Boeing B-17G 42-97806
XR-D "Now An Then"
349.Bomb Squadron, 100. BG, 8 AF
Kovářská-Horní Halže 11.9.1944
Foto: www.100thbg.com
Další z B-17G patřící do svazku 100.BG přezdívané "Bloody Hundreth". Ani tento stroj se 11. září 1944 nevyhnul tragédii a z její devítičlenné posádky zahynulo šest letců. Stroj byl napaden německými stíhači a inkasoval těžké zásahy. Kapitán stroje situaci vyhodnotil jako bezvýchodnou a nařídil posádce opustit stroj na padácích. Kvůli nefungujícímu interkomu a rachotu zbraní někteří členové posádky pokyn neslyšeli. Letoun začal hořet a posléze se částečně rozpadl když přišel o části obou křídel. Trup s vnitřními motory přešel do vývrtky a zakončil vou pouť v rašeliništích u Horní Halže. Zachránili se pouze tři členové posádky- ti kteří letoun opustili ještě před destrukcí. Další tři letci se ze stroje také dostali, ale padáky se jim již nestačily otevřít. Zbytek posádky všetně "skippera" 2/Lt Bakera zahynul v roztříštěném vraku.
Zbytky letounu na přelomu osmdesátých a devadesátých let vyzvedla skupina nadšenců z Chomutova. Většina nalezených věcí je dnes k vidění v Muzeu letecké bitvy nad Krušnohořím v Kovářské. Na místě dopadu kabiny stroje je dodnes viditelný kráter, okolí je poseto drobnými fragmenty kdysi mocného stroje.
Část motoru Wright R-1820 Cyclone | |
Fragment konstrukce | Část motoru? |
Fotografie poskytnuté Pepou Friedbergem z let dávno minulých-kolem r. 1990
Díky Pepo za poskytnutí fotografií!
Pavel Krejčí 5.2014