Heinkel He 111H-20 W.Nr ?
TGr. 30
Karolinka okr. Vsetín 27.9.1944
K velmi raritní události došlo v roce 1944 v prostoru Frňovského sedla na moravsko-slovenském pomezí.Jen několik desítek metrů od státní hranice na české straně zde havaroval letoun He 111H od Transportgruppe 30.V okamžiku havárie ale posádka už zřejmě dávno popíjela čaj na nějaké četnické stanici, protože z letounu letci vyskočili hodinu předtím u Strakonic.Letoun sám, bez posádky ,se zapnutým autopilotem uletěl přes 320 km, než se mu do dráhy letu postavilo Frňovské sedlo /960m/.Letoun narazil do hřebene kopce ve směru od západu na východ jen několik metrů pod horní hranou.Trosky se odrazily přes vrchol a padaly souběžně s východním svahem.Během toho se letoun trhal o stromy, nejdále skončilo torzo trupu a motory-zhruba 250 metrů od hrany kopce.
Na místo dopadu jsem se vypravil v květnu 2013.V té době se vedla na stránkách "Sbírání" diskuse o tom,jaký typ letadla zde spadl.Hned asi třetí nález v tom udělal jasno-našel jsem odlitek z konstrukce stroje s kódem 111 XXX.Typ He 111 potvrdily i později nalezené výfuky-typické pro motory JUMO 211F.
Fragment gyrokompasu Lku 4 | Gyrokompas Lku 4-součást směrového autopilota |
Fragment zaměřovače REVI 16 | Identická část na zaměřovači |
Zbytek přístroje | Zbytek přístroje |
Fragment z elektroinstalace | Zámek krytu motoru |
Torza výfuků | Kompletní výfuk motoru Jumo 211F |
Části bloku motoru JUMO | Fragment motoru |
Zbytky munice 7.92 a 13 mm do kulometů MG 131 a MG 81 | Část krytu se zámkem |
Odlitek z kódem 111-o typu nemůže být pochyb... | Fragment z konstrukce stroje |
Část plexi | Výztuha kolem krytky |
Pavel Krejčí 2.2014