Bell P-39 Airacobra
129. Gardový stíhací pluk, 22. Stíhací divize
Ppor. Šalamov Grigorij Vasiljevič
26.6.1945 Babice okr. Benešov
Během přeletu letounu ze základny Döbern v Sasku na základnu Tulln an der Donau v došlo pravděpodobně k technické závadě. Pilot se zřejmě pokusil letoun opustit na padáku, ale pro malou výšku se mu to již nepovedlo. Po nárazu na pole zhruba kilometr jihozápadně od obce Babice na Benešovsku stroj explodoval a shořel.
Řídící učitel školy v Křiváčku o tom do kroniky napsal:
"Viděl jsem letadlo letící od severovýchodu, kouřilo se z něj, hořelo a pak spadlo". František Platil z Čakovic říkal, že viděl jak pilot odhodil dvířka.Další očití svědkové vzpomínají, že letadlo vydávalo tak silný žár, že nebylo možno se přiblížit, natož letci pomoci. 8. května 1960 byl poblíž místa nehody odhalen pomník. Lidé přinesli šáteček z hrubého hedvábí, který pilot před pádem vyhodil a část jeho lebeční kosti kterou našli v poli.
Fotografie pomníku pořízená krátce po odhalení v roce 1960
Foto via Jan Kostrhoun
S informací o pomníku neznámého sovětského letce a s informací o těchto vzpomínkách mě v roce 2011 oslovil p. Jan Kosthoun z Pyšel. V srpnu 2011 jsme se domluvili a zajeli se na místo podívat. Pomník stojí na opuštěném místě, značně zarostlý křovinami. Při první návštěvě se podařilo v okolí najít pouze několik drobných slitků kovu a kousků plechu. Nejzajímavějšími nálezy tak byly kousky rámečku z přístroje. Vzhledem k tomu, že letoun měl být ruský, tak jsem očekával hrubou práci, tento rámeček ale spíš připomínal americké přístroje. Porovnáním s nákresy a fotografiemi jsem později doma identifikoval rámeček jako část umělého horizontu firmy Sperry a kompasu Pioneer. Další drobný fragment pak jako část Pitotovy trubice typu Kollsman.
Části rámečků z přístrojů nalezené v roce 2011 na místě dopadu stroje
Začalo být téměř jisté, že jde o stroj americké výroby. Tomu odpovídala i zmínka o pilotovi který "odhodil dveře".Při druhé návštěvě bylo nalezeno dno nábojnice ráže 37 mm, takže už nebylo pochyb o typu- Bell P-39. Při dalším průzkumu se podařilo nalézt epicentrum havárie a díky ochotě majitele pozemku byl proveden průzkum místa. Bylo nalezeno množství fragmentů stroje, mezi nejzajímavější patří torzo části kulometu Browning M2 ráže 12.7 mm, vrtulový náboj stroje, části motoru atd... Současně s průzkumem místa dopadu probíhalo i pátrání po identitě stroje a jménu pilota. Pomník samotný nám k pátrání nepomohl, je na něm uvedeno pouze " 26. května 1945 zde padl sovětský letec". Během roku 2012 se Honzovi Kostrhounovi povedlo získat od Jana Mahra dokumenty, které se ukázaly být dobrou stopou. Šlo o dokumenty vztahující se k ppor. Šalamovovi, který dle těchto záznamů zahynul 26. června 1945 20-30 km jižně od Prahy při letecké katastrofě v letounu "Airacobra". Lokalita by tedy odpovídala, ovšem datum na pomníku "nesedí". Definitivní potvrzení přišlo z ambasády Ruské federace v červnu 2012.
Dle ruských archivů jde skutečně o tohoto letce, příslušníka 129. GIAP. Z dokumentů poskytnutých ruskou stranou vyplívá, že ppor. Šalamov se narodil v roce 1923 v obci Ljubimovka v Michajlovském okrese, kraj Záporoží na dnešní Ukrajině. Do Rudé armády vstoupil v roce 1941 ve svých 18 letech.V únoru 1945 mu byl udělen řád "Vlastenecké války 2. stupně". Hodnocen byl takto – „Během svého zařazení v přední linii nemá jediný případ ztráty orientace. Svůj letoun ovládá kompetentně a sebejistě. V boji se chová odvážně a rozhodně. Ve vzduchu si počíná klidně a obezřetně. Je dobrým pilotem a v leteckých bitvách nikdy neztratil kontakt s velitelem formace“.Zúčastnil se 65 bojových operací při poskytování ochrany a krytí /svému vedoucímu pilotovi formace/ při sestřelu 5 nepřátelských letadel (FW-190 ; JU- 87), zničil 13 vozidel a až 90 německých vojáků a důstojníků.
Jsme s Honzou velmi rádi, že se nám podařilo objasnit tuto havárii. Do té doby bezejmenný pomník se špatně uvedeným dnem havárie získal alespoň symbolicky jméno.
Výrobní štítek motoru stroje
Části motoru Allison po očistění a konzervaci
Části pancéřování stroje
Torzo kulometu Browning M2
Za pomoc a poskytnuté materiály velmi děkuji Honzovi Kostrhounovi.
Pavel Krejčí 4.2014