MiG-15 výr. č. 220550

 

1. letka 30.sbolp Hradec Králové

 

npor. Jozef Petruška

 

Hora Medvědín, Krkonoše   16.2.1960

 

 

MiG-15 ev. číslo 0550 /rekonstrukce podoby-L+K 3.2002/

 

V pozdních odpoledních hodinách  dne 16. února 1960 organizoval 30. sbolp  v Hradci Králové letovou akci. Počasí bylo vyhovující, dohlednost 20km, spodní základna oblačnosti 1500m. K úkolu č. 155-noční navigační let - dle nově zaváděných osnov výcviku,odstartoval npor. Jozef Petruška. Trať letu byla naplánována přes Třebechovice-Svitavy-Českou Bělou-Čáslav-Hodkovice,s přistáním na domovském letišti Hradec Králové. Výška letu 800m, rychlost 600km/h.Po startu  ve 20:30 npor. Petruška nasadil na trať. Zpočátku probíhalo vše normálně, pilot pravidelně hlásil svoji polohu. Počasí se ale díky přechodu frontálního systému od západu začalo zhoršovat. Po přeletu posledního otočného bodu-Hodkovic pilot ohlásil návrat na základnu. Vlivem klesající dohlednosti ale pilot zřejmě ztratil orientaci a "zakufroval". V prostoru Hostinného byl jeho MiG spatřen, jak ve výšce asi 500 metrů směřuje k severu. Npor. Petruška, pravděpodobně kvůli profesionální cti, svoje prolémy s navigací  řídícímu létání neohlásil. Po několika minutách zoufalé snahy obnovit orientaci jeho stroj zachytil o zalesněný vrchol hory Medvědín /1235 m/.Letoun se  půlvýkrutem  otočil do polohy "na záda" a vlétl do smkového lesa na severní straně kopce. Roztříštěné trosky zastavila až halda zeminy, pocházející z průzkumné těžby uranové rudy, uskutečněněné koncem 50.let. Havárie v takto odlehlé lokalitě zůstala nezpozorována.

Letiště v Hradci Králové vyhlásilo po nezvěstném stroji pátrání. Díky nepříznivému počasí ale trvalo celé tři dny, než byly trosky stroje nalezeny.

Vyšetřování katastrofy jako příčinu nehody určilo ztrátu orientace po zhoršení povětrnostních podmínek  a pozdní reakci orgánů řízení na tuto skutečnost. Jako druhá, hypotetická možnost se uvádí vysazení radionavigačních prostředků a radiostanice  na palubě stroje. Z časové posloupnosti vyplývá, že v době, kdy řídící létání opakovaně žádal pilota o udání polohy byl letoun npor. Petrušky ještě stále ve vzduchu.

Havárií letounu se podrobně zabýval článek p. Ing. Libora Režňáka v časopise Letectví+Kosmonautika 3/2002. Při pátrání po místě dopadu v roce 2012 jsem vycházel z tohoto článku. Nalezení mi usnadnily fotografie, na kterých je částečně vidět okolí místa dopadu. Je překvapivé, že i po více než padesáti letech je na místě nehody stále velké množství trosek.

V roce 2013 umístila poblíž místa nehody  rodina npor. Petrušky pamětní kříž, který připomíná smrt mladého letce.

 

Fotografie místa dopadu pořízenév srpnu 2014

 

   

 

   
Levé křídlo Na místě nehody v r. 2014
   
   
Zbytky levého křídla /2014/ Podvozková šachta /2014/
   
   
Střední část trupu Vnitřní strana

 

   
Zbytky motoru Trosky na místě havárie
   
   
Část směrového kormidla a výškovky Stále patrný znak na směrovce
   
   
Část trupu Trosky na místě nehody

Pavel Krejčí 8.2014