Focke-Wulf Fw 58            W.Nr. ?

 

letecká škola Sch Far 72

 

Královec okr. Trutnov       26.8.1941

 

 

                                                                                                                                                                      Foto via Petr Kolář-Žacléř

K nehodě tohoto stroje došlo pravděpodobně z důvodu zhoršení počasí. Čtyřčlenná posádka stroje narazila do prudkého kamenitého svahu Mravenčího vrchu  nad Královcem nad Qullenbaude. Letoun začal hořet, ze čtyřčlenné posádky se třem členům podařilo z trosek vyprostit a uniknout plamenům, jeden letec zahynul. Letoun způsobil požár lesa, místo bylo viditelné ještě v padesátých letech. Postupně došlo k zalesnění kopce, dnes jsou již všechny stopy po havárii skryty v hustém smrkovém lese.Místo je obtížně přístupné, sklon svahu je velmi strmý.

Na místo jsem se poprvé vypravil v květnu 2013 s kamarádem Pepou Friedbergem. Pepa měl základní informace z minulosti, kde by se místo dopadu mělo nacházet. Napoprvé jsme nebyli úspěšní,pohybovat se v prudkém svahu byla pořádná "makačka" a tak jsme to po několika hodinách vzdali. Před druhým výšlapem jsem ještě zkusil najít pamětníky v Královci přesto, že mi bylo řečeno že v obci žádný již nežije. Měl jsem štěstí- na jednoho se mi přece jen podařilo narazit.Jak se ukázalo,starý pán si přesně pamatoval místo dopadu. Zjistil jsem,že s Pepou jsme poprvé hledali jen nějakých  sto metrů víc na sever, chybělo tehdy málo a našli jsme to. Napodruhé se mi místo už podařilo bezpečně najít. Na svahu se dodnes nacházejí zbytky konstrukce nebohého Focke-Wulfu, bohužel vše silně poničené požárem.

 

                                                                                   Svah Mravenčího vrchu nad Královcem

     

 

Místo nárazu a požáru stroje 2013     Místo nárazu a požáru stroje Snímač tlaku-pitotova trubice
     

 

Zbytky konstrukce stroje Zbytky konstrukce stroje Kování vrtulového listu
     

      Dynamo z pohonné jednotky-motoru Argus As 10C

     

 

Dynamo Ventil motoru Argus Zbytek motorového lože
     

 

Ohořelý zbytek sluchátka pilotní kukly LKP W 100 Spony z upínacích pásů Plexi z kabiny
     

 

Součást gyroskopu z umělého horizontu? Zámek krytu motoru  
     
   
                            Zbytek UV usvětlení kabiny Kompletní UV lampa
   

 

 Za pomoc s nalezení a objasněním havárie bych chtěl poděkovat Pepovi Friedbergovi ,Janu Vladaři a Tomášovi Loudovi.