Republic P-47D Thunderbolt 44-33041
B8-L
362. Fighter Group/379. Fighter Squadron/9.AF
pilot: 1/Lt. Barton T. Williams
Pelhřimov okr. Cheb 17.4.1945
P-47D 44-33041 362. Fighter Group, 379. Fighter Squadron
Do oblasti velkých záhad patří havárie tohoto Thunderboltu u malé obce Pehřimov na Chebsku. Zhruba v roce 2009 se objevily na internetových fórech dvě fotografie zachycující trosky tohoto letounu. Zcela prokazatelně jde o P-47 který havaroval v okolí této obce a trosky zde zůstaly ležet ještě dlouho po válce. Na fotografii je zřetelné výrobní číslo stroje, takže se zdálo, že zjistit identitu stroje a okolnosti havárie bude hračka. Jak se ale zdá, tento Thunderbolt nikomu nechybí! Na událost neexistuje MACR ,letoun s tímto číslem není oficiálně nikde /ani na webu Aviation Archeological Investigation and Research / uveden! Navíc ani 368FG nemá záznam, že by takový letoun u této jednotky kdy létal. Pro příslušnost k této jednotce však svědčí nejen barevné označení na směrovce, ale i fotografie jiného stroje této stíhací skupiny s jen o čtyři číslovky vyšším výrobním číslem.
Jak uvádí p. Jindřich Sládek, majitel fotografií, letoun havaroval na samém konci války. Poblíž měl údajně přistát letoun stejného typu ,naložit pilota a po startu palubními zbraněmi zničit havarovaný letoun.Trosky letounu byly později po válce přemístěny z pole pod hráz rybníka v Pelhřimově blíže k místní komunikaci. Zbytky stroje se pak staly vítaným zpestřením pro místní kluky, kteří si v nich často hráli. V polovině padesátých let byl Thunderbolt odvezen do šrotu, nicméně množství plechů spolu s vrchní částí krytu motoru se na místě nacházelo ještě v osmdesátých letech.
V roce 2012 jsem na poli poblíž rybníka našel místo, kde letadlo narazilo do země. Podařio se mi najít poměrně velké množství drobných fragmentů.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 17.3.2018
Znak 379. Fighter Squadron
S potěšením mohu oznámit, že záhada Thunderboltu, jehož identita byla dodnes neznámá je objasněna!
V dokumentech, které mi zaslal Craig Fuller z AAIR vloni v říjnu se nachází mikrofilm s “Cumulative Loss Listing through 31 May 1945”. Zde, v souhném hlášení o ztrátách, je zmíněn letoun 362.Fighter Group sériového čísla 44-33041, který byl odepsán dne 17.dubna 1945.
Finální rozřešení záhady přinesla další várka mikrofilmů, která pojednává o činnosti 362. FG na evropském bojišti, kterou Craig zaslal během letoška. Zde se nachází dokument datovaný 18.dubna 1945. Jde o hlášení o bojových akcích z předchozího dne, tedy 17. dubna. Dle reportu byly ten den po útoku na letiště v Chebu ztraceny 2 Thunderbolty. Jedním je stroj 44-33177, druhým právě "náš" 44-33041. Z hlášení je patrné, že dva piloti byli po akci prohlášeni za nezvěstné. V amerických archivech přístupných na internetu se dá dohledat "Missing Air Crew Report" /MACR/ č. 14213 k letounu 44-33177. Z něj lze vyčíst, že tento stroj pilotoval Lt. Joseph D. Weedn a stroj se zřítil u Hammelburgu v Německu. Poznámka "Bombblast" v dokumentu pravděpodobně znamená, že stroj byl poškozen během nízkého letu výbuchem pumy při útoku v Chebu.
Druhým nezvěstným pilotem toho dne je Lt. Barton T. Williams, pilot 379. Fighter Squadron. Na jeho ztrátu neexistuje MACR, důležitá je ale poznámka, "Dropped on 18-th. April". To znamená, že pilotovi se podařilo uniknout zajetí a druhého dne se vrátil ke své jednotce. MACR se vypisoval 48 hodin po tom, co se člen posádky stal nezvěstným. Tímto se tedy vysvětluje, že na tuto ztrátu se v amerických archivech MACR nenachází. Pilot se vrátil dříve, než bylo MACR podle předpisů nutno psát.
Z dokumentů lze tedy sestavit přibližný obrázek o tom, co se s letounem 44-33041 dne 17.4. 1945 dělo. Toho dne od rána kulminovala činnost spojenců na nebi v Protektorátu a Sudetech. Americké letectvo podniklo velké množství útoků na letiště a pozemní cíle na našem území. Mezi jednotkami, které byly zapojeny do těchto útoků byla 362. Fighter Group spadající pod 9. Leteckou armádu, která v té době operovala z letiště Frankfurt- Main. Její 379. Fighter Squadron podnikla dopoledne útok na letiště v Mariánských Lázních. Při návratu byl ztracen P-47, který pilotoval Lt. Weedn. Poněvadž letiště v Mariánských Lázních bylo už v podstatě zničeno, přesunula 362. FG svoji pozornost na letiště v Chebu, které skýtalo velké množství cílů v podobě zaparkovaných letadel a techniky. K této, toho dne druhé akci byly letouny podvěšeny neřízenými raketami M8 a dvěma 227kg bombami. Během útoku na toto letiště Lt. Williams zničil jeden stroj He 111. Avšak olejová instalace osmnáctiválcového motoru Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp jeho Thunderboltu byla při útoku poškozena. Lt. Williams se tedy rozhodl přistát na rozlehlé louce západně od obce Pelhřimov. Během nouzového přistání letoun "rozštípal"/ dle fotografií vraku/ a zřejmě to byla robustnost konstrukce, díky které přežil a byl schopen z místa nehody uprchnout dřív, než se objevili němci. Jeho únik zpět za linii fronty "ke svým" by byl jistě neobyčejně napínavý příběh ale detaily bohužel neznáme. Na webových stránkách vets-hall.org však lze nalézt krátký medailonek tohoto pilota a je zde i zmínka o jeho úniku z nepřátelského území poté, co byl nucen nouzově přistát. Je zde nepřesně uvedeno, že Lt. Williams přistál v Německu a zpět na základnu mu to trvalo tři dny. Místo přistání se nachází v ČR, ale skutečně pouze několik stovek metrů od státní hranice s Německem. Lt. Williams se při přistání a útěku před němci takovými detaily jako jestli je ještě v Čechách, nebo už v Německu nezabýval, takže jde o pochopitelný omyl. Medailonek byl napsán desítky let po válce a i další nepřesnosti jdou tedy na vrub časovému odstupu. /viz dole/.
Mikrofilm pojednávající o akci dne 17.dubna 1945
MACR ke ztrátě druhého letounu- P-47D-30 44-33177, který pilotoval Lt. Weedn
Medailonek Lt. Williamse. Tučně zvýrazněná je pasáž, která zmiňuje přistání na okupovaném území a útěk za linii fronty.
Barton T. Williams
Army Air Force Pilot
World War II – ETO
Williams began his military training in 1943 at the San Antonio Aviation Cadet Center in San Antonio, Texas. There, he endured 6 hours of classes and two hours of physical training a day for 4½ weeks. Williams trained in math, as well as naval, ground, and airplane identification.
After completing his training in San Antonio, Williams was sent to join the 496th Fighter/Bomber Squadron in Hammond, Louisiana. While in Louisiana, Williams trained on the AT-6 trainer airplane, and later the P-47 Thunderbolt, which he would fly in missions over Nazi Germany less than two years later.
In January of 1944, Williams came down with pneumonia and was hospitalized for a while in Salt Lake City, Utah. While recuperating, Williams missed the date that he was supposed to have left for advanced pilot training in Harding, Louisiana. He feared that he would never get to be a pilot in combat.
Sometime after recovering fully from his bout of pneumonia, Williams was attached to the 362nd Fighter Group and sent overseas.
He flew 82 missions, shot down two German aircraft, and spent 14 months overseas before crash-landing in Germany after a chunk of debris from one of those aircraft pierced and disabled his engine. He crashed in an empty field and started walking. Williams unwittingly walked straight into the middle of two German patrols six hours after he first began his trek to safety. One German spotted him, and Williams’ quick thinking of hiding behind a tree led to him narrowly escaping capture and having to spend the rest of the war as a POW.
Williams continued walking for a total of three days, following the sound of artillery, before he came across fellow American pilots. A few days after that, he rejoined his unit and was back to flying missions. Williams was only 22 at the time he was shot down.
Before returning to Duluth, Minnesota in 1945, Williams would earn the rank of lieutenant and receive both the:
Distinguished Service Cross and the
Air Medal with 16 oak leaf clusters for his actions during the war.
Zbývá pouze dodat, že Lt. Barton T. Williams zemřel v USA v r. 1986.
To, že se jednalo o letoun 379. Fighter Squadron potvrzuje i část plechu z motorové kapoty nalezená v r. 2017. Žlutá barva kapoty byla poznávacím znamením právě této jednotky.
Za pomoc děkuji Craigu Fullerovi z AAIR /thanks Craig!/, Jindřichu Kulhavému a Filipu Vojtáškovi
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 15.5.2018
V dubnu 2018 se mi ozvala rodina Lt. Williamse a poskytla sérii velmi zajímavých fotografií svého otce i informací o jeho životě po skončení války.
Lt. Barton T. Williams
Na levém snímku Lt. Williams u letounu číslo 42-27215, B8*T, stroje se kterým létal Lt. Ralph Sallee.
Lt. Williams pravděpodobně na jednom z již obsazených letišť ve Francii u vraku Fw 190
Jestli je i na této fotografii v kabině Thunderboltu Lt. Williams si nejsem jist, v každém případě je to fotka přímo lahůdková!
Zápisník letů z dubna,května a června 1945. Je zřejmé, že po sestřelení měl pilot několikatýdenní pauzu, další let je zaznamenán až 12.5.45
Poznámka k letu z 17.4.1945- "Strafed Loco and Airfield Cheb- Czechoslovakia. Knocked down and evaded for three days"
Po skončení 2. světové války v Evropě se po odchodu od letectva Lt. Williams věnoval ještě několik let sportovnímu létání. Vlastnil společně s několika přáteli sportovní stroj. Pracovně se věnoval elektroinženýrství pro firmy General Mills a Control Data. Vyvíjel mimo jiné systémy pro arktické průzkumné vozidlo Weasel a pro hlubinnou ponorku Alvin. Mezi dalšími projekty na kterých pracoval byl i program Apollo. Volný čas trávil s rodinou v severní Minesotě. Měl celkem pět dětí. Jeho syn Geoff ho popisuje jako velmi inovativního člověka, neustále něco vylepšoval a neustále se v něčem "vrtal". Lt. Barton T. Williams zemřel v roce 1986. Kdyby dnes žil jistě by měl radost ze svého vnuka Joshe, který je příslušníkem US Air Force a v současné době létá stroje F-22 Raptor.
Vnuk Lt. Bartona T. Williamse - Josh Williams /uprostřed s knírkem /
I would like to send many thanks for pictures they provided me to daughters and sons of B. T. Williams - Susan, Sarah, Geoff, Roger and Joel :-)!
Letoun se v létě r. 1946 ještě stále nacházel na poli. Je zřejmé, že k odtažení k silnici na místo, kde byl vrak vyfotografován došlo až dlouho po skončení války.
Pavel Krejčí 5.2018