B-17G 43-37863 (LN-A)
350.Squadron,100. Bomber Group,8.Air Force
Boží Dar 11.9.1944
Místo dopadu v r. 1953-část lesa musela být po výbuchu vytěžena
11. září 1944 byl dle pamětníků krásný, téměř bezoblačný den. Kolem poledne se vysoko nad obcí Schmiedeberg, /dnešní Kovářská/ ocitá svaz amerických bombardérů, mířicích k rafineriím v Ruhlandu. Stíhací doprovod je zaměstnán soubojem s Messerschmitty 109 luftwaffe a bombardovací svaz se tak musí spolehnout jen na své palubní střelce. Několik minut po poledni, právě nad Kovářskou němci využívají svoji šanci. Na svaz útočí z převýšení piloti od Jagdgeschwader 4 se svými FW 190 A-8/R2 „Sturmbock“ a Bf 109. Během pouhých několika minut je na Krušnohořím sestřeleno na 13 bombardérů spojenců. Šest z nich dopadá na území bývalého Československa, z toho pět v okolí Kovářské. Kromě nich si Němci připisují na skore i několik Mustangů, jeden z nich dopadá rovněž u Kovářské. Jedním ze strojů sestřelených onoho dne je B-17G 43-37863.
Posádka tohoto stroje patřila k těm šťastným, pokud se při nutnosti opustit letadlo nad nepřátelským územím dá hovořit o štěstí. Všem devíti členům posádky Capt. Johna S. Gilese jr. se po útoku letounů Luftwaffe od JG 4 podařilo vyskočit na padácích a přežít, což ten den nebyla samozřejmost.
Letoun dopadl na na Zlatém kopci asi čtyři kilometry vzdušnou čarou od Božího Daru. Při první návštěvě místa dopadu musí každého návštěvníka překvapit velikost kráteru, který letoun zanechal. Trosky letounu jsou rozmetané do vzdálenosti několika set metrů, mezi zbytky jsou i střepiny z bomb. Zdá se tedy, že posádka měla opravdu naspěch a neprovedla nouzový odhoz. Pumy pak explodovaly společně s letounem. Kráter má zhruba deset metrů v průměru a je hluboký asi tři metry. Motory letounu byly výbuchem odhozeny do všech směrů, některé až sto metrů daleko.
Zbytky letounu lze spatřit v Muzeu letecké bitvy nad Krušnohořím v městečku Kovářská. Toto muzeum se systematicky věnuje krvavé bitvě 11.září 1944 i dalším haváriím a sestřelům v okolí.
V roce 2011 byl na místě dopadu T. Loudinem nalezen tzv. "radiocall"- žáruodolný štítek s výrobním číslem stroje. Žádné překvapení se nekonalo, štítek přesně souhlasí s již dříve publikovaným výrobním číslem.
"Radio call"-Volací znak letadla | Umístění na palubní desce |
Gyroskopicky kompas firmy Pioneer | Umístění na desce před velitelem stroje |
Výrobní štítek | Regulátor teploty oleje |
Signalizační zrcátko z výbavy záchranného člunu | Zbytek nože z nouzové výbavy |
Přepínač kanálů radiostanice | Zbytek krytu baterie |
Regulátor kyslíku | Ovladač vyhřívání kombinézy |
Palubní hodiny | Radiocall |
Pavel Krejčí 2013