Aero L-29 Delfin v.č. 591325
"1325"
2. letka 4. lšp, Přerov
kpt. Radoslav Slezák
Dolná Mičiná okr. Banská Bystrica 3.3.1966
Ilustrační obrázek L-29 /LM Kunovice/
Během leteckého výcviku zahraničního žáka došlo 3. března 1966 u 2. letky 4. lšp ke srážce a následné nehodě stroje L-29 ev. č. 1325. Pilot se katapultoval a přežil, letoun byl zcela zničen.
Žák syrské národnosti Zeybab Mohamed Hariri (v dokumentaci uváděn tak trochu konspiračně jako "Žák A-104") nacvičoval 3. března 1966 zteč ve dvojici na roj letounů v malé výšce. Hariri letěl v L-29 ev. č. 0807 jako vedený, vedoucím dvojice byl kpt. Radoslav Slezák. Během přibližování k roji dalších L-29, které tvořily cíl nedodržel Hariri odstup 30/50 m od vedoucího a dostal se na jeho úroveň . Aniž by si to uvědomoval, útočil zřejmě na tentýž stroj, jako vedoucí dvojice. V tu chvíli zároveň vlétl do výtokových plynů cílového stroje. Ani přes snahu o odpoutání se mu nepodařilo zabránit srážce s letounem kpt. Slezáka a narazil do ocasních ploch jeho stroje svojí levou přídavnou nádrží. Kpt. Slezák vzhledem k malé výšce zareagoval bleskově - poté co zjistil, že jeho letoun není ovladatelný a přechází do vývrtky zaujal předepsanou pozici pro katapultáž a "vystřelil" se. Neřízený stroj se rozříštil o skálu na severním okraji obce Dolná Mičiná jižně od Banské Bystrice, trosky se rozlétly po širokém okolí. Ačkoliv Hariri byl tím, kdo srážku způsobil, nebyl na tom tak zle. Odhodil přídavné nádrže, respektive pravou a zbytky levé, a s poškozeným strojem zamířil zpět do Přerova. S pocuchaným letounem a předtuchou, že za tento průšvih určitě nebude pochválen se mu podařilo přistát.
Za bezprostřední příčinu srážky byla označena chyba pilotního žáka. Za hlavní příčinu události pak byla vyšetřovací komisí označena skutečnost, že instruktor kpt. Slezák nedodržel metodiku cvičení, za letu změnil stupňování skupiny a nedal žákovi upřesňující pokyny. Tím se stalo, že oba útočili na stejný letoun v cílovém roji.
Místo dopadu u obce Dolná Mičiná 1966/2024
Místo nárazu do skály. Letoun se roztříštil "na prvočinitele" a rozhodil po přilehlém okolí.
Letoun "0807" událost v r. 1966 přečkal, byl opraven a létal u 4.lšp dál. Konečnou pro něj znamenalo odlomení lopatky kompresoru motoru v blízkosti letiště Piešťany dne 7.5.1976. Pilot čet. Oldřich Kment opustil stroj katapultáží.
Prameny:
VUA Praha, fond MNO 1966
Pavel Krejčí 11.2024