North American P-51D-5-NA Mustang 44-13431
52. Fighter Group, 15. Air Force
1/Lt. James E. Hoffman Jr.
Věžky okr. Kroměříž 22.8.1944
P-51D 44-13431 /Zdroj- Jan Mahr "Vzpomínky na neznámé letce-se souhlasem autora/
Dne 22. srpna 1944 se spojenecké strategické síly ve Středomoří zaměřily na významné rafinerie na Němci okupovaném území. Stíhacího doprovodu bombardérů se zúčastnila i 52. Fighter Group. Ta doprovázela Liberatory, které mířily k rafinerii v Blechhammeru. Mezi jinými, ten den ztracenými stroji byly i tři stíhací P-51 Mustang, které havarovaly na jižní Moravě.
Letoun 1/Lt. Jamese "Shortyho" Hoffmana se zřítil z nezjištěných příčin asi půl kilometru severovýchodně od Věžek na Kroměřížsku. Spekuluje se o dvou možných příčinách- letoun se srazil se strojem P-51 , který dopadl nedaleko,u obce Zborovice, nebo byl sestřelen německými stíhači. Stroj se dle svědectví pamětníků a záznamů v kronikách zřítil střemhlav z velké výšky značnou rychlostí. Po dopadu se roztříštil, motor s částí trupu se zaryl hluboko do pole.Křídla se roztříštila na drobné fragmenty. Vrak pak shořel, společně s nebohým pilotem. Místo bylo následně uzavřeno německou brannou mocí. Zbytky letounu byly vytaženy a odvezeny, ostatky pilota pohřbeny na kroměřížském hřbitově u Vážan. Exhumace ostatků proběhla 10.září 1946 a ty byly pak odvezeny do USA. Nedaleko místa havárie byl 25. srpna 1946 odhalen pomník, který na místě přečkal až do dnešních dní.
K samotnému letounu a jeho pilotovi:
P-51D 44-13431 byl vyroben na montážní lince v Inglewoodu v Kalifornii. Sloužil u 2. Fighter Squadron 52. Fighter Group na základně Madna v Itálii. S letounem létal 1/Lt. Varnell, eso 2. FS se 17 sestřely.V té době nesl letoun přezdívku "Little Eva III" a kód QP-E. Poslední sestřel na letounu dosáhl 4.8.1944, kdy nad Rumunskem sestřelil německou Ju 52. Po skončení operačního turnusu se 1/Lt. Varnell vrátil do USA a stroj byl předán "Shorty" Hoffmanovi. Obdržel kód QP-V a pravděpodobně došlo k odstranění nápisu "Little Eva III". Krátce na to, 22.8. 1944 s letounem "Shorty " Hoffman havaroval.
P-51D 44-13431 v době, kdy na něm létal 1/Lt. Varnell
1/Lt. James Sully Varnell /nalevo/ v kabině osudného stroje
James E. Hoffman /nar.1922/ pocházel z města Harrisburg v Pennsylvánii. Pilotní výcvik skončil v lednu 1944 na letounech Spitfire. Po přesunu do MTO létal u 2.FS, 52. FG z letiště Borgo na Korsice a poté ze základny Madna. Dosáhl šesti a půl sestřelů, mezi jinými měl na kontě jednoho italského Fiata G-50. Přežil dvě havárie- jednu kolizi během startu na letišti v Agnione a jednou se mu podařilo sjet z dráhy a svého P-51C 42-103508 převrátil na záda. Třetí incident, nad jižní Moravou, měl pro něj již fatální následky.
1/Lt. James E. Hoffman
Opasková přeska nalezená na poli v březnu 2011
V srpnu 1994 provedli členové SLA z Chomutova průzkum a odkrytí místa zřícení letoun.Podařilo se vyzvednout množství trosek, které byly krátkou dobu vystaveny ve Věžkách a nyní jsou vystaveny v muzeu Červený Hrádek u Chomutova. Před několika lety se místo dočkalo nového průzkumu a to místním nadšencem, p. Václavem Remešem. Byly nalezeny další, tentokrát již drobné fragmenty které v roce 1994 zůstaly přehlédnuty.
Fragmenty vyzdvižené v roce 1994 a dnes vystavené v muzeu SLA v Červeném Hrádku u Chomutova
Fragmenty se sbírky Václava Remeše
Informace čerpány z knihy Jana Mahra "Vzpomínky na neznámé letce", za pomoc děkuji Vencovi Remešovi.
Pavel Krejčí 6.2014