North American P-51B-5-NA Mustang 43-6828
309. Fighter Squadron, 31.FG, 15.AF
2./Lt Hubert K. Garlock
Čavisov okr. Ostrava-město 17.10.1944
P-51B, 309. Fighter Squadron /Ilustrační obrázek/
Letoun Lt. Huberta Garlocka odstartoval ze základny San Severo k doprovodu bombardérů nad rafinerii Blechhammer-jih. Lt Garlock letěl jako wingmann Lt. Howarda Schmida. Ten dle Garlockových slov začal v prostoru východně od Ostravy nečekaně klesat. Lt Garlock tedy Schmida následoval v prudkém klesání až došlo k překročení maximální povolené rychlosti obou strojů. V té chvíli Lt. Garlock začal střemhlavý let vybírat, vlivem přetížení ale došlo k překročení maximálních násobků konstrukce jeho Mustanga. Vlivem obrovských odstředivých sil došlo k utržení pravého křídla v místě nábojových schránek. Pilotovi se se štěstím podařilo stroj opustit a přistál na padáku nedaleko Čavisova. Letoun Lt Schmida narazil do země opodál, u obce Kyjovice a jeho pilot zahynul. Je pravděpodobné, že příčinou bylo selhání kyslíkové soustavy letouny Lt. Schmida vlivem čehož pilot upadl do bezvědomí. Lt. Garlock během seskoku utrpěl lehké zranění a ani dopad na zem nebyl úplně bez problémů. Pilot se zachytil padákem na vysokém komíně východně od Čavisova. Následně se mu dostalo "péče" v německém zajateckém táboře. Do úvahy připadá ovšem i jiná varianty příčiny havárie obou strojů. Tou je vzájemná kolize obou letadel ve vzduchu. Lt. Garlock ji ovšem ve své výpovědi popírá, takže nezbývá, než věřit, že se vše odehrálo tak, jak vypověděl.
Místo dopadu Lt. Garlocka jsem hledal v roce 2009. Podařilo se mi najít hned dva pamětníky, kterí se shodli na tom, že stroj dopadl přesně v místech, kde dnes stojí nepoužívané hospodářské stavení vybudované v padesátých letech. Okolo stavení se mi podařilo nalézt několik drobných fragmentů, které to potvrzují.
S pamětníkem havárie, panem Grygarem z Kyjovic na místě havárie- r. 2010
Drobné fragmenty z letounu
Pavel Krejčí 6.2014