Focke-Wulf Fw 58 W.Nr. ?
letecká škola Sch Far 72
Královec okr. Trutnov 26.8.1941
Foto via Petr Kolář-Žacléř
K nehodě tohoto stroje došlo pravděpodobně z důvodu zhoršení počasí. Čtyřčlenná posádka stroje narazila do prudkého kamenitého svahu Mravenčího vrchu nad Královcem nad Qullenbaude. Letoun začal hořet, ze čtyřčlenné posádky se třem členům podařilo z trosek vyprostit a uniknout plamenům, jeden letec zahynul. Letoun způsobil požár lesa, místo bylo viditelné ještě v padesátých letech. Postupně došlo k zalesnění kopce, dnes jsou již všechny stopy po havárii skryty v hustém smrkovém lese.Místo je obtížně přístupné, sklon svahu je velmi strmý.
Na místo jsem se poprvé vypravil v květnu 2013 s kamarádem Pepou Friedbergem. Pepa měl základní informace z minulosti, kde by se místo dopadu mělo nacházet. Napoprvé jsme nebyli úspěšní,pohybovat se v prudkém svahu byla pořádná "makačka" a tak jsme to po několika hodinách vzdali. Před druhým výšlapem jsem ještě zkusil najít pamětníky v Královci přesto, že mi bylo řečeno že v obci žádný již nežije. Měl jsem štěstí- na jednoho se mi přece jen podařilo narazit.Jak se ukázalo,starý pán si přesně pamatoval místo dopadu. Zjistil jsem,že s Pepou jsme poprvé hledali jen nějakých sto metrů víc na sever, chybělo tehdy málo a našli jsme to. Napodruhé se mi místo už podařilo bezpečně najít. Na svahu se dodnes nacházejí zbytky konstrukce nebohého Focke-Wulfu, bohužel vše silně poničené požárem.
Svah Mravenčího vrchu nad Královcem
Místo nárazu a požáru stroje 2013 | Místo nárazu a požáru stroje | Snímač tlaku-pitotova trubice |
Zbytky konstrukce stroje | Zbytky konstrukce stroje | Kování vrtulového listu |
Dynamo z pohonné jednotky-motoru Argus As 10C
Dynamo | Ventil motoru Argus | Zbytek motorového lože |
Ohořelý zbytek sluchátka pilotní kukly LKP W 100 | Spony z upínacích pásů | Plexi z kabiny |
Součást gyroskopu z umělého horizontu? | Zámek krytu motoru | |
Zbytek UV usvětlení kabiny | Kompletní UV lampa |
Za pomoc s nalezení a objasněním havárie bych chtěl poděkovat Pepovi Friedbergovi ,Janu Vladaři a Tomášovi Loudovi.