Junkers Ju 52/3mg4c      G6+KO      W.Nr  6201

 

FFS C Zeltweg

 

Uffz Arthur Carlowitz +6  KIA

 

Bělá pod Pradědem okr. Jeseník     9.října 1939

 

 

Místo nárazu stroje v r. 2012

9.října 1939 narazil do severního svahu kopce Skalnatý /821m./  letoun letecké školy FFS C Zeltweg. Příčinou bylo pravděpodobně špatné počasí-mlha, je možné, že letoun dostal do závětří Jeseníků, do jevu známého piloty kluzáků jako "dlouhá vlna".

Při nehodě zahynulo sedm členů posádky:

Flugschüler            Uffz Arthur Carlowitz

Hilfsfluglehrer        Uffz Max Schäuble

Bordfunker            Uffz Heinrich Höve

Bordmechaniker    Uffz Josef Freiandenhofen

Bordmechaniker    Uffz Eggert Kähler

Bordmechaniker    Uffz Helmut Ronneburger

Bordmechaniker    Uffz Hans Wich-Paulus-Klein

 

Letci byli pohřbeni za vojenských poct 19. října v Horním Domašově.

 

Pohřeb německých letců v Horním Domašově 19.10.1939 /foto via P. Sikora/

     

 

S nalezením tohoto místa mi velmi pomohli jesenický badatel p. Petr Sikora a p. Jaroslav Knoz.V roce 2008 jsme se s panem Knozem vydali na kopec Skalnatý. Dle jeho informací měl letoun havarovat na vrcholku kopce. Stroj se nám ale nalézt nepodařilo. Teprve o rok později jsem byl nasměrován místním pamětníkem. Podle něj letadlo havarovalo kousek- nějakých sto metrů  nad hájovnou na úpatí kopce. Hledal jsem tedy těsně nad hájovnou-neůspěšně. Při zpáteční cestě jsem ale narazil na drobný úlomek plechu, který ležel přímo na pěšině vedoucí  z kopce. Vydal jsem se tedy po lesní cestě vzhůru a začal nacházet další a úlomky.Bylo jasné, že tudy byly trosky letadla stahovány do údolí. Zhruba v polovině kopce bylo fragmentů největší množství a vlevo od cesty  jsem nalezl epicentrum havárie. Místo se tedy nachází zhruba půl kilometru nad hájovnou.

 

Kokarda z důstojnické čepice Luftwaffe, zbytky výškoměru, palubních hodin, umělého horizontu...

 

          

 

Trosky na místě havárie 2010 Části podvozku, motoru BMW 132 Hornet Části motorů a konstrukce stroje
     

 Pavel Krejčí 2.2014