North American P-51B Mustang
43-24854 "Miss Betty"
308. Fighter Squadron,31. FG.,15. AF
2/Lt. William L. Kiggins
Brno-Slatina 11.10.1944
P-51B 309. Fighter Squadron /ilustrační obrazek/
11. října 1944 odstartovalo z letiště San Severo v jihovýchodní Itálii třináct strojů P-51 Mustang k útokům na cíle v okupovaném Československu. Po útoku na letiště v Prostějově se dalším cílem stalo letiště v Brně- Slatině. Během akce si několik Mustangů vzalo "do parády" i přilehlé nádraží. Po několika ztečích byl protileteckou obranou zasažen stroj P-51B , který pilotoval Lt. Kiggins. Stroj se dle svědků vzepjal a po ztrátě rychlosti z výšky několika set metrů v plamenech zřítil na pole nedaleko dnešního terminálu letiště Tuřany. Stroj po dopadu explodoval a shořel. Místo bylo následně uzavřeno wehmachtem a protektorátní policií. Ostatky pilota byly druhý den pohřbeny na tzv. Novém hřbitově ve Slatině. Destrukce stroje musela být totální, protože Němci ani nebyli schopni správně identifikovat státní příslušnost letadla. Pilota tedy pohřbili s tím, že jde o "neznámého anglického letce". K identifikaci došlo až po válce a Lt Kiggins byl nejprve pohřben v St. Avold ve Francii a následně na žádost rodiny v roce 1950 ve městě Toledo v Ohiu, USA.
Na místě havárie byl v roce 2007 proveden průzkum Moravským zemským muzeem a Slatinským historickým klubem. Při průzkumu bylo zaměřeno epicentrum dopadu a v dubnu 2007 bylo místo pomocí techniky odkryto. Byl nalezen reduktor motoru a množství dalších trosek. Mimo to byly nalezeny kosterní pozůstatky, které byly předány k antropologické expertize, která je vyhodnotila jako části dolní končetiny nebohého pilota. Trosky stroje jsou od roku 2008 vystaveny v odletové hale mezinárodního letiště Brno-Tuřany.
Já jsem se na místo dopadu dostal v r. 2009. Nečekal jsem, že bych ještě neco našel, proto jsem rád, že na poli pro mě ještě pár "pléšků" na památku z tohoto stroje zbylo.
Aktualizace 5.2018
Podle informací, které mi poskytnul pan PhDr. J. Břečka došlo v letošním roce k přemístění výstavy artefaktů letounu Lt. Kigginse z odletové haly letiště LKTB do Moravského Zemského Muzea v Brně. Díky za zprávu!
Aktualizace 6.2020
Místo dopadu P-51 Lt. Kigginse je v současné době již nepřístupné. Na místě probíhá výstavba logistických hal, které postupně překrývají tento prostor. Situaci včas podchytil Ústav archeologické památkové péče Brno, a na místě provedl poslední, velmi podrobný záchranný průzkum, při kterém byly dohledány všechny zbývající fragmenty letounu, včetně těch opravdu mikroskopických. O akci pojednává následující článek poskytnutý p. Kalou, archeologem ze zmíněné instituce.
Ve druhé polovině letošního února jsme se opět dotkli archeologických stop událostí 2. světové války. Výstavba dalších logistických hal poblíž brněnského letiště měla navždy pohltit místo dopadu stíhacího letounu North American P-51B „Mustang“ pilotovaného poručíkem armádního letectva Spojených států W. L. Kigginsem. Stroj útočící na slatinské nádraží sestřelila v říjnu 1944 německá protivzdušná obrana, pilot zahynul. Vrak letounu odklidili z převážné části již Němci v roce 1944, a místo havárie bylo znovu dohledáno a prozkoumáno v roce 2007 pracovníky Moravského zemského muzea a členy Slatinského historického klubu, přičemž výsledky byly zpracovány v reprezentativní publikaci. Nám zbývalo pouze jej přesně zaměřit a při terénních úpravách plochy zjistit, co z legendární stíhačky na místě ještě zbylo. Absence jakýchkoliv jiných stop archeologie na celé ploše nám k tomu poskytla dostatek času a vzhledem k rozsahu stavby k tomu byla poslední příležitost. Žádný převratný nález jsme však již z výše uvedených důvodů neočekávali, což se záhy potvrdilo. Měřeno v univerzálních archeologických jednotkách, podařilo se nám zde sesbírat jednu banánovou krabici drobnějších trosek, vesměs poznamenaných žárem, energií nárazu a nemilosrdným zubem času. Z nečetných přesněji identifikovatelných fragmentů to byla například objímka vrtulového listu se segmenty pro nařízení úhlu náběhu, kohout regulace vytápění kokpitu nebo deformovaná část podavače nábojového pásu pro jeden ze šesti palubních kulometů. Zbytek tvoří převážně změť duralových plechů potahu trupu a křídel, útržky tepelné izolace motorového krytu, fragmenty motorového bloku, rozvodů hydrauliky a elektroinstalace, natavené kousky gumových vložek samosvorných palivových nádrží, části pancéřování atp. Nalezeny byly i deformované půlpalcové střely kulometů Browning.
Místo dopadu Mustangu, vyčištěné v minulosti odklízecím oddílem Luftwaffe, prozkoumané MZM a následně často navštěvované detektoráři/leteckými modeláři tak stavbou definitivně zaniklo. V Brně bude poručíka Kigginse a jeho stroj dále připomínat pomník před kostelem ve Slatině a Kigginsova ulice tamtéž.
Za přibližné určení místa dopadu děkujeme p. Vlastimilu Schildbergerovi (MZM) a za ochotnou pomoc s identifikací fragmentů děkujeme p. Pavlovi Krejčímu, autorovi webu Letecká badatelna.
Fotografie z akce viz ZDE: https://www.uapp.cz/fotogalerie-aktuality/brno-slatina
Pavel Krejčí 6.2014, 6.2020