Junkers JU 88D-2    F2+AK   W.Nr 0401

 

2./ Erg. Fernauflkärungsgruppe

 

Ltn. Siegfried Walendowski

 

Gefr. Werner Redwanz

 

Milíř-Jizerské hory            23.12.1942

 

 

 

 

Letoun havaroval pravděpodobně z důvodu nepříznivého počasí. V prostoru Jizerských hor panovala 23.12.1942 sněhová bouře, dvoučlenná posádka let v těchto podmínkách nezvládla.Letoun zachytil o vrcholek hory Milíř v jeho jihovýchodní části. Posádka na místě zahynula. Nehoda se odehrála v odlehlé části hor, zůstala proto nepovšimnuta. Letoun se na základnu nevrátil, bylo pravděpodobně vyhlášeno pátrání, skončilo ale bez výsledku.Letoun byl tedy od 23.12 veden jako nezvěstný. V této roční době bylo v prostoru Milíře již spousta sněhu, trvalo téměř čtvrt roku, než letoun náhodně našli lesní dělníci.

Něco k historii stroje dle poznatků zjištěných p.Jaroslavem Prchalem. Letoun byl vyroben ve verzi A 5F /pro dálkový průzkum/ a převzat letectvem 3.září 1940. Stroj prováděl ze severofrancouzských letišť průzkumné lety nad Anglií. Dne 22.prosince1940  havaroval při přistání v Jersey s 15% poškozením. O rok později havaroval znovu, tentokrát na letišti v Morlaix, ovšem poškození z 80% znamenalo, že byl v továrně přestaven na dálkovou průzkumnou verzi D. Přestavba spočívala v instalaci další palivové nádrže do pumovnice a možnosti nosit přídavné nádrže na  vnějších závěsnících.

Místo dopadu jsem neúspěšně hledal několik let. V  roce 2010 se kamarádovi Slávkovi Hrkalovi podařilo najít místo na svahu Milíře, kudy byly pravděpodobně stahovány trosky. Při další výpravě jsem již nalezl samotné místo dopadu. Místo bylo pravděpodobně velmi dobře uklizeno už během války technickým komandem Luftwaffe, z letounu nezbylo na místě prakticky nic.

 

   
Místo havárie v r. 2011 Drobné úlomky letadla - r. 2011

 

   
Fragmenty stroje, anténa radiostanice FuG 10 /M. Hrkal/ Logo firmy Junkers z motoru

 

   
Drobné úlomky letadla Drobné úlomky letadla

 

 

 

Fotografie fragmentů ze sbírky T+L

 

   
Štítek z podsoustavy chlazení motoru- výrobce Dornier Süd Štítek z gondoly-vyrobeno 4. 1941, výrobce Adam Opel

 

   
Śtítek z komponentu draku letounu Štítek z chladiče

 

   

Štítky /zhora/: 9-7004-pumpa od motoru,

                           Ln 26947- VRG 10- z Fugu 25

                                 DAG 1-1 Dipolanpassung Fug 25,

Výstražné štítky - "Odhoz Bomb",  "Odpalování světlic"

 

 

   
Části radiokompasu Patin Štítek z radiokompasu

 

   
Vlevo-štítek z ovladače pro přepínání palivových nádrží Ciferník ukazatele

 

   
Brašna na nářadí pro údržbu kulometů MG Brašna na nářadí pro údržbu kulometů MG

 

   
Zásobník kulometu MG 15 ?

 

   
Táhlo řízení z trupu Detail táhla

 

   

 

   

 

 

   
Část krytu dynama pro přijímače EK+EL stanice Fug 10 Zbytky radiostanice FuG 10

 

   
Hmotové vyvážení kormidla Fragment přístrojové desky

 

 

 

 Svah cca 500m od místa dopadu, kudy byly trosky staženy na hlavní cestu

 

Za pomoc děkuji Tomovi, Lence, Slávkovi.

 

Pavel Krejčí 3.2014