MiG-15SB "5235" + MiG-15UTI "2613"
30. sbolp Hradec Králové
kpt. Oldřich Sedláček †
kpt. Jaroslav Mach †
npor. Jiří Čermák†
České Meziříčí okr. Rychnov n. Kněžnou
15.3.1963
Ilustrační snímky MiG-15UTI a MiG-15SB
Tři po sobě jdoucí dny, tři srážky ve vzduchu, šest zničených letounů MiG-15 , pět letců a jedna civilní osoba kteří zahynuli, tak se zapsal 14.-16.březen 1963 do historie čs. letectva.
Mimořádně smolná řada událostí začala 14. března po osmé hodině ranní - srážka svou letounů MiG-15SB ze stavu 18. sbolp Pardubice ukončila život npor. Vodičky, kpt. Slanina se katapultoval. Další den v 16:40 série pokračovala, když se nad obcí České Meziříčí nedaleko od Dobrušky srazil MiG-15UTI a MiG-15SB, oba letouny od 30. stíhacího bombardovacího leteckého pluku. O život přišli všichni tři letci na palubě obou letounů. Třetí srážka se odehrála v průběhu dalšího dne, tedy 16.3. Během letu ve dvojici se při nácviku vyšší techniky pilotáže v 10:30 srazil indonézský žák Afrah s instruktorem mjr. Šimkem. Afrah zahynul poté, co byl vymrštěn z kabiny, mjr. Šimek dotáhl těžce poškozený stroj do Přerova, letoun ale po přistání shořel.
Vraťme se k prostřední události, k 15. březnu, ke 30.sbolp, který sídlil v Hradci Králové. Toho dne letěl čtyřčlenný roj "patnáctek " z východní zóny ve stanovené výšce 1500 metrů. Jako "čtyřka" , zcela vzadu vpravo letěl npor. Čermák. S pohledem pravděpodobně upřeným na vedoucí letoun zřejmě vůbec nestihl zaregistrovat jiný stroj, který se nečekaně blížil čelně a byl ve stejné výšce. Jeho posádku tvořili kpt. Sedláček a kpt. Mach. Ti prováděli po splnění jiného úkolu postup přiblížení po systému OSP. Standardní výškou před zahájením sestupu bylo 2000 metrů, řídící létání ale po startu posádce této "spárky" nařídil pro plnění jejího úkolu výšku 1500 metrů, což si piloti zřejmě vyložili tak, že se to týká i sestupu. Tím se stalo, že se ocitli ve stejné výšce na vstřícném kurzu, přímo proti prolétávající čtveřici. "Spárka" (UTI) a stroj npor. Čermáka (SB) do sebe narazily pravými křídly. Po nárazu došlo k výbuchu obou letadel, přičemž npor. Čermák a kpt. Mach byli ihned usmrceni a vymrštěni z kabiny. Dopadli volným pádem spolu s troskami. Kpt. Sedláček zůstal v zadní kabině letounu MiG-15UTI až do dopadu na zem. Při té vší smůle se ještě letoun npor. Čermáka zřítil do zastavěné části obce České Meziříčí na dům č.p. 321, kde usmrtil čtyřiasedmdesátiletou majitelku paní Antonii Drechslovou.
kpt. Jaroslav Mach
kpt. Oldřich Sedláček
npor. Jiří Čermák
Za příčinu katastrofy bylo označeno hned několik skutečností. Jednak to byla slabá úroveň řízení létání onoho dne. Řídící létání neměl dostatečný přehled o poloze a výšce letounů v pracovních prostorech a při hlášení o průletu VPRS posádkou MIGu-15UTI se spokojil pouze s ohlášenou polohou bez udání výšky. Posádka stroje UTI se mylně domnívala,že má provést sestup z výšky 1500 m, namísto publikovaných 2000 m. Za jednoho z viníků je označen i npor. Čermák, který údajně nebyl dostatečně ostražitý. Osobně si myslím, že takové obvinění je poněkud nefér. Při letu ve skupině je většina pozornosti přenesena na vedoucí letoun, v tomto případě na letoun č. 3 a na sledování prostoru před letounem již není mnoho času. Další závažné nedostatky byly zjištěny v předběžné a předletové přípravě na onen den. Kpt. Sedláček se nezůčastnil předběžné přípravy, takže neměl přehled o tom, kdo bude onoho dne provádět jaký úkol.
Přední část MiGu-15UTI v jehož zadníkabině zahynul kpt. Sedláček
Levé křídlo a motor MiGu-15UTI
Motor MiGu-15UTI
Části rámu kabiny MiGu-15SB
Trosky letounu npor. Čermáka a zničené stavení č.p. 321, kde zahynula jeho majitelka, paní Drechslová.
Dům č.p. 321 p. Drechslové již neexistuje- byl stržen. Nacházel se ve volném prostoru v místě kde je dnes zahrada.
Prameny:
-hlášené o letecké nehodě, VUA Praha fond MNO 1963
-archiv Jiří Veselý via Milan Sivanič
Pavel Krejčí 11.2024