Boeing B-17 Flying Fortress  

 

42-107118 "Snafuperman"

 

20. Bomb Squadron, 2. BG, 15.AF

 

Metylovice okr. Frýdek-Místek 29.8.1944

 

 

 

 Bokorys převzat z knihy "Vzpomínky na neznámé letce" /se souhlasem autora/

 

 

Letoun byl ztracen při akci, jejímž cílem bylo seřazovací nádraží v Moravské Ostravě a rafinerie Ostrava-Přívoz. Svaz byl v prostoru Bílých Karpat napaden německými stíhači, kteří využili dobu, kdy bombardéry nebyly střeženy doprovodnými stíhačkami. Rozpoutala se zhruba půlhodinová bitva, neoficiálně nazývaná "Bitva nad Slavičínem". Ztraceno bylo 18 letadel 15. AF a množství německých strojů od JG 3, JG 5, JG 27,JG 53,JG 300 a JG 302.

Tato "Bé sedmnáctka" inkasovala těžké zásahy od německých stíhaček do obou vnějších motorů a paluby. Posádka odhodila salvou všechny pumy a snažila se zasažené motory znovu nahodit.Mezitím došlo k požáru a bylo jasné, že tento stroj už dál nedoletí. Velitel stroje 2/Lt. William T. Garland zapnul autopilota a dohlížel na to, aby všichni opustili palubu. Jako správný kapitán pak opustil na padáku stroj jako poslední.

Hořící letoun pokračoval ve spirále k zemi. Těsně nad povrchem došlo k výbuchu a trosky stroje dopadly do lesa mezi obce Metylovice a Lhotka. Na zemi pak trosky kompletně shořely.

Dva z letců tuto událost bohužel nepřežili. Byli to S/Sgt. Irving Katz, kterému se neotevřel padák a Sgt. Russell I. Payne, který podlehl zraněním utrpěným ještě na palubě stroje.

Na místo havárie jsem se dostal poprvé v roce 2008. Překvapením bylo, že se mi nepodařilo najít ani jediný požárem neponičený fragment. V roce 2014 jsem zkusil štěstí znovu, ani tentokrát se nepodařilo najít nic, než spálené a spečené kusy hliníkové slitiny a ohořelé železné součástky. Zdá se, že "Snafuperman" shořel opravdu dokonale.

 

Místo dopadu v roce 2014

Proláklina v terénu- místo, kde shořela hlavní část stroje  
 
 

 

Stopy po kopání na místě dopadu Drobné slitky kovu
   

 

Informace čerpány z knihy "Vzpomínky na neznámé letce" autora Jana Mahra.