Heinkel He 111H-10 W.Nr 2729
FFS C20
Uffz. Radom Helmuth+,FW. Rosc Erich+
Uffz. Börzel Willy+,Uffz. Schober Adolf+
Černá hora-Jeseníky 24.11.1942
Během cvičného letu z Krakova do Wroclavi se tento letoun dostal do sněhové bouře.Posádka pravděpodobně ztratila i orientaci, letoun se odchýlil od plánované trati.Toto odchýlení od kurzu znamenalo, že se letoun dostal z rovinatého terénu v Polsku do kopců severního okraje Jeseníků.Je možné, že posádka během letu v oblačnosti ani neměla tušení,do jak nebezpečné situace se letoun dostal. Letoun přibližně ve 13:30 narazil do severovýchodního svahu Černé hory, asi čtyři kilometry severně od města Jeseník-tehdy Freiwaldau. Stroj se roztříštil o skalnatý terén, částečně shořel. Posádka na místě zahynula. Trosky letounu byly uklizeny technickým komandem Luftwaffe, menší části ovšem zůstaly na místě.
O havárii letounu se v okolí mezi místním obyvatelstvem dobře vědělo. Technické detaily ovšem byly neznámé. Od devadesátých let se o místo začali zajímat nadšenci a letoun byl chybně identifikován jako JU 87, který v okolí rovněž havaroval. Na obě havárie existují hlášení a bylo bráno jako fakt, že Ju 87 byla nalezena a He 111 ještě bude potřeba dohledat. S tím, že jdeme na místo havárie Štuky, jsem se v roce 2008 na místo poprvé vypravil s místním badatelem p.Petrem Sikorou. Od té doby jsem byl na místě několikrát. Teprve v roce 2011 mi Petr vnuknul myšlenku, že by se nemuselo jednat o Ju 87, ale o He 111. Napadlo mě očistit štítek z chladiče, který jsem na místě kdysi našel, ale nevěnoval jsem mu tehdy pozornost.Vše bylo jasné- nápis HE 111P/H stoprocentně identifikoval tento letoun.
Místo nárazu letounu do svahu Černé hory v r.2011
![]() |
![]() |
![]() |
Hlášení k nehodě z SOKA Opava/P. Sikora/ | ||
Zbytky konstrukce stroje | Madlo otevárání padáku, padáková spona,část kysl. instalace |
![]() |
![]() |
Kolečko pro seřízení polohy sedačky | Štítek |
![]() |
![]() |
Výrobní štítek chladiče | Detail štítku-typ tetounu |
Pilotní odznak nalezený na místě havárie, štítky, přeska z pilotních pásů.../foto P. Sikora/
Za pomoc s objasněním této havárie děkuji Petru Sikorovi a Janu Vladaři.
Pavel Krejčí 2.2014