Junkers Ju 52/3m       W. Nr 6639

 

I./Transport-Geschwader 3

 

Hřensko okr. Děčín      10.3.1945

 

 

 

  

                                                   1945                                                                                                                                           2010

 

Malebně položená rekreační obec Hřensko není pověstná jen padajícími skálami a povodněmi. Znalci letecké historie ví, že se zde ke konci války stalo letecké neštěstí. Dne 10. března 1945 po třetí hodině ráno narazil do strmé skály Stříbrných stěn transportní stroj Luftwaffe Ju 52. Příčinou nehody byla pravděpodobně námraza, která se vytvořila na nebohé Tante Ju patřící 1.Gruppe TG 3. Přetížený letoun již nedokázal při letu směrem od České Kamenice do Drážďan "přelézt" skály poblíž Pravčické brány a zakončil svou pouť mohutným nárazem, při kterém zahynula celá čtyřčlenná posádka. Přesto, že se nedaleko místa havárie na  Winterbergu nacházela německá pozorovatelna, havárie zůstala nepovšimnuta a až teprve následující den- 11.3. navečer po rozsáhlém pátrání, byly trosky letounu nalezeny.Trosky byly již ponechány na místě a posádka byla následně pohřbena v Hřensku.Zbytky letadla byly stahovány dolů ze skal až po válce.

Havárie letadla po válce postupně upadala v zapomění a o "nějakých troskách ve skalách" vědělo jen pár lesních dělníků a náhodných turistů. V polovině devadesátých let se o místo začal zajímat Karel Novák se Severočeského leteckého archivu. Podařilo se mu objevit místo havárie a v Okresním muzeu v Děčíně objevit několik originálních německých hlášení k této nehodě. Následně, po korepondenci s německými historiky Karel zjistil i jména členů posádky.

Obfw. Kurt Einfeldt

Obfw. Kurt Kräusslich

Obfw. Adam Vaupel

Uffz. Fritz Neuffer

V roce 2010 jsem se na místo poprvé vypravil. Karel Novák mi sice předtím vylíčil, že cesta k tomuto letadlu se podobá výstupu na Lomnický štít a že už to není na jeho by-passy. Nakonec jsem se tedy na místo vypravil s kamarádem Martinem Víchem z Děčína. Výstup nahoru do skal sice nebyl žádná procházka, ale taky žádné drama. Navíc, člověk byl motivovám tím, že po cestě kamenitou roklí směrem vzhůru stále nacházel další a další fragmenty stroje. Na místě mě společně s kamarádem Martinem  čekalo množství zajímavých částí stroje. Při druhém výšlapu to byl dokonce kompletní vrtulový list, který ležel nepovšimnut  pod blízkou skálou!

     
Pohled na místo, kde skončila svoji pouť Ju 52 V těchto místech ležel po nárazu do skály vrak Drobné zbytky stroje
     
     
Součásti konstrukce, munice do palubního kulometu Víčko Část radiostanice Fug 10
     
     
Padáková spona Padáková spona Padáková spona
     

 

 

O své nálezy se pro tento web robněž podělil Jirka Horák z Mostu, díky!

 

Pavel Krejčí 2.2014