Boeing B-17G 42-97185
369.Bomber Squadron,306.Bomber Group,8. AF
Hřídelec okr. Jičín, 14.únor 1945
Ilustrační nákres-J. Šefců
Znak 369. Bomber Squadron Znak 306.Bomber Group
14. února 1945 letěla velká formace složená ze stovek amerických bombardérů s jediným úkolem - dokončit zničení dopravního uzlu v Drážďanech. Další stroje mířili na cíle v Německu a také v Protektorátu. Právě 14. února byla poprvé bombardována i Praha (i když omylem). Na evropském nebi bylo ten den rušno.
306. bombardovací skupina měla za cíl právě Drážďany, 369. peruť letěla ve spodním patře. Po odbombardování peruť napadla skupina tří německých stíhaček Fw 190 a prvním útokem zasáhla letoun 42 - 97185. Po útoku fockewulfů byl vyřazen motor č.3, na palubě vypukl požár a byla poškozena elektroinstalace. Bombardér vypadl ze sestavy perutě, opozdil se a klesal v mírném úhlu. Velitel Capt Lewis po dohodě s druhým pilotem Robertem Whitelawem rozhodl letět na východ a pokusit se dosáhnout ruské fronty. Po přeletu Krušných hor se ale situace zhoršila, požár pravého křídla se rozšířil i na trup. Střelci ze zadní části trupu opustili letoun na padácích, piloti srovnali letoun nad neobydlenou oblast u Nové Paky a také vyskakují z letadla. Krátce poté dojde k explozi palivových nádrží a Boeing se rozpadá ve vzduchu. Jednotlivé motory letí k zemi daleko od sebe, největší část trupu spadne na kopci Horka u vesnice Hřídelec.
Seznam členů osádky Boeingu B- 17G 42 - 97185
1. pilot - Capt Boylston B. Lewis
2. pilot - 2/Lt Robert S. Whitelaw
navigátor - 1/Lt Lester A. Harrison
bombometčík - F/O Joseph R. Sicard
radiooperátor - Sgt Hardin F. Mc Chesney Jr.
technik/ třelec - T/Sgt James F. Standlee Jr.
spodní střelec - Sgt Alfred S. Lubojacky
boční střelec - Sgt Frank L. Mc Donough
zadní střelec - Sgt Leon Nahmias
Celá osádka přežila konec svého bombardéru kromě spodního střelce Alfreda Lubojackyho.Ten byl nalezen v severních Čechách u obce Merboltice mrtvý vedle částečně otevřeného padáku.Sgt Lubojacky byl dle výpovědi ostatních členů posádky zraněn již na palubě letounu střelbou Focke-Wulfu a jeho padák byl zřejmě poškozen.
Vrak letounu byl na místě dopadu hlídán německými vojáky po dobu několika dnů.Ti umožnili místním lidem odmontovat si z vraku díly potřebné do hospodářství, takže se z letounu do dnešních dnů zachovalo poměrně dost zajímavých komponentů.Velkou shodou náhod se ke mně dostaly velmi zajímavé části-panel odhozu bomb z prostoru bombometčíka a část plechu ze zadního střeliště.
Zdokumentování této nehody se v sedmdesátých letech věnoval pardubický archivář p.Zdeněk Bičík a později Miloš Podzimek.Výsledek práce Zdenka Bičíka a M. Podzimka je zhmotěn v podobě brožury, kterou vydalo město Lázně Bělohrad v roce 2005 pod názvem Oheň v oblacích.
Publikace M. Podzimka Snímek hořícího vraku B-17 /F.Erlebach via J. Šefců/
Jeden z motorů Cyclone 1800 poblíž Hřídelce F.Erlebach via J.Šefců
Část zadního střeliště typu Cheyenne s nápisem "Moon"
Ovládací panel odhozu bomb | Zadní strana panelu |
Umístění ovladače v prostoru bombometčíka
Štítek z motoru | Fragment s názvem výrobce |
Štítek z podsestavy letounu
Část směrovky letounu
Kryt ze spodního střeliště
Za pomoc děkuji Jardovi Šefců z klubu KVLH Rváčov, informace čerpány z poznámek Zdenka Bičíka a publikace Miloše Podzimka
Pavel Krejčí 1.2014