North American P-51D Mustang  

 

44-13389   WD-P

 

335. Fighter Squadron, 4. FG, 8.AF

 

2/Lt. Edward J. McLoughlin

 

Doksy u Kladna   16.4.1945

Krásný ilustrační snímek Mustangů 335. Fighter Squadron /vpravo stroj WD-A jeden z několika "Ridge Runnerů" Maj. Pierce W. McKennona/

 

 

Znak 4. Fighter Group

 Znak 335. Fighter Squadron

 

16. dubna 1945 během spojeneckého útoku na hlavní nádraží v Kladně byla protiletadlovou obranou zasažena americká stíhačka P-51D Mustang. Letoun pak směřoval na jih a asi po 2 km jeho pilot vyskočil na padáku. Bezpečně přistál nedaleko obce Velká Dobrá, na kraji lesa zvaného "Pod Horou".Jeho Mustang se roztříštil necelý půl kilometru, na kraji obce Doksy. Dopadl na pole vedle polní cesty,vedoucí ke statku čp. 1 v Doksech, zanechal zde kráter hluboký 2 metry.
Tolik se podařilo zjistit z dostupné literatury a vzpomínek pamětníků. Nebylo jisté, zda pilot, který vyskočil z letadla u Doks, je poručík McLoughlin nebo poručík Duan O.Hague.
Místo havárie Mustangu se podařilo spolku PLA najít v roce 2005, ale bohužel součástek na povrchu bylo málo a žádná nepomohla s identifikací. V současné době je místo dopadu kompletně zastavěno novou bytovou výstavbou, takže další výzkum místa je již vyloučen.

 

Aktualizace 2.4.2016

Pan Švihlík z Jáchymova zaslal svoji vzpomínku na tuto událost:

K sestřelu Mustangu P 51 D dne 16,4,1945 u obce Doksy na Kladensku. Byl jsem očitým svědkem této události v jejím závěru. Mustang letěl ve výšce cca 400m směrem na západ jižně od žel. trati Kladno Chomutov, byl poškozen a táhl se za ním tenký proužek kouře. Asi v místě přeletu silnice Kladno - Velká Dobrá byl zasažen střelbou kulometů umístěných na cvičišti jednotky Hitlerjugend poblíže této silnice a žel. trati. Zřetelně jsem slyšel zásahy do letounu, z něhož se začalo hustě kouřit. Pilot přidal plyn a převedll letadlo do strmé stoupavé levé zatáčky. Na vrcholu stoupání letadlo na padáku opustil, to pak spadlo nedaleko prvního obytného domu Dokes vlevo od silnice V. Dobrá - K. Žehrovice. Dopad byl dost na plocho, žádný kráter tam nebyl a trosky byly na nevelké ploše. Trochu to hořelo a občas vybuchovaly jednotlivé kulometné náboje. Jako zázrakem nedošlo k žádnému zranění mnoha přiihlížejících lidí.
Pilot přistál na západním kraji lesa zvaného Hora, seběhlo se k němu několik žen v lese právě pracujících. Poklidně si pokuřoval, když tam dorazili vojáci Wehrmachtu z kladenské posádky, odevzdal jim pistoli a byl dpraven do budovy kladenského Gestapa. Tam byl také 10. května osvobozen ještě z několika jinými letci a převezen do rozdělovské školy, odkud pak po několika dnech byli všichni předáni americké armádě.
Bylo mi v té době třináct let, byl jsem velký fanda do letadel a aktivní modelář. Pamatuji si tuto událost velice živě.
Jaroslav Švihlík
Jáchymov

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Místo dopadu v roce 2011

     

 

     

Díky badatelské činnosti pana Luboše Marka dostal spolek PLA fotokopii hlášení z četnické kroniky obce Velká Dobrá. V uvedené zprávě je velice zajímavě popsán průběh havárie a zajetí "... anglického letce Edwarda Mc.Louchlinga, jeho odvoz kladenským gestapem.
Domnívám se, že jméno pilota bylo četníkům známo, protože i podle pamětníků pilot po přistání hovořil s místními rolníky, daroval svůj padák jedné ženě a lidé se jej snažili přesvědčit k útěku do lesů.

Na základě i této písemnosti můžeme tedy konstatovat, že u obce Doksy havaroval Mustang P- 51D- 5- NA 44- 13 389 WD- P, s pilotem 1/Lt Edwardem J. McLoughlinem.

Zápis v četnické kronice obce Velká Dobrá

 

 

Lt. Edward J. McLoughlin /4th Fighter Group Association/

Zajímavostí určitě je i fakt, že část padáku B-8  Lt. Loughlina se zachovala do dnešních dní! K překvapení mnoha, se tento padák objevil na výstavě "Škaredá středa" v únoru 2010. Jak bylo následně vysvětleno Janem Sýkorou z Vojenského historického ústavu Praha, do sbírek VHU byl padák předán v roce 1946 z bývalé Hlavní řídící úřadovny gestapa. Jedná se o obal a zbytky popruhů, které Němci zabavili na místě havárie.

 

Foto /hloubkari.wordpress.com/

 

Ján Crhán, Pavel Krejčí, spolek LA