He 111H-11 W. Nr 8104
Kampfgeschwader KG 1
Smrk, Jizerské hory 26.5.1944
Aktualizace 27.12.2014
Díky Janu Vladařovi a jeho archivu se podařilo tento stroj identifikovat. Nejedná se o Ju 52, jak se dlouhá léta tradovalo, ale o He 111H-11 jednotky KG1.Letoun během průletu těsně kolem vrcholku kopce zachytil křídlem o stromy a zřítil se to lesa. Příčinou nehody byla pravděpodobně letecká nekázeň.
5.4.2014
Dodnes "nerozlousknutá" havárie německého letounu.. Událost se stala údajně na svatodušní svátky 1944, toto ovšem není zatím potvrzeno. Tato informace vychází z knihy Miloslava Nevrlého "Kniha o Jizerských horách".
Při pátráni po tomto letadle jsem byl odkázán na pana Karla Nádeníka, bývalého učitele a velkého znalce Jizerských hor. Jak se ukázalo, p. Nádeník o nehodě věděl, dokonce byl schopen mi přesně popsat místo, kde k nehodě došlo. Na popsaném místě poblíž vrcholku Smrku /1124m/ se skutečně podařilo nalézt zbytky stroje, včetně torza karabiny K 98/pro případné strážce veřejného pořádku-jde o naprosto nefunkční rezavé torzo s ohnutým laufem/. Nalezené věci bohužel neumožnily letadlo identifikovat.
Nalezené fragmenty -r. 2006 | "Karabina Mauser K98 a stejně nebezpečná Katka" |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Řídící jednotka obsluhy antén Fbg 3 radiostanice FUG 10 nalezená v minulosti poblíž místa havárie.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Umístění Fbg 3 v letounu Ju 52
Za pomoc s nalezením tohoto letounu bych chtěl velmi poděkovat panu Karlovi Nádeníkovi z Nového Města pod Smrkem.
Fotografie fragmentů ze sbírky T+L /díky! :-)/
Torzo výškoměru | Ukazatel teploty chladící kapaliny |
Ovladač autopilota | Ovladač autopilota |
Padáková spona s přeskami | Padáková spona |
Zbytky ovladače anten | Ovladač anten FBG 3 |
Regulátor osvitu lampy | Ovladač osvětlení |
Štítek z hydraulického systému | Štítek z ovladače klapek |
Štítek ze systému chlazení motoru | Fragment z přístrojové desky |
Fragmenty z navigačních pomůcek |
Část pedálu směrového řízení | Nábojnice z munice r. 13 mm |
Pavel Krejčí 2.2014