Mi-2 "9425"
31.smltvpz Bechyně
mjr. Karel Jančík - pilot
mjr. Ladislav Káva - palubní technik
Jan Plesník- kameraman - zraněn
Ludvík Klega-režisér
Zahrádka okr. Písek 17.7.1992
Ilustrační snímek vrtulníku Mi-2 /Zdroj helidat.cz, Milan Cibulka/
Když se 17. července 1992 po ránu na letišti v Bechyni sešla dvojice filmařů ČT Ostrava s posádkou vojenského vrtulníku Mi-2 k plánovanému letu, nikdo ještě netušil, jaké drama toho dne všichni zažijí. Osazenstvo stroje tvořili pilot mjr. Jančík, palubní technik mjr. Káva, režisér Ludvík Klega a kameraman Jan Plesník. Účelem letu byly letecké záběry několika objektů, pro v té době velmi populární seriál Hrady a zámky- bílá místa naší historie. Velení armády pro filmaře uvolnilo stroj MI-2 ev. čísla 9425, který náležel 31. smltvpz -31. smíšené letce vzdušného průzkumu. Let byl naplánován ve výšce 100 metrů nad terénem. Po poradě s filmaři a jejich bezpečnostím proškolení o chování na palubě vrtulníku se šlo na věc. Během vzletu v 10:45 režisér Klega nevěděl, že nebude natáčet jen záběry do seriálu o hradech a zámcích, ale že se začíná psát rovněž námět seriálu "Osudové okamžiky".
mjr. Karel Jančík, velitel 31. smltvpz. V době nehody měl nalétáno 2609, 45 hodin.
mjr. Ladislav Káva, zkušený a výtečně hodnocený palubní technik MI-2 a MI-8. Ke dni nehody nalétal 3005 hodin.
Po vzletu pokračoval mjr. Jančík k zámku Bechyně, který byl prvním smluveným objektem filmování. Poté, co tam filmaři dokončili svoji práci nasadil na trať Bechyně-Příbram-Nepomuk-Jindřichův Hradec. Dalším objektem určeným k filmování byl uranový důl u Příbrami, kde po komunistickém převratu v r. 1948 pracoval hrabě Kinský. Panovalo nádherné letní počasí, pilot udržoval výšku letu mezi 100-200 metry a MI-2 si rychlostí 160 km/hod vesele hvízdala nad malebnou jihočeskou krajinou. Paliva bylo víc než dost. Vrtulník měl na boku trupu připevněnou externí "bandasku" dalšími 240 litry leteckého petroleje. To ovšem v kombinaci s lidmi a filmařskou technikou na palubě v horkém letním dni znamenalo, že z důvodu vysoké hmotnosti vrtulník už nedisponuje téměř žádnou rezervou výkonu.
Asi po 15 minutách letu, jižně od obce Sobědraž, posádka zaznamenala nezvyklý zvuk a pokles otáček turbokompresoru levého motoru. V tu chvíli byla pohoda na palubě tatam. Pilot s palubním technikem bleskově řešili vysazení levého motoru. Kvůli poklesu otáček nosného rotoru až na 76 procent musel pilot začít klesat. Bylo jasné, že při letu na jeden motor bude nevyhnutelně následovat nouzové přistání do terénu. Pilot si pro něj vybral louku jižně od rybníku Sobík. Těsně nad zemí odbrzdil stroj na rychlost cca 20 km/hod, dotáhl páku kolektivu a dosedl s dopřednou rychlostí 10-15 km/hod. Vše by zřejmě skončilo dobře, posádka ovšem nevěděla, že terén do kterého přistáli je po předchozích deštích podmáčený. Vše se pak odehrálo během pár vteřin. Vrtulník se po krátkém dojezdu zabořil příďovým kolem až po kabinu, "hrábl" si listy rotoru o zem a došlo k jeho roztočení kolem svislé osy. Po půl otočce došlo k ulomení ocasního nosníku, vrtulník se ještě asi dvakrát otočil a položil na pravý bok. Jak pilot později uvedl, chvíli se věnoval vypínání systémů vrtulníku a když se podíval dozadu aby zkontroloval cestující filmaře, už je tam neviděl - byli dávno pryč. Ostatně, není se co divit, vrtulník v tu dobu už začal hořet a ti, co byli venku na pilota křičeli, ať rychle vyleze ven. Během úprku od hořícího stroje stihl udělat režisér Klega několik snímků fotoaparátem, který mu zůstal viset na krku. Stroj i s ostatním "nádobíčkem" filmařů během chvíle kompletně shořel.
Poslední fáze letu až do místa nouzového přistání jižně od obce Zahrádka.
Jedna z fotografií, které pořídil režisér Ludvík Klega z fotoaparátu, který mu při úprku visel na krku. Včechna ostatní filmařská technika shořela.
Trosky Mi-2 ev. č. 9425. Vrtulník byl vyroben v r. 1985, do nehody nalétal 770 hodin
Po nehodě se, jak už to bývá, rozeběhlo vyšetřování, které hledalo příčiny události a nedostatky v činnosti zůčastněných.
Hlavní příčinou nehody a následného zničení vrtulníku bylo vysazení levého motoru a následné převrácení při nouzovém přistání. Důvodem vysazení motoru byla nevyváženost rotoru turbíny. Při tom došlo k poškození lopatek a jejich přibržďování. Tím nastal nárůst teplot dílů rotoru a po počátečním snížení otáček jejich skokový nárůst. To mělo za následek překmit otáček mimo povolené meze, a následné vypnutí motoru systémem jeho ochrany.
Co se týče nedostatků, byla prověřována oprávněnost povolení k letu s filmaři, kde se zjistily pouze drobné formální prohřešky.
Dále bylo konstatováno, že rozhodnutí letět s naplněnou přídavnou nádrží bylo chybné. Vrtulník měl vysokou hmotnost, byla možnost doplnit palivo během mezipřistání v Líních. Bylo nařízeno nádrže ze všech vrtulníků MI-2 svěsit a zakonzervovat.
Rovněž tak byly zjištěny problémy s kvalitou paliva. A konečně, bylo zakázáno provádět lety s cestujícími ve výšce pod 200 metrů, s vyjímko výcvikových letů.
režisér Ludvík Klega
kameraman Jan Plesník
Režisér Ludvík Klega o svém zážitku natočil v roce 2003 do seriálu "Osudové okamžiky" díl "Bechyně 1992" , ke shlédnutí ZDE
Prameny:
Vyšetřovací spis OBL MO
Osudové okamžiky- díl Bechyně, ĆT Ostrava 2003
Pavel Krejčí 3.2025