S-102 (MiG-15) v.č. 220430
kpt. Rudolf Duchoň - LVZÚ
S-102 (MiG-15) v.č. 220532
por. Jaroslav Sejrek - 1. lp †
Ledenice okr. České Budějovice 24.8.1953
"Budovatelské úsilí pracujícího lidu"- tuto režimem neustále dokola omílanou mantru, bylo potřeba pravidelně podporovat důkazy o sepjetí pracujících s ozbrojenou sloužkou státu. Součástí byla mimo jiné i tvorba filmových dokumentů. Díla proměnlivé kvality se objevovala po celou dobu vládnutí KSČ a z historického hlediska mají i dnes svůj význam - umožňují nahlédnutí do tehdy jinak přísně utajovaného vojenského zákulisí. V létě 1953 probíhalo na letišti v Českých Budějovicích natáčení několika sekvencí propagačních filmů "Den letectva" a "Modrý den", které lze zařadit mezi ta řemeslně kvalitnější díla. Modrý den (dostupný na Youtube) je poetický dokument o přípravách a následném leteckém dni na Ruzyni v září 1953. Filmování probíhalo pod taktovkou režiséra Československého armádního filmu Vladimíra Síse. Dokument emotivně komentovaný hercem Karlem Högerem obsahuje řadu skvělých záběrů, to vše v barvě. Ve filmu je sice zřejmá určitá dávka politické propagandy, film má za úkol ujistit diváky o bojové připravenosti naší armády, nejedná se ale o až tak fanatickou rétoriku, kterou se vyznačovala díla jiných autorů. Běžní diváci, tedy onen pracující lid, netušili, že tvorba těchto dokumentů si vyžádala život jednoho z letců, který se na natáčení zúčastnil.
Členové Kůkelovy akrobatické pětky 1. stíhací letecké divize. Zleva Vítek, Hájek, Kůkel, Dvořák, Horecký. Por. Sejrek v osudný den zaskakoval za jednoho z členů, v šestém letounu seděl a filmovou kameru obsluhoval zástupce velitele VLZÚ Letňany Rudolf Duchoň.
Dramatická událost se odehrála 24. srpna 1953. Filmaři toho dne natáčeli letové záběry pětičlenné akrobatické skupiny 1. sld. kterou "vodil" pozdější generál Josef Kůkel. Po dopoledním filmování vznesla filmová skupina požadavek, aby bylo využito dobré počasí a byl proveden ještě jeden , odpolední let. Požadavky filmařů byly rozebrány při předletové přípravě v trvání asi 1,20 hodiny formou volné diskuse. Důležitou roli, kromě vedoucího skupiny a jejich členů , měl kpt. Rudolf Duchoň, který měl na letounu umístěnu filmovou kameru snímající prostor před letounem.
Odpoledne se "šlo na věc". Byly dohodnuty čtyři prvky, všechny snímány zezadu.
1,) V těsné skupině na povel kpt. Duchoně vysunout podvozek a klapky.
2,) Přeskupení do tvaru stupňovitě vpravo a provést jednotlivě před letounem kpt. Duchoně zatáčku doleva.
3,) Přeskupit do tvaru proudu před letounem kpt. Duchoně, na povel provést jednotlivě přechod do stoupání a únik zatáčkou doleva.
4,) Opět zaujmout tvar proudu tvaru proudu a jednotlivě podlétnout filmující letoun. Následně stoupání 30°a zatáčka doleva.
První dva prvky proběhly bez problémů. Třetí prvek bylo nutno opakovat, protože por. Sejrek zahájil stoupání příliš brzy za por. Dvořákem. I při následném opakování byla zřejmá nervozita por. Sejrka, ale záběr byl přijatelný.
Tragédie nastala při čtvrtém manévru, v 16:30.
Skupina letěla ve tvaru proudu rychlostí 650 kilometrů za hodinu a přibližovala se zezadu k letounu kpt. Duchoně, který držel rychlost 500km/hod. Když se plk. Kůkel dostal 20 metrů pod Duchoňův letoun, dal příkaz k zapnutí kamery a sledoval, až mu filmující letoun zmizí vzadu. Potom, asi 70 metrů před ním přitáhl do stoupání a zmizel ze záběru. Totéž provedl druhý stroj, pilotován kpt. Dvořákem. Třetím v proudu byl por. Sejrek. Ten ale nevyčkal až bude v bezpečné vzdálenosti a přešel do stoupání v době, kdy byl ještě pod letounem kpt. Duchoně. Jeho stroj narazil kabinou do spodní části trupu filmujícího letounu v místě hlavní nádrže, pilot byl pravděpodobně ihned usmrcen. Jeho tělo bylo vymrštěno z kabiny a dopadlo společně s letounem a troskami druhého stroje na pole severně od obce Ledenice.
Kpt. Duchoň později uvedl, že čekal na prúlet letounu č. 3, když najednou zaznamenal úder zespodu a zároveň mu do kabiny vyšlehly plameny. Zavřel oči, ale cítil, jak mu plameny ožehly obličej. Pochopil, že jeho letoun vybuchl a bez váhání se snažil katapultovat. Po chvíli zápasu s katapultovacími madly se mu to podařilo. Po otevření padáku zjistil, že mu hoří vlasy, které si uhasil rukou. Kde přišel o kuklu neměl tušení. Během sestupu na padáku zaregistroval kolem sebe padající plechy a další části jeho letounu, po chvíli viděl na zemi i druhý letoun. Slyšel výbuchy explodující munice z hořících letounů - je zajímavé , že i při filmování byly letouny nabity "ostrými". Po přistání na padáku využil toho, že po nedaleké silnici jede motocyklista a nechal se odvézt do nemocnice v Českých Budějovicích.
Výpověď kpt. Dvořáka
Vyšetřování této události nebylo nijak dramatické. Byla pouze zkritizována poměrně povrchní příprava k letu a byl nařízen rozbor události se všemi piloty. Při nácvicích v kabině během předběžné přípravy bylo nařízeno věnovat pozornost řešení mimořádných událostí a katapultáži z letounu.
Plk. J. Kůkel byl významnou osobností našeho poválečného letectva. Akrobatická pětka, kterou vedl byla ozdobou leteckých dní v padesátých letech. Na leteckých dnech Kůkel vystupoval i sólo, při předvádění MIGu-17- prvního našeho stíhacího letounu s forsáží. Jakožto pozdější velitel 10. LA byl povýšen na generála. V r. 1968 odmítl, na rozdíl od jiných, kolaborovat s okupačními vojsky a otevřeně vystoupil proti obsazení Československa vojsky SSSR. Své názory nezměnil, v roce 1969 let byl vyhozen od armády. Zemřel v r. 1995.
Rudolf Duchoň , pilot filmujícího letounu zahynul smrtí letce v r. 1971 na stroji MiG-15UTI v Praze- Kbelích. Událost popsána zde.
Další člen "pětky", Pavel Vítek zahynul při při nácviku slétanosti "pětky" (vedené v té době už kpt. Hájkem) dne 14.7.1956. Druhý aktér srážky, kpt. Dašek sice přistál nezraněn s poškozeným letounem na mateřském letišti, smrt si jej ale našla přesně o měsíc později, 14.8. 1956 kdy došlo k další srážce MiGů-15 při nácviku skupinové akrobacie.
Tři tragické srážky za tři roky, to už bylo moc i na velitelské složky. Budějovickou "pětku" 1. sld nechal po třetí události velitel PVOS genmjr. Josef Hrbáček rozpustit.
Místo dopadu strojů 0430 a 0532 na poli u Ledenic v r. 2024
Prameny:
Hlášení o letecké nehodě - VUA Praha fond MNO 1953
M. Irra "Letiště na jihu" Jakab 2017
Pavel Krejčí 12.2024