Bf 109 G-14  W.Nr. 780953

 

Jagdgeschwader 5 "Eismeer"

 

Uffz. Klaus Mahnke

 

Bedlno   16.10.1944

 

 

16.10.1944 došlo v oblasti severozápadních Čech k prudkým leteckým soubojům mezi německou Luftwaffe a stíhači americké 15. letecké armády.Na straně německé se do souboje zapojily stíhací Messerschmitty Bf 109 a Focke-Wulfy 190 od JG 3 "Udet",JG 4 a JG 5 "Eismeer".Na americké straně bojovali piloti letounů P-51 Mustang od 31.Fighter Group.Souboj skončil jednoznačným vítězstvím američanů.Jedním ze strojů sestřeleným toho dne byl BF 109G-14,který pilotoval Uffz.Klaus Mahnke.Jeho letoun dopadl do rokle poblíž obce Bedlno a byl zcela zničen.Pilot při pádu zahynul.

 

   16.říjen 1944

 První střetnutí mezi svazem amerických bombardérů a německými stíhači proběhlo na západě Čech během 22.února 1944, k dalšímu došlo až o třičtvrtě roku později dne 16.října 1944. Zatímco únorový boj dopadl tragicky pro dvacítku mladých Američanů z posádek tří sestřelených bombardérů, říjnový letecký boj byl již jednostrannou záležitostí amerických letců.

Na jihoitalských základnách umístěná americká 15.letecká armáda vyslala 16.října 1944 své hlavní síly nad cíle v Rakousku. Jen malá skupina necelé stovky bombardovacích Boeingů B-17 Flying Fortress přelétla Šumavu a nad Nepomukem se rozdělila na svaz směřující k Plzni a svaz určený k náletu na chemické závody v Záluží u Mostu. Ještě předtím se na českém nebi objevila padesátka Mustangů od 325.stíhací skupiny vzápětí následována dalšími 53 Mustangy 31.skupiny. Shromážděné vzpomínky amerických veteránů svědčí, že pro piloty obou jednotek začal nezapomenutelný den. Bez jediné vlastní ztráty nebo i jen vážnějšího poškození dokázali sestřelit 17 německých stíhaček.Přesný průběh boje se nepodařilo zjistit ani americkým zpravodajcům, kteří vyslechli všechny letce ihned po návratu, a proto dokumentovat rozsáhlé letecké střetnutí dnes není snadný úkol. Pátrání po průběhu bitvy zahájily v roce 1990 velmi živé vzpomínky pana Holopírka z Kožlan a vzápětí řada dalších svědectví očitých svědků. Proto je dnes zřejmé, že hlavní část rozsáhlé letecké bitvy se odehrála nad hranicí Protektorátu a násilně odtrženými Sudety v okolí Jesenice na Rakovnicku. Právě zde dosáhli letci z 31.skupiny svá vítězství nad německými stihači, pro některé s fatálními následky. V boji zahynul dvacetiletý Uffz. Claus Mahnke (*28.1.1924 v Figaiken, Východní Prusko, dnes polské Fiugajki), příslušník 8.Staffel Jagdgeschwader 5. Jeho stroj Messerschmitt Bf-109 se roztříštil v lesní strži u obce Bedlno. Osud Uffz. Clause Mahnkeho s havárií u Bedlna jednoznačně ztotožnil nález identifikační známky číslo 68415/615. Druhým padlým byl příslušník stejné jednotky čtyřiadvacetiletý Uffz. Herbert Steiner (*17.3.1920), který se svým Messerschmittem patrně havaroval u Velečína. Oba letci byli pohřbeni na vojenském hřbitově v Mariánských Lázní. Další dva němečtí letci zemřeli na dosud nezjištěných místech v okolí Jesenice. Ostatní sestřelení letci vyvázli životem, někteří ale vážně zraněni. Jejich počet již německé vojenské archivy neuvádějí. Dle dosud dokumentovaných míst havárií a nouzových přistání jen na území Čech, přesahuje jejich číslo dvacítku.

 Střetnutí 16.října 1944 ale bitvou nad Jesenicí zdaleka nekončilo. Američtí stíhači doplnili svůj úspěch ještě sestřelením dvou Messerschmittů od JG 4 u Horažďovic. Ovšem jejich kolegové v bombardérech tak úspěšní nebyli, továrnu v Záluží u Mostu nezasáhla jediná bomba, ale na okolních polích bylo 330 kráterů. Velké škody způsobily nouzové odhozy bomb na Rakovnicku a Lounsku, nepochybně právě v souvislosti s leteckým bojem. Že ochrana stíhačů nebyla zcela vynikající dokládají nároky palubních střelců bombardérů na 16 sestřelených německých stíhaček. Druhý svaz 61 bombardérů určený k náletu na Plzeň byl jen o trovhu úspěšnější, z celkového počtu 240 půltunových bomb dopadlo na Škodovku jen 26. V závodě byla zasažena lokomotivka, přičemž největší škoda vznikla poničením právě dokončené lokomotivy. Kuriózní bylo, že mnoho škod na zařízení vzniklo až hašením požárů. Ostatní bomby většinou neškodně explodovaly mimo zástavbu, ale několik výbuchů mezi obytnými domy ve Skvrňanech a na Karlově si vyžádalo oběti na životech. Dostupné údaje uvádějí 26 mrtvých.

 text je zkrácenou verzí přednášky Jana Vladaře ve Vlastivědném muzeu Jesenice dne 16.října 1998 u příležitosti odhalení pomníku letecké bitvy v blízkém Bedlně

 

Rokle jižně od Bedlna, kam se zřítila Bf 109 Uffz. Mahnkeho

   

Identita stroje a pilota byla potvrzena v r.2011, kdy byla na dně rokle nalezena část identifikační známky Uffz. Mahnkeho

Na dně rokle a v okolí lze dodnes nalézt drobné úlomky Mahnkeho stroje, nic podstatného ale už zřejmě lokalita nevydá.

                                                                               Padáková spona nelezená Petrem "Grušim" Hruškou

 

   

V obci Bedno je na návsi pamětní kámen s deskou připomínající události dne 16.10.44. Na desce je stylizovaný symbol Jagdgeschwader 5-čtyřlístek-velmi sympatické.....! Za fotografii padákové spony děkuji Petru Gruši Hruškovi za známku pak Jánu Crhánovi.

 Pavel Krejčí,Jan Vladař,Ján Crhán, PLA