MiG-15 v.č. 231912

 

"1912"

 

2. lšp, 51. výcviková letka  Hradec Králové

 

kadet Soetrisno /Indonézie/ 

 

Robousy okr. Jičín        2.8.1961

 

 

Ilustrační snímek MiG-15

 

Četné nehody a katastrofy čs. letectva byly  v šedesátých až osmdesátých letech občas prošpikovány událostmi, při kterých byly hlavními  aktéry zahraniční piloti, kteří u nás prodělávali letecký výcvik. Jedna z takových událostí se odehrála 2. srpna 1961 u obce Robousy na Jičínsku.

Sedmadvacetiletý kadet indonézské národnosti Soetrisno, žák "kontraktu 103" měl již v podstatě odlétán celý základní výcvik. Úkol č. 39 osnovy letové přípravy měl být jedním z posledních, které měl při výcviku splnit. Šlo o nácvik ztečí na jiný letoun se zapnutým gyrozaměřovačem.

Po vzletu z hradeckého letiště ve dvojici,  s instruktorem kpt. Hejdou pokračoval do prostoru Jičína, kde měli vyhrazen vzdušný prostor pro zteče. Ve výšce 2000m si vyžádal povolení k nácviku, které promptně obdržel. Kpt. Hejda, který představoval vzdušný cíl zahájil sérii zatáček, během nichž sledoval, jak si za ním Soetrisno vede. Během ostré zatáčky doprava viděl žáka asi 400-600 m za sebou, když zaregistroval jak se jeho MiG zakymácel po vlétnutí do výtokových plynů  jeho stroje. Soetrisno pravděpodobně v úleku zareagoval nesprávně- prudce přitáhl a tím uvedl letoun do pádu. Jeho stroj  se kymácel ze strany na stranu, pilot nereagoval na instruktorovy pokyny k potlačení letounu. Stačilo by pouze, kdyby povolil řízení a letoun by se zřejmě  sám rozběhl a stabilizoval. Soetrisno zřejmě ve stresu úplně ztuhnul a nebyl schopen reagovat. Nepokusil se ani o katapultáž. Jeho stroj narazil naplocho do pole jižně od obce Robousy a vybuchnul. Pilot na místě zahynul.

Za příčinu nehody byla vyšetřovací komisí označena pilotní chyba. Soetrisno byl během výcviku hodnocen jako průměrný žák, který dosahoval nestabilních  výsledků. Na jednu stranu mu dobře šla akrobacie, na druhou měl velké potíže s přistáváním, za které byl většinou hodnocen jako "slabý". Mladému pilotovi dle posudku instruktorů ale nechybělo seběvědomí a působil jako frajer. Kritiku těžce přijímal a na každou chybu vytýkanou instruktory měl nějakou výmluvu. Chyby, které navršil v kritických chvílích onoho srpnového odpoledne se mu fatálně vymstily.

 

 

 

 

 

 

Na místě dopadu stroje 1912, říjen 2024

 

Prameny: VUA Praha fond MNO 1961

 

 

Pavel Krejčí 11.2024