadl u obce Kolešovice. Maj. Pierce McKennon (připalující si cigaretu) měl toho dne štěstí. Svého poškozeného "Ridge Runnera" dotáhl na předsunutou základnu a po provizorním ošetření přelétl zpět do Debdenu. Zahynul dva roky po válce jako instruktor cvičného letounu.

 

Dlouhá léta se jako místo dopadu stroje Capt. Gimbela uváděla Praha- Hostivař. Dnes je již jasné, že šlo o omyl. V Praze -Hostivaři se po sestřelu zřítil P-51D 44-72076 1.Lt Francise O´Connela a to až 20.4.!

Capt. Gimbel po tom, co byl jeho stroj nad Prahou poškozen flakem pokračoval v letu směrem na západ. Pilot se snažil dostat na území již obsazené americkou armádou. V prostoru Rakovníka se ale motor Rolls-Royce "Merlin" jeho stroje definitivně zastavil. "Buddy" Gimbel odhodil překryt kabiny a ze stroje vyskočil na padáku. Neřízený stroj dopadl asi jeden kilometr jižně od Kolešovic. Pilot se nezraněn snesl na padáku několik stovek metrů východně  od svého stroje a zakrátko byl zajat německou hlídkou.

Místo dopadu jsme nalezli s Petrem Hruškou již v roce 2009. V roce 2014 se podařilo díky nálezu "Radiocall" potvrdit, že skutečně šlo o stroj 44-72769.

V současné době jsme v kontaktu se synem  Capt. Gimbela, kterého velmi potěšilo, že bylo nalezeno místo dopadu stroje jeho otce. Máme přislíbeny fotografie a další materiály, po obdržení budou přidány na stránky.

 

Pavel Krejčí s očitým svědkem havárie u Kolešovic /2009/ Pavel Krejčí, Petr Hruška
   
   
Radicall- výrobní číslo stroje na palubní desce Radiocall-výrobní číslo stroje
   

 

Ovládací panel varovného systému ozáření radarem AN/APS 13 Část zaměřovače
   

 

 

Pavel Krejčí, Petr Hruška, Jan Vladař  10. 2014