Junkers Ju 52/3mg4c G6+KO W.Nr 6201
FFS C Zeltweg
Uffz Arthur Carlowitz +6 KIA
Bělá pod Pradědem okr. Jeseník 9.října 1939
Místo nárazu stroje v r. 2012
9.října 1939 narazil do severního svahu kopce Skalnatý /821m./ letoun letecké školy FFS C Zeltweg. Příčinou bylo pravděpodobně špatné počasí-mlha, je možné, že letoun dostal do závětří Jeseníků, do jevu známého piloty kluzáků jako "dlouhá vlna".
Při nehodě zahynulo sedm členů posádky:
Flugschüler Uffz Arthur Carlowitz
Hilfsfluglehrer Uffz Max Schäuble
Bordfunker Uffz Heinrich Höve
Bordmechaniker Uffz Josef Freiandenhofen
Bordmechaniker Uffz Eggert Kähler
Bordmechaniker Uffz Helmut Ronneburger
Bordmechaniker Uffz Hans Wich-Paulus-Klein
Letci byli pohřbeni za vojenských poct 19. října v Horním Domašově.
Pohřeb německých letců v Horním Domašově 19.10.1939 /foto via P. Sikora/
S nalezením tohoto místa mi velmi pomohli jesenický badatel p. Petr Sikora a p. Jaroslav Knoz.V roce 2008 jsme se s panem Knozem vydali na kopec Skalnatý. Dle jeho informací měl letoun havarovat na vrcholku kopce. Stroj se nám ale nalézt nepodařilo. Teprve o rok později jsem byl nasměrován místním pamětníkem. Podle něj letadlo havarovalo kousek- nějakých sto metrů nad hájovnou na úpatí kopce. Hledal jsem tedy těsně nad hájovnou-neůspěšně. Při zpáteční cestě jsem ale narazil na drobný úlomek plechu, který ležel přímo na pěšině vedoucí z kopce. Vydal jsem se tedy po lesní cestě vzhůru a začal nacházet další a úlomky.Bylo jasné, že tudy byly trosky letadla stahovány do údolí. Zhruba v polovině kopce bylo fragmentů největší množství a vlevo od cesty jsem nalezl epicentrum havárie. Místo se tedy nachází zhruba půl kilometru nad hájovnou.
Kokarda z důstojnické čepice Luftwaffe, zbytky výškoměru, palubních hodin, umělého horizontu...
Trosky na místě havárie 2010 | Části podvozku, motoru BMW 132 Hornet | Části motorů a konstrukce stroje |
Pavel Krejčí 2.2014