Aero APb-32-84 Let. pluk 1
pilot-čet. Hospodka,pozorovatel por. Kudrna
Přibyslavice okr. Brno-venkov 9.11.1932
Ilustrační snímek letounu Ap-32
pilot - četař Hospodka pozorovatel-por.Kudrna
Během přeletu ze skončených cvičných střeleb a bombardování na trati Nový Dvůr-Praha se letoun dostal v prostoru Přibyslavic do husté mlhy. Posádka byla nucena sklesat na úroveň terénu přičemž ztratila orientaci a následně se letoun zřítil do lesa poblíž Spáleného Mlýna u silnice Přibyslavice-Svatoslav. Letoun byl totálně zničen, části byly roztroušeny ve vzdálenosti 100m.
Přepis kroniky obce Svatoslav /děkuji panu R. Rothovi/:
Dne 9.11.32 (ve středu) odpoledne po třetí hodině za husté mlhy bylo slyšeti směrem od Radoškova hukot letadla, které v mlze bloudilo nad poli kolem Radoškova. Jelikož nebylo možné, aby se v tak husté mlze mohlo letadlo orientovat sneslo toto tak nízko k zemi, že narazilo na vrcholky stromů v lese, urazilo křídla a zřítilo se na silnici za Spáleným mlýnem asi 100 metrů za serpentinami. Zde narazilo na silnici a převrátilo se ze svahu pod pěšinu souběžnou se silnicí. Byl to hrůzný pohled na trosky letadla z něhož ani jediná součástka nezůstala zdravá. V troskách letounu byli četař pilot Hospodka z Golčova Jeníkova a pozorovatel poručík Kudrna z Německého Brodu, oba mrtvi. Zvláště byl poručík Kudrna hrozně pádem zohaven. Bylo to letadlo leteckého pluku 5 z Prahy, které se vracelo z ostrostřeleckých závodů z Malacek do Prahy. Poručík Kudrna vezl si odtud I.cenu, kterou získal na závodech – Stříbrný pohár. Hodinky náramkové na ruce pilota ukazovaly 15 hod. 15.20 minut, tedy doby, kdy se letadlo roztříštilo. První k místu neštěstí dostavili se p. Otto Homoláč rolník z Radoškova, paní M. Moučková mlynářka ze Spáleného mlýna a p. Josef Malenka. Oba vojíni letci byli mrtvi. Stromy kudy letadlo se řítilo na silnici byly zpřeráženy, rozštípány a vyvráceny, byl to jako průsek na svahu od Radoškovských polí. Mlha, která se stala letcům osudnou, když vykonal zhoubné dílo asi za 10 min stoupla a bylo pak jasno. Vám letci, oběti povolání věčná budiž paměť!
Snímky z vyšetřovacího spisu a místo havárie v r. 2011
Část vyšetřovacího spisu /VUA Praha/
Parte obou letců /VUA Praha/
Patník u silnice s letopočtem havárie
V archivu VUA Praha se zachoval podrobný spis k této události. Součástí jsou fotografie z místa neštěstí,výpovědi svědků, portréty obou letců, výkazy o prospěchu, hodnocení atd... Prvorepubliková pečlivost! Za zprostředkování vyšetřovacího spisu děkuji Honzovi Kašemu.
V roce 2011 jsem se pokusil místo havárie najít, jak se ale ukázalo, nebylo to tak jednoduché jak jsem si představoval. Poněvadž k takto staré události už nejsou pamětníci, vycházel jsem z fotografií. Cesta, která je na dobových fotografiích zřetelná byla v minulosti rozšířena,v místě vzrostlého smrkového lesa je dnes nízký,hustý a špatně přístupný lesní porost. Na místo jsem se dostal v květnu, kdy v Praze panovalo jaro, ale na Vysočině v tomto údolí ve stínu byla stráň zledovatělá se zbytky sněhu. Hledání se tedy spíš změnilo v boj o život, během kterého jsem se několikrát pěkně "natáhnul". Přesto se mi nakonec povedlo po asi hodině hledání najít zbytky konstrukce letadla. Při určení místa mi výrazně napomohl nenápadný patník s letopočtem 1932, který se nachází nad silnicí u místa havárie. Na místo jsem se vypravil znovu v létě 2012 a to už bylo přece jen příjemněji. Podařilo se mi najít několik zajímavých součástí, včetně zbytků munice 7.92 do leteckého kulometu.
Pavel Krejčí 12.2013