Messerschmitt Bf 109F-2 W.Nr 8944
Uffz. Fritz Thelen
Hlídači Koutu, Jizerské hory 6.5.1941
Ilustrační snímek Bf 109F-2
Na podzim 2006 během pobytu na chatě v Albrechticích v Jizerských horách se dávám do řeči s panem Hejdukem, majitelem hospůdky poblíž Mariánské hory. Řeč se stáčí na havárie letadel.Pan Hejduk, čiperný hostinský v té době ve věku přes sedmdesát let nejenže o nějakých nehodách ví, ale i přináší knihu Miroslava Nevrlého „Kniha o Jizerských horách“. Jedná se o jedno z prvních vydání, odhadem někdy ze sedmdesátých let, takže už řádně zašlé a s patřičnou patinou. Starý pán v této knize pojednávající o legendách a bájích Jizerských hor ukazuje pasáž, věnovanou haváriím eroplánů za války. Nehod je zde zmíněno několik, jsou podány značně literální mluvou a nic konkrétního se dočíst nelze, ale jako základní informace pro pátrání se to zdá být dostatečné. Hned na druhý den jsme si s kamarádkou-"letištní" Katkou vytipovali „Německé letadlo vysoko na stráni nad Vodopády Černého potoka nad skalami Hlídačů Koutu“. Poté, co jsme se ráno dali dohromady po vypitých Konrádech u pana Hejduka, vyrážíme do Bílého potoka u města Hejnice. Že to nebude jednoduché jsme věděli už předem, po shlédnutí mapy a hlavně vrstevnic v ní víme, že nás čeká nepříjemné převýšení, musíme vlastně vyšlápnout výšku Jizerských hor, okolo čtyř set výškových metrů. Využíváme zelené turistické trasy aspoň k odbočce k vodopádu, ale pak se už musíme dostat mimo cestu přes potok a po zalesněném svahu nahoru. Sklon svahu je neuvěřitelný, navíc musíme překonávat popadané kmeny stromů, jsme v nepřístupných místech, kde se nikdy netěžilo. Kromě kmenů je výstup obtížný i kvůli obrovským kamenům které musíme složitě obcházet. Místy se svah dá zdolávat pouze po čtyřech, země je pokrytá hnijícím listím po kterém to klouže dolů…pak narážíme na rokli kterou nelze překonat, takže se musíme o kus vrátit dolů, obejít celé místo a pokračovat vzhůru. Naštěstí letištní Katka je vysoce výkonná, neremcá a bez řečí šplhá nahoru… Nakonec nám to trvá skoro hodinu, dostat se k Hlídačům koutu. Tam nastává další problém-na mapě jsou namalovány dva symboly- Dolní a Horní Hlídač -skály asi dvěstě metrů od sebe . Na místě ale zjišťujeme, že podobných skalnatých výběžků je v těch místech víc, jsou vlastně po celé délce těsně pod hřebenem v délce asi kilometru a všechny tyto skály jsou jedna jak druhá! Na rovince by to nebyl problém, ale tady…Začínáme tedy jako kamzíci od skály ke skále ale místo se nám nedaří najít. V knize byla zmínka o zbytcích letadla, vzhledem k nepřístupnosti terénu věříme, že nebylo odneseno všechno a nějaké trosky zde ještě musí být! Teprve po několika hodinách hledání se podařilo najít první drobný úlomek. Pak už není těžké najít místo dopadu. Ukázalo se, že místo je od Hlídačů dost vzdáleno. Dávám se do hledání trosek, Katka využívá čas k chytání říjnového sluníčka. Bohužel času už nebylo moc, vzhledem k terénu jsme nechtěli jít dolů za soumraku, takže první návštěva místa nebyla dlouhá. Celou výpravu jsme zakončili večer opět u pana Hejduka a piva Konrád, na příští den jsme naplánovali další letadlo. Na toto místo nás pan Hejduk slíbil dovést osobně, protože místo za mlada několikrát navštívil. Jednalo se údajnou JU 52 na hoře Měděnec-dnes už víme, že je to HE 111B od KG 53. Ale to už je jiná story.
Kryt skla zaměřovače REVI 12c
"Knipl" KG 13A | KG 13A |
Lafeta kulometu MG 17 | Štítek z lafety |
Zbytky bloku motoru DB 601 | Část pedálu nožního řízení |
Víčko "mutterkompasu" | Kombinovaný tlakoměr paliva a oleje |
Štítek komponentu | Regulátor osvitu zaměřovače REVI 12 |
Tlačítko z kniplu | "Krabička" elektroinstalace |
Krytka se spodku trupu | Revizní krytka |
Část motorového lože | Zbytky blokády kormidel |
Součásti letounu | Část čelního štítku-držák sign. pistole | Část motorového bloku |
Na Hlídače Koutu jsem se od té doby vypravil mnohokrát, je to jedno z nejhezčích míst na horách které znám.Je to asi i proto, že si člověk musí pořádně „máknout“ , aby se tam dostal .Při zhruba páté výpravě mě toto místo velice příjemně překvapilo-asi sto metrů od epicentra havárie- v místech kde již žádné úlomky nebyly, jsem za kamenem našel schovaný knipl typu KG 13 a několik dalších věcí z kabiny!Pravděpodobně si to tam nějaký německý vojáček schoval během úklidu trosek tohoto stroje a už se pro to nikdy nevrátil…Byl to v té době asi nejhezčí nález z letadla, který jsem kdy učinil a i proto můžu říct-toto místo mám opravdu rád.
Signalizace kulometů-umístění na pal. desce | Nalezený zbytek ukazatele |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 18.12.2015
Původně, Janem Vladařem udávanou identitu tohoto stroje, a datum této nehody, tedy letoun Bf 109E-7,W. Nr 7384 který se 1.11.1941 zřítil dle Verlustu u Haindorfu je dnes možno považovat za vyvrácenou. Pilot Anton Räder se sice toho dne blízko Haindorfu zřítil, je ovšem otázka u kterého. Pravděpodobně jde o lokalitu v Německu. Nehodou u Bílého potoka se v minulosti intenzivně zabýval Tomáš, který mi nedávno předal svoje poznatky. Podařilo se mu získat záznam z kroniky Franze Heintschela z Nového Města pod Smrkem, kde se ve čtvrtém svazku praví: "6. května 1941došlo nedaleko vodopádů Černého potoka k havárii letadla, které částečně hořelo, pilot stihnul letadlo včas opustit a skončil se zraněním neohrožující život."
Během dalšího pátrání se Tomášovi podařilo získat záznam z fondu Flugzegnant Erding, kde je k nehodě krátký záznam: Letecká havárie u Weissbach dne 6.května 1941, lehce zraněn Uffz. Thelen Fritz.
Nález plechu s vyraženým číslem 8944 pak definitivně potvrdil které letadlo zde havarovalo. Šlo o Bf 109F-2 vyrobený na přelomu března a dubna 1941 u Messerschmitt AG v Regensburgu. Letoun odešel z výrobní linky s označením PB + SW.
Fragmenty letadla ze sbírky T+L
Plech s vyraženým výrobním číslem | Komponentový štítek |
Vnítřek palubních hodin | Komponentový štítek |
Komponentové štítky, nahoře štítek z disku kola | Štítek z ovladače vztlakových klapek |
Táhlo čištění svíček | Táhlo čištění svíček |
Část rámu větrného štítku | Fragment bloku motoru DB 601 |
Část pažby signální pistole | Palubní osvětlení |
K nehodě tedy došlo krátce po předání k Luftwaffe. Je otázkou, co způsobilo nehodu. Domnívám se, že nejpravděpodobnější příčinou je zadření či požár motoru, při kterém byl pilot nucen stroj urychleně opustit na padáku. Jde ale pouze o domněnku, písemné materiály udávající příčinu nejsou známy.
Za předané informace velmi děkuji Tome!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dnes již na místě nelze nalézt téměř nic.Případným návštěvníkům bych doporučil vydat se na místo spíš vrchem-vyrazit ze Smědavy, kolem Kneipy,po žluté turistické se dostat k Tetřeví Boudě a na rozcestí se pustit doprava dolů přes místo, kterému se říká „Nad Vodopády“ ke křížku „U Pánaboha“. Zájemci mohou fragmenty stroje vidět v Jizerskohoském technickém muzeu v Bílém potoce, kde jsou vystaveny pro veřejnost.