Junkers Ju 52/3m  VB+UO  W.Nr 6820

 

7./Transport Geschwader 3

 

Obfw. Emil Hannemann + 22 KIA

 

Sluneční jáma-Sněžka     23.2.1945

 

 

Neblaze proslulá havárie která je největší co se týče počtu obětí na našem území za 2. sv. války.Letoun pilotovaný Obfw Emilem Hannemannem a Obfw. Albertem Linkem odstartoval v noci z 22. na 23.února z obklíčené Wroclavi-Breslau. Cílem bylo pravděpodobně letiště Dresden-Klotsche. Na palubě byla kromě posádky této Ju 52 ještě i posádka jiné "tante Ju"-stroje Obfw Otto Kloppmanna, která té noci ve Wroclavi během přistání havarovala. Kromě těchto dvou osádek stroj převážel dvacet  zraněných vojáků do lazaretu v Německu. Počasí bylo té noci velmi nepříznivé, foukal silný vítr a letoun letěl ve sněhových přeháňkách. Pravděpodobně vlivem silného bočního větru se stroj ocitl příliš na jih od plánované trasy. Navigátor Uffz. Erich König se zřejmě domníval, že letoun udržuje na plánované trati severně od Krkonoš. Stroj narazil zhruba v 03.45 do svahu Sluneční jámy ve výšce 1300m mad mořem. V hlubokém sněhu se roztříštila přední část stroje a zbytek klouzal několik desítek metrů po svahu. V trupu sice náraz přežilo dost  vojáků, ale jen šesti  /údaje se rozcházejí/se podařilo dostat do civilizace - na čtyři kilometry vzdálené  Růžohorky.Následně jeden z nich zemřel. Celkově si tato nehoda vyžádala 23 obětí. Všichni byli pochováni na hřbitově v Malé Úpě.V roce 2002 byli Lidovým spolkem pečujícím o válečné hroby exhumováni a ostatky uloženy na německé válečném hřbitovu v Brně. Nalezené identifikační známky potvrdily 23 obětí.

Letoun nebyl německou brannou mocí již odklizen, než slezl sníh, tak bylo po válce. Nebohá teta Ju se stala turistickou atrakcí a po válce si pravděpodobně každý turista směřující z Malé Úpy přes Obří hřeben na Sněžku toto letadlo "prolezl". Množství turistů si taky na památku odneslo nějakou část stroje, letoun byl postupně rozebírán. Existuje množství fotografií, které zachycují různé fáze rozebírání tohoto stroje až do poloviny devadesátých let. V roce 1998 byly zbývající velké části stroje převezeny v podvěsu pod vrtulníkem MI 8 firmy Aerocentrum do Malé Úpy. V informačním centru lze spatřit především jeden z motorů BMW 132, jiné kusy leží u hřbitova. Části stroje jsou rovněž ve sbírce Jana Pohorelce v Čepí u Pardubic a jiných soukromých sbírkách.V roce 2001 byla na traverzu Obřího hřebenu společností Aichelburg umístěna pamětní deska, která připomíná tuto havárii.

   

        

                                                                                       Na místě havárie-2012-2013/pozor-ochranáři přírody nikdy nespí!/

Pohled od východu na Sluneční jámu, vpravo Obří hřeben Zbytky letounu na klečí porostlém svahu
   
   
   
   
   
   
   

 

                                                                   Můj pokus o ztvárnění podoby  letounu-Revell 1/48 a komponentový štítek

   

                             

 

                                                                         Převoz vrtulníkem do Malé Úpy--rok 1998,části letounu v muzeu Jana Pohorelce

     

                                                      

 Motor BMW 132 v infocentru v Malé Úpě

                                                                   

   Fotografie poskytnuté p. Josefem Friedbergem-rok cca 1987

   
   
   
   
   
/uploads/II sv . válka/Luftwaffe/Ju 52 Sokolov/Ju 52 Sněžka/manip_IMG_0028.jpg   

 Pavel Krejčí  2.2014