MiG-17PF

 

"0314"

 

7. slp Piešťany

 

mjr. Kadlíček Martin

 

Ponická Huta okr. Banská Bystrica   14.7.1966

Elegantní kočár - "sedmnáctka" verze PF. V čs. letectvu sloužily ( kromě dvou MiGů-17F)  dvě verze tohoto radarem vybaveného stroje. MiG-17PF vybavený radarem Izumrud  RP-1 (13 ks) 0101, 0201 až 0203, 0302, 0310, 0311, 0313, 0314, 0406, 0407, 0409, 0410, a  MiG-17PF s radarem RP-5 (16 ks) 1003, 1005 až 1015. Stroje sloužily u čs. letectva v rozmezí let 1955 až 1969.  Množství v ČSSR létajících strojů nebylo nijak ohromující, jde ale o důležitý typ- jednalo se o náš první stíhací letoun s  přídavným spalováním s regulovanou výstupní tryskou vybavený palubním radiolokátorem.  Jedinou zemí, kde lze dnes spatřit létat MiGy-17 jsou USA. Vidět létat celý roj těchto strojů (polské LIMy-5 bez radaru) se zapnutou forsáží, tak jako tomu bylo letos na EAA Venture v Oshkosh, nebo akrobacii MiG-17PF (Lim-5P) pilotováný Randy Ballem je silný zážitek. 

 

 

 

MiGy-17PF společně s "devatenáctkami" na ploše letiště Piešťany. Foto via. J. Studený

 

Během nočního létání 7. slp došlo 14. srpna 1966 k letecké katastrofě, při které zahynul pilot mjr. Kadlíček, a byl zničen stroj MiG-17PF trupového čísla 0314.

Mjr. Kadlíček odstartoval k osudnému letu z letiště Piešťany před 11 hodinou večer. Po přechodu na kanál VS byl v oblacích naváděn na vzdušný cíl ve výšce 4800 metrů. Vše probíhalo jak na drátkách,  pilot 4 km za cílem ohlásil "Zachvat". Od toho okamžiku již pokračoval podle údajů zobrazených  na vlastním radarovém zaměřovači. Mjr. Kadlíček se noční tmou rychle přibližoval k cíli, ve vzdálenosti 2 km potvrdil správné zaměření. Co se stalo v následujících okamžicích, to se již nikdo nedozví. Zřejmě došlo ke ztrátě prostorové orientace pilota, či k náhlé nevolnosti. Letoun přešel do  prudkého sestupného letu, pravděpodobně spirály,  a narazil pod úhlem 20-25° s náklonem 45° do země. Stroj po nárazu do lesa jihovýchodně od obce Ponická Huta vybuchl a trosky se rozletěly několik strovek metrů od kráteru.

 

 

Ve vyšetřovací dokumentaci je zmíněn námět k opatření, které pokládám za velmi zajímavé a  nadčasové, nicméně nikdy neuvedené v praxi. Jde o návrh zavedení telemetrického systému, který by snímal a dálkově přenášel hlavní fyziologické parametry stavu pilota. Myšlenka zajímavá, ale realizace zřejmě tak náročná a drahá, že se od ní stejně rychle tak jako vznikla zase upustilo.

 

 

 

Na místě katastrofy - srpen 2024.

Zákres místa dopadu stroje je ve vyšetřovací dokumentaci velmi schematický a místo podle něj nelze dohledat. V obci Ponická Huta jsem ale měl štěstí. Narazil jsem na místního rodáka,  pana Gembalu, který o události věděl a s jehož teréním vozidlem jsme se do kopců východně od vesnice vypravili. K mému překvapení, několik set metrů od místa nárazu letounu do lesa se rovněž nachází pomník, připomínající téměř šedesát let starou událost.  Nápis "Tu zahynul ..." na pomníku  je nutno brát s velkou rezervou, ve skutečnosti se událost odehrála asi 300m západně. 

 

 

 

 

 

Zbývá jen dodat, že 7. slp byl v r. 1967 rozpuštěn a jeho MiGy-17 byly převedeny do Žatce k 11. slp, kde tvořily až do vyřazení jeho 4. letku. Zde také došlo ke katastrofě MiGu-17PF "0203", při které 30.11.1967 nedalekop rakovníka zahynul mjr. Stopka. /Případ  ZDE/  Tato druhá katastrofa MiGu-17 sice uzavřela katastrofy "našich" sedmnáctek, v r. 1968 nicméně došlo ještě k další, tentokrát se jednao o stroj letectva SSSR, při které u Zdobnice v okr. Rychnov nad Kněžnou zahynul major. V.P. Gagarinov. /případ ZDE/

 

Prameny:

-zpráva o vyšetřování letecké nehody- VUA Praha fond MNO 1966

 

Pavel Krejčí 11.2024