Avia CS-199   Výr. č. 541

 

4.lšp Prostějov

 

por. Jaroslav Sikmund,čet. Josef Kratochvíl

 

Kotvrdovice okr. Blansko    16.4.1954

 

 

 

 Duben 1954 se nezapsal do historie našeho vojenského letectva tím nejlepším písmem. Kromě několika těžkých havárií, které skončily odepsáním letounů  se staly hned tři katastrofy při kterých zahynuli čtyři piloti. Nejprve došlo 9.4. ke srážce dvou Migů-15 u 7. slp při které zahynuli oba letci, následně pak došlo 16.4. k havárii CS-199, v roztříštěném vraku přišli  o život instruktor por. Sikmund a žák čet. Kratochvíl. Letoun odstartoval z letiště v Prostějově k cvičnému letu do pracovního prostoru. Počasí, které nebylo nijak příznivé se záhy výrazně zhoršilo, letoun se dostal do sněhových přeháněk. Instruktor por. Sikmund neměl kvalifikaci pro létání podle přístrojů, let ve ztížených povětrnostních podmínkách nezvládl. Letoun pravděpodobně přešel do vývrtky kterou zakončil nárazem do země jižně od obce Kotvrdovice na Blanensku. Posádka zahynula, letoun byl kompletně zničen.

Místo dopadu bylo v devadesátých letech za pomocí techniky překopáno Svatoplukem Vyvážilem v muzea v Červeném hrádku u Chomutova. Zde jsou také nejzajímavější části vystaveny ve stálé expozici. Já jsem místo navštívil až v roce 2010 a jsem rád, že mi tam Sváťa pár zajímavých věcí nechal!

K nehodě se zachoval spis ve VUA Praha kde jsou popsány okolnosti havárie. Zajímavé je, že ve vyšetřovacím spise je chybně uvedeno jméno instruktora- je zde uvedeno por. Zikmund /správně má být Sigmund/.

Na místě havárie se nachází malý pomník, který zde připomíná Por. Sikmunda, čet. Kratochvíl na desce uveden není.

 

   

 

Pomník na místě havárie /2010/

   
     
Část závěsu přídavné palivové nádrže Část závěsu Umístění na nádrži
     

 

Výztuha konstrukce kolem revizní krytky Ostřikovač čelního skla Ostřikovač čelního skla
     

 

Zbytek motoru Jumo Páka z mechanismu  řízení kormidla Konstrukční prvky z trupu
     
     
Část podlahy kabiny s táhly řízení    
     

 Pavel Krejčí 3.2014