Focke-Wulf  FW 190D-9   

 

W.Nr. 500569     "Bílá 9"

 

Jagdgeschwader JG 301

 

Uffz. Günther Schulz

 

Třebíz okr. Kladno      2.3.1945

 

Ilustrační obrázek-Fw 190D-9 JG 301 /zdroj www.fw190.hobbyvista.com/

 

Místo dopadu u Třebíze

2.3.1945 podniklo více než tisíc bombardérů 8. letecké armády chráněných sedmi stovkami stíhačů mohutný nálet na cíle v Německu. Cílem byly rafinerie  a závody na výrobu syntetického benzínu s úmyslem definitivně srazit německé hospodářství a zbrojní průmysl na kolena. Část bombardovacího svazu se díky nepříznivému počasí byla donucena odklonit na alternativní cíle. Mezi těmi byl i Chemnitz, takže  se část bombardérů dostala až do prostoru severně od Prahy kde prováděla otočku. Proti bombardérům odstartovalo na dvě stě stíhačů od jednotek JG 300 a JG 301 "Wilde Sau" a skupiny JGr. 10. Ve vzduchu se rozhořely urputné boje a ztráty na obou stranách se počítaly na desítky.

Jeden ze zasažených strojů se zřítil nedaleko obce Třebíz poblíž Slaného. Šlo o o stroj Fw 190D-9, tedy na naše poměry raritní stroj, jejichž ztráty na území okupovaného Československa se dají spočítat na prstech jedné ruky. Nešťastným strojem byl Fw 190D-9  W.Nr 500569, který pilotoval Uffz. Günther Schulz. Stroj byl zasažen buď obrannou palbou nebo ho "dostal" některý z Mustangů 8.AF. Pilot vyskočil na padáku v příliš malé výšce a padák se mu již nestačil otevřít. Jeho tělo bylo nalezeno nedaleko zříceného stroje.

Zbytky stroje vyzdvihl pomocí techniky  v devadesátých letech Svatopluk Vyvážil. Trosky, mezi nimiž je nejpodstatnější celá podvozková noha, lze spatřit v muzeu na Červeném Hrádku u Chomutova.

 

Drobné fragmenty Páka z řízení, štítek
   

 

Štítek Fragment s původní barvou RLM
   

 

Podvozková noha, zbytky motoru Jumo 213A  a další fragmenty z FW 190D v muzeu Červený Hrádek

   
   

Informace čerpány z knihy  M.Veselého "Hvězdy nad Krušnohořím", muzea Červený Hrádek a od K. Nováka /SLA/.

Pavel Krejčí 6.2014