Junkers JU 88D-2 F2+AK W.Nr 0401
2./ Erg. Fernauflkärungsgruppe
Ltn. Siegfried Walendowski
Gefr. Werner Redwanz
Milíř-Jizerské hory 23.12.1942
Letoun havaroval pravděpodobně z důvodu nepříznivého počasí. V prostoru Jizerských hor panovala 23.12.1942 sněhová bouře, dvoučlenná posádka let v těchto podmínkách nezvládla.Letoun zachytil o vrcholek hory Milíř v jeho jihovýchodní části. Posádka na místě zahynula. Nehoda se odehrála v odlehlé části hor, zůstala proto nepovšimnuta. Letoun se na základnu nevrátil, bylo pravděpodobně vyhlášeno pátrání, skončilo ale bez výsledku.Letoun byl tedy od 23.12 veden jako nezvěstný. V této roční době bylo v prostoru Milíře již spousta sněhu, trvalo téměř čtvrt roku, než letoun náhodně našli lesní dělníci.
Něco k historii stroje dle poznatků zjištěných p.Jaroslavem Prchalem. Letoun byl vyroben ve verzi A 5F /pro dálkový průzkum/ a převzat letectvem 3.září 1940. Stroj prováděl ze severofrancouzských letišť průzkumné lety nad Anglií. Dne 22.prosince1940 havaroval při přistání v Jersey s 15% poškozením. O rok později havaroval znovu, tentokrát na letišti v Morlaix, ovšem poškození z 80% znamenalo, že byl v továrně přestaven na dálkovou průzkumnou verzi D. Přestavba spočívala v instalaci další palivové nádrže do pumovnice a možnosti nosit přídavné nádrže na vnějších závěsnících.
Místo dopadu jsem neúspěšně hledal několik let. V roce 2010 se kamarádovi Slávkovi Hrkalovi podařilo najít místo na svahu Milíře, kudy byly pravděpodobně stahovány trosky. Při další výpravě jsem již nalezl samotné místo dopadu. Místo bylo pravděpodobně velmi dobře uklizeno už během války technickým komandem Luftwaffe, z letounu nezbylo na místě prakticky nic.
Místo havárie v r. 2011 | Drobné úlomky letadla - r. 2011 |
![]() |
![]() |
Fragmenty stroje, anténa radiostanice FuG 10 /M. Hrkal/ | Logo firmy Junkers z motoru |
Drobné úlomky letadla | Drobné úlomky letadla |
Fotografie fragmentů ze sbírky T+L
Štítek z podsoustavy chlazení motoru- výrobce Dornier Süd | Štítek z gondoly-vyrobeno 4. 1941, výrobce Adam Opel |
Śtítek z komponentu draku letounu | Štítek z chladiče |
Štítky /zhora/: 9-7004-pumpa od motoru, Ln 26947- VRG 10- z Fugu 25 DAG 1-1 Dipolanpassung Fug 25, |
Výstražné štítky - "Odhoz Bomb", "Odpalování světlic" |
Části radiokompasu Patin | Štítek z radiokompasu |
Vlevo-štítek z ovladače pro přepínání palivových nádrží | Ciferník ukazatele |
Brašna na nářadí pro údržbu kulometů MG | Brašna na nářadí pro údržbu kulometů MG |
Zásobník kulometu MG 15 | ? |
Táhlo řízení z trupu | Detail táhla |
Část krytu dynama pro přijímače EK+EL stanice Fug 10 | Zbytky radiostanice FuG 10 |
Hmotové vyvážení kormidla | Fragment přístrojové desky |
Svah cca 500m od místa dopadu, kudy byly trosky staženy na hlavní cestu
Za pomoc děkuji Tomovi, Lence, Slávkovi.
Pavel Krejčí 3.2014