Messerschmitt Bf 109G-6    W.Nr. 782159

 

Jagdgeschwader-Ost

 

Vápenná okr. Jeseník   29.9.1944

 

          Ilustrační obrázek

 

 

 

 Místo dopadu stroje v r. 2010


Během cvičného letu  29.září 1944 došlo v prostoru obce Vápenná na Jesenicku ke srážce dvou strojů Bf 109.Oba letouny se zřítily nedaleko od sebe. Jeden se roztříštil v lese Pilot jednoho ze strojů stihl letoun opustit na padáku, druhý při nehodě zahynul.Jedna "stodevítka" se roztříštila v lese asi 2 km východně od Vápenné, druhý stroj dopadl na louku asi 500m nazpět k Vápenné.

Prvotní informace o této události jsem dostal od leteckého badatele v oblasti Jeseníků Petra Sikory. S Petrovou pomocí se podařilo v roce 2008 lokalizovat místo dopadu stroje, který dopadl do lesa. Po dalším roce se nám podařilo sehnat pamětníka havárie- pana Helmuta Pohla z Žulové. Pan Pohl se s námi k Vápenné vydal. Nejprve nám ukázal místo v lese, které se přesně shodovalo s námi již zjištěnými poznatky. Poté označil místo na louce. Vzhledem k tomu s jakou přesností si pamatoval místo v lese nebyl důvod pochybovat o tom, že správně udal i druhé místo. Jak se později ukázalo, "netrefil" se o nějakých stopadesát metrů. Vzhledem k tomu, že od události uběhlo téměř sedmdesát let,prokázal skvělou paměť!

V několika následujících měsících proběhlo přesné zaměření místa dopadu magnetometrem. Pan Pohl vzpomínal na podmáčený terén a na to, že letoun se do něj hluboko zaryl. Podle něj němci z kráteru vytáhli pouze věci, které byly na povrchu . V zemi tedy téměř jistě zůstal motor a pravděpodobně i část trupu. Zaměření magnetometrem potvrdilo, že se pod povrchem louky vyskytuje rozsáhlý kovový předmět. Po vyřízení nezbytných povolení následovalo vyzdvižení trosek pomocí techniky. Jak se ukázalo,ve čtyři metry hlubokém kráteru se nacházel nádherně zachovalý  motor DB 605, zbytky vrtule a některé části kokpitu. Nalezena byla rovněž část motorového krytu s vyraženým číslem stroje- 782159.

Z archivních dokumentů vyplývá, že v jedné z těchto dvou Bf 109 zahynul pilot Uffz. Ramonat. Jak se zdá, pilot stroje, který spadl na louku stroj stihl opustit na padáku. Byly nalezeny rozepnuté upínací pásy a v zemi nebyla jediná známka toho, že ve stroji letec zůstal. Je tedy pravděpodobnější, že Uffz Ramonat zahynul v druhém stroji-tom, který se zřítil do lesa.

 

Motor stroje byl po očištění a konzervaci vystaven společně s dalšími artefakty z letadel havarovaných na jesenicku  na akci " Letecké tajemství nad Jeseníky". Ta se konala v prostorách Vlastivědného muzea Jesenicka od 6.4. do 2.10.2010 a organizoval ji Petr Sikora. Motor se v současné době nachází v depozitu Vlastivědného muzea,kam byl věnován a lze jen doufat, že bude opět v budoucnu pro veřejnost vystaven.

 

   

 

   
   
Organizátor výstavy "Letecká tajemství nad Jeseníky" p. Petr Sikora /vlevo/  
   

 

 

Zbytek přístrojové desky Přístrojová deska s Tochterkompasem a počitadly munice
   

 

Signalizace kulometu Mg 131 s částí palubní desky-za pozornost stojí použité vruty!Detail jistě ocení  stavitelé repliky palubní desky Bf 109. Plynová páka s ovladačem úhlu nastavení vrtulových listů
   

 

Rukojeť řídící páky-"kniplu" Zbytek řídící páky
   

 

Zdeformovaný držák zaměřovače REVI 16 Detail počitadel nábojů
   

 

Tlakoměr kyslíkové soustavy Ukazatel činnosti dýchače
   

 

"Luftschraube- ukazatel úhlu náběhu vrtulových listů" Palivoměr
   

 

Obdivuhodně zachovalé papírové štítky z kabiny Ciferníky tlakoměru,výškoměru a rychloměru
   

 

Servomotor radiostanice FUG 16 Upínací pásy
   

 

Za pomoc děkuji Petru Sikorovi, Lukáši Svobodovi

Pavel Krejčí 5.2014