MiG-15SB "5235" +  MiG-15UTI "2613"

 

30. sbolp Hradec Králové

 

kpt. Oldřich Sedláček

 

kpt. Jaroslav Mach

 

npor. Jiří Čermák

 

České Meziříčí okr. Rychnov n. Kněžnou 

 

15.3.1963

 

 

 

Ilustrační snímky MiG-15UTI a MiG-15SB

 

 

Tři po sobě jdoucí dny, tři srážky ve vzduchu, šest zničených letounů MiG-15 , pět letců a jedna civilní osoba  kteří zahynuli, tak se zapsal 14.-16.březen 1963 do historie čs. letectva.

Mimořádně smolná řada událostí  začala  14. března po osmé hodině ranní - srážka svou letounů MiG-15SB ze stavu 18. sbolp Pardubice ukončila život npor. Vodičky, kpt. Slanina se katapultoval.  Další den v 16:40 série pokračovala, když se nad obcí České Meziříčí nedaleko od Dobrušky srazil MiG-15UTI a MiG-15SB, oba letouny od  30. stíhacího bombardovacího leteckého pluku. O život přišli všichni tři letci na palubě obou letounů. Třetí srážka se odehrála v průběhu dalšího dne, tedy  16.3. Během letu ve dvojici se při nácviku vyšší techniky pilotáže v 10:30 srazil indonézský žák Afrah s instruktorem mjr. Šimkem. Afrah zahynul poté, co byl vymrštěn z kabiny, mjr. Šimek dotáhl těžce poškozený stroj do Přerova, letoun ale po přistání shořel.

Vraťme se k prostřední události, k 15. březnu, ke 30.sbolp, který sídlil v Hradci Králové. Toho dne letěl  čtyřčlenný  roj "patnáctek " z východní zóny ve stanovené výšce 1500 metrů. Jako "čtyřka" , zcela vzadu vpravo letěl npor. Čermák. S pohledem pravděpodobně upřeným na vedoucí letoun zřejmě vůbec nestihl zaregistrovat  jiný stroj, který se nečekaně blížil čelně a byl ve  stejné výšce. Jeho posádku tvořili kpt. Sedláček a kpt. Mach. Ti prováděli po splnění jiného úkolu postup přiblížení po systému OSP. Standardní výškou před  zahájením sestupu bylo 2000 metrů, řídící létání ale po startu posádce této "spárky" nařídil pro plnění jejího úkolu výšku 1500 metrů, což si piloti zřejmě vyložili tak, že se to týká i sestupu. Tím se stalo, že se ocitli ve stejné výšce na vstřícném kurzu, přímo proti  prolétávající čtveřici. "Spárka" (UTI) a stroj npor. Čermáka (SB) do sebe narazily pravými křídly. Po nárazu došlo k výbuchu obou letadel, přičemž npor. Čermák a kpt. Mach byli ihned usmrceni a vymrštěni z kabiny. Dopadli volným pádem spolu s troskami. Kpt. Sedláček zůstal v zadní kabině letounu MiG-15UTI až do dopadu na zem. Při té vší smůle se ještě  letoun npor. Čermáka zřítil do zastavěné části obce České Meziříčí na dům č.p. 321, kde usmrtil čtyřiasedmdesátiletou majitelku paní Antonii Drechslovou.

 

kpt. Jaroslav Mach

 

kpt. Oldřich Sedláček

 

npor. Jiří Čermák

 

Za příčinu katastrofy bylo označeno hned několik skutečností. Jednak to byla slabá úroveň řízení létání onoho dne. Řídící létání neměl dostatečný přehled o poloze a výšce letounů v pracovních prostorech a při hlášení o průletu VPRS posádkou MIGu-15UTI se spokojil pouze s ohlášenou polohou bez udání výšky. Posádka stroje UTI se mylně domnívala,že má provést sestup z výšky 1500 m, namísto publikovaných 2000 m. Za jednoho z viníků je označen i npor. Čermák, který údajně nebyl dostatečně ostražitý. Osobně si myslím, že takové obvinění je poněkud nefér. Při letu ve skupině  je většina pozornosti přenesena na vedoucí letoun, v tomto případě na letoun č. 3  a na sledování prostoru před letounem již není mnoho času. Další závažné nedostatky byly zjištěny v předběžné a předletové přípravě na onen den. Kpt. Sedláček se nezůčastnil předběžné přípravy, takže neměl přehled o tom, kdo bude onoho dne provádět jaký úkol.

 

Přední část MiGu-15UTI v jehož zadníkabině zahynul kpt. Sedláček

 Levé křídlo a motor MiGu-15UTI

 Motor MiGu-15UTI

 Části rámu kabiny MiGu-15SB

 

 Trosky letounu npor. Čermáka a zničené stavení č.p. 321, kde zahynula jeho  majitelka, paní Drechslová. 

 

Dům č.p. 321 p. Drechslové již neexistuje- byl stržen. Nacházel se ve volném prostoru v místě kde je dnes zahrada.

 

 

Prameny:

-hlášené o letecké nehodě, VUA Praha fond MNO 1963

-archiv Jiří Veselý via Milan Sivanič

 

Pavel Krejčí 11.2024