Messerschmitt Bf 110F-4/G-4? W.Nr.?
Jednotka, posádka ?
Stará Roveň okr. Svitavy 31.1.1945
Ilustrační obrázek Bf 110
Místo nárazu do kopce-stav v roce 2014
Letoun Messerschmitt Bf 110 neznámé jednotky narazil někdy začátkem roku 1945 do kopce západně od obce Stará Roveň. Příčina nehody byla zřejmě technická, dle pamětníků ze Staré Rovně letoun přeletěl nad vesnicí s jedním hořícím motorem. Havárie je dodnes poměrně neznámá, místo jsem navštívil poprvé v roce 2006, tehdy o této nehodě téměř nikdo nevěděl. Podruhé to bylo na jaře 2014 a bylo překvapením, že ani za těch osm let se místu nikdo nevěnoval. V okolí dopadu se ještě v té době vyskytovalo množství drobných fragmentů. Podařilo se najít velké množství zajímavých věcí z výzbroje, přístrojového vybavení, motorů, konstrukce letadla a osobních věcí posádky. Ani při pečlivém prohledání místa se ale nepodařilo najít výrobní štítek, identifikační známku či něco jiného, co by identifikovalo posádku a přesnou příslušnost stroje. Na základě nalezených zbytků lze konstatovat, že šlo o Messerschmitt Bf 110 vybavený závěsníky ETC 250, kulometem /kulomety/r.7,92mm, kanony MG 151 a MG FF r. 20mm a kanony MK 108 r. 30mm. Pravděpodobná verze je tedy Bf 110F-4 nebo G-4. Posádka zřejmě v letounu zahynula-byly nalezeny části bot a pilotních sluchátek.
Část panelu odhozu bomb | Umístění na přístrojové desce pilota |
Část ovládací jednotky antén radiostanice FUG 10- FBG3 | Původní stav ovladače |
Panel ZSK 244- ovladač odhozu bomb | ZSK 244 na spodním přístrojovém panelu |
Tlakoměr kyslíku | Umístění v panelu |
Štítek z ovládání olejového chladiče | Štítek z radiozaměřovače EZ6 |
Štítek z chladiče vody | Štítek z chladiče |
Tlakoměr | Víčko palivového čerpadla |
Pozůstatky pilotní výstroje-bota, sluchátko z kukly | Fragment prosklení kabiny |
Část závěsníku bomb ETC 250 | ETC 250 |
"Hilzna" munice kanonu MG FF ráže 20 mm ze systému Schrage Musik | 20mm MG FF a 30mm munice z MK 108 |
Kryt kanonu MG 151 | Část MG 151 |
Víko MG 131? | Závěsník |
Části motoru Daimler-Benz DB 605 | Části bloku motoru Daimler-Benz DB 605 |
Krabice elektrovýstroje | Štítek na krabici |
Torzo lžíce nalezené mezi troskami stroje | Značka na lžíci LZ*VW |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 09.11.2017
Radek Frait mi poskytnul několik dokumentů, které přinášejí poněkud více světla do události, která se odehrála v březnu 1945 u obce Stará Roveň /Altrowen/. Díky tomu je nyní jisté datum události, které je již doplněno.
Jedná se o hlášení strážmistra Musila z obce Vranová Lhota /Braunölhütten/, tedy obce, která se nachází asi pět kilometrů východně od místa dopadu letounu.V hlášení, které je datované 1.2.1945 je uvedeno, že k nehodě došlo 31.1.1945 v 15.40 hod. Dle hlášení přeletělo neznámé letadlo obec Vranová Lhota a směřovalo k jihozápadu. Motor letounu pracoval nepravidelně a zdálo se, že letadlo není řízeno. Asi minutu po přeletu došlo k havárii a výbuchu. Z místa se ozývaly detonace explodující munice. K události došlo v lese "Plániva", 1300 m jihozápadně Staré Rovně. Posádka letounu nebyla nalezena, nebylo ani jasné, o jakou státní příslušnost letadla šlo. V blízkosti vraku byly nicméně nalezeny zbytky německé uniformy, diář datovaný "1939"a další drobnosti, které nasvědčovaly na německou příslušnost. Pátrání po posádce nepřineslo žádný výsledek. Byly uvědoměny příslušné orgány a velitelství letiště Prostějov.
Na webu "Vrtulnik.cz" je zajímavá stručná zmínka o události stejně datované, tedy 31.1.45:
31.1.1945 v lese Plániva přistál německý dvouplošník s dezertéry. Dva Rakušani se přidali k partyzánům.
Jedná se nepochybně o tu samou událost. Je jisté, že nešlo o dvouplošník, ale o Me 110. Může být informace o rakouských dezertérech pravdivá? Byl by to rozhodně velmi zajímavý příběh...
Za poskytnuté hlášení děkuji Radkovi Fraitovi.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Své nálezy z místa dopadu v letech 2017 až 2020 zaslal p. T. Husák
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pavel Krejčí 9.2014/11.2017