Heinkel He 111P-2 W.Nr 2127
Kamppfgeschwader KG 53
IV/KG53- Lt. Hayo Müller
Stab/KG53
Fw. Hans Abe,Fw. Adolf Schormann
Uffz Peter Jenissen,Uffz Fritz Schumacher
Měděnec-Jizerské hory 17.6.1941
Letoun He 111P-2 jednotky KG 53 startoval 17.června 1941 ze severofrancouzského Lille do tehdy okupovaného Polska. Cílem bylo letiště Grojec, několik desítek kilometrů jižně od Varšavy. Důvod byl prozaický-příprava k napadení Sovětského svazu. Pětičlenná posádka složená z příslušníků IV. Gruppe a Stabu tušila, že relativní pohoda na západní frontě končí a nastávají tvrdší časy. Letoun byl proto naložen proviantem,hlavní náklad tvořily bedny s vínem, nezbytné sklenice,talíře atd...
Důvod havárie je nejasný. Nezdá se, že by posádka bloudila-kursovka z Lille do města Grojec vede přes Jizerské hory. Příčinou tedy mohlo být počasí, které se během dlouhého letu mohlo zhoršit. Posádka se zřejmě dostala do údolí a obklopena okolními horami se na poslední chvíli se snažila naložený letoun vytáhnout přes kopec. Letoun narazil do skalnatého svahu těsně pod vrcholkem Mědence. Nehoda zůstala dlouho nepovšimnuta-místo je poměrně odlehlé. Posádka byla mezitím u domovské eskadry prohlášena za nezvěstnou. Teprve po téměř dvou týdnech-29.6 byl vrak letounu nalezen obyvateli Nového města pod Smrkem. Ti následně zalarmovali policii.Technické komando Luftwaffe následně celý prostor uzavřelo a trosky letadla uklidilo.
Nehoda samozřejmě vzbudila v poklidném Novém městě velký rozruch a každý se o ní dozvěděl. Legenda o havárii "Junkersu naloženého vínem" po válce přetrvávala v paměti lidí a v sedmdesátých letech ji zaznamenal Miloslav Nevrlý ve své knize o Jizerských horách....
První informace o této havárii jsem se dozvěděl v roce 2006 během pobytu na chatě v Jizerských horách. Pan Hejduk-majitel hospody na Mariánské hoře u Albrechtic mi knihu M.Nevrlého ukázal a co bylo důležitější-věděl kde letoun přesně spadl. S "letištní" kamarádkou Katkou se nám ho podařilo přesvědčit, aby se, přes svůj pokročilý věk,s námi na místo vydal. 17.října 2006 jsme tedy na místo havárie vyrazili. Pan Hejduk projevil skvělou fizyckou kondici a "krpál" zdolal velmi svižně. U vrcholové skály neomylně ukázal prostor na západním svahu,kde jsme vzápětí našli fragmenty. Bylo zvláštní, že jsme nenašli žádné vlnité plechy typické pro JU 52, kterou jsem předpokládal.K typu "neseděl" ani ovladač autopilota, který jsem na místě našel...Zato bylo hned jasné, proč se tolik mluví o letadle naloženém vínem-na místě havárie se skutečně dodnes nachází velké množství střepů z láhví.
V typu letadla udělala jasno až druhá výprava, kdy kluci z PLA našli na místě výrobní štítek letounu.
Na Měděnec se od té doby velmi rád vracím.Je to nejen kvůli teto "Legendě o Junkersu s vínem", ale i pro přírodní krásu tohoto turisty opomíjeného koutu Jizerských hor.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktualizace 3.7.2016: Fotografie táhla, které na Měděnci našel J. Loza. Díky za fotky!
Pavel Krejčí 2.2015