Heinkel He 111J DD+BT W. Nr 5050
3./Flieger-Ergänzungsgruppe (See)
Bílý Potok u Hejnic-Jizerské hory 30.5.1940
ilustrace-forum.valka.cz
Věž grálu 2010
Na počátku pátrání po této havárii stála věta v "Knize o Jizerských horách" od Miloslava Nevrlého,vydaná v sedmdesátých letech:
"Do svahu, který se úžasně strmě zvedá z údolí Hájeného potoka, se zřítilo ke Věži grálu do dnešní přírodní rezervace Tišiny v r. 1939 vojenské letadlo Heinkel 111. V troskách, které jsou dodnes roztroušeny po širokém okolí zahynuli čtyři letci. "
Na podzim 2006 jsem se na místo vydal. Spojil jsem tuto výpravu s cestou za JU 52 na vrchol Smrku /1124m./. Základní informace kde obě letadla hledat,mi velmi ochotně poskytl bývalý řídící učitel p.Nádeník-patriot a velký odborník na místní historii z Nového města pod Smrkem. Věděl jsem tedy, že místo dopadu se nachází nedaleko pamětní desky na Emila Nováka, která je od r.1989 připevněna na skále Věže grálu.
Miloslav Nevrlý se ve své knize plete v mnoha věcech, ale v jednom má pravdu - svah, kde došlo k nehodě se opravdu "úžasně strmě zvedá".Místo je velmi těžké najít, při mé další výpravě o několik měsíců později jsem ho málem sám nenašel. Od té doby- na toto místo vždy s GPS!
Letoun byl před několika lety identifikován dle archivů Luftwaffe Janem Vladařem. Honza zjistil, že je to velmi raritní verze- He 111J od ještě raritnější jednotky-Fl.Erg.Gr (See).Tento letoun, původně torpédový, byl určen k hlídkování na moři.Od verze B a E se odlišoval rovnou odtokovou hranou křídla. Poháněn byl dvěma motory DB 600G . Bylo vyrobeno pouze 88 kusů. Co tento stroj zavedlo do našich končin zůstává záhadou.Není známa ani příčina nehody.Je možné, že během letu podle přístrojů ve špatném počasí se posádka dopustila navigačního omylu a namísto letu nad rovinami severně od Jizeských hor se ocitla v pasti- v údolí Jizerských hor...
Posádku tvořili:
pilot: Uffz. Paul Reuter
radista: Gefr. Walter Sauer
pozorovatel: Lt. Paul Schulz
mechanik: Uffz.Simon Wagner
Místo havárie- 3.2014
Místo nárazu do strmého svahu | Dodnes viditelné stopy po letounu-slitky kovu |
Součást elektrovýstroje | Vyznačené datum-15.února 1937 | Součást elektrovýstroje |
Část rámu kabiny | Část palivového systemu | Část palivového systemu |
Padáková přeska a upínací kurty /2014/ | Zbytky přístroje | Část plexiskla z kabiny |
Slitky na místě havárie /2014/ | Přesky | |
Řetěz z převodu trimu ? | Drobné fragmenty | Část přístroje |
Fotografie od Slávka Hrkala /2014/
Aktualizace 3.7.1016: Fotografie zbytku zatáčkoměru/sklonoměru. Zaslal J.Loza. Díky!
Pavel Krejčí 2.2014