Na 7. července 1944 naplánovalo operační velení americké 15. Letecké armády nálet na průmyslový komplex petrochemických závodů v horním Slezsku. V rámci příprav na tuto akci byl 6. června brzy ráno vyslán fotoprůzkumný Lightning od 15. CMS(P), který měl celou trasu prolétnout a pořídit snímky německých vojenských zařízení, které by mohly pro svaz představovat hrozbu. Po návratu byly snímky zpracovány a vyhodnoceny. Vrásky na čele zpravodajcům způsobily hlavně fotografie základny Luftwaffe u Fels am Wagram. Předpokládalo se, že letiště bylo vyřazeno z provozu nočním náletem Britů z 29. na 30. června, snímky ovšem ukazovaly čilou leteckou aktivitu. Britové tedy byli operativně požádáni o opakovaný nálet na toto letiště hned následujíci noc. Úkolu se ujala 205. skupina RAF, která nasadila 62 bombardérů typu Halifax, Liberator a Wellington. Letiště bylo těžce zasaženo, RAF ale tvrdě zaplatila ztrátou hned třinácti bombardérů.
Plán útoku na rafinerie počítal s nasazením 555 bombardérů, které měly za cíl zasáhnout závody Blechhammer-sever, Blechhammer-jih a Odertal. Stíhací doprovod tvořilo 136 letounů P-38 Lightning a 206 stíhacích P-51 Mustangů ze základen na jihu Itálie. Součástí mise byla rovněž diverzní akce zahájená hodinu před startem hlavního uskupení. Cílem bylo zmást protivzdušnou obranu a vyvolat předčasný start stíhacích letadel Luftwaffe. Cílem 111 letounů B-24 se stalo seřazovací nádraží a letiště v Záhřebu. Celá akce se rozběhla v ranních hodinách 7. července a proběhla podle plánu. Nejvíce postiženy byly rafinerie v Odertalu, naproti tomu Blechhammer utrpěl pouze menší poškození. Luftwaffe do boje proti svazu nasadila větší množství letadel. Bitva se rozhořela od maďarského Györu a pokračovala přes jihozápadní Slovensko, Moravu až do horního Slezska. Celkově Američané ztratili 28 letadel z toho čtyři nad naším územím. Byly to B-24 "Omiakinbak" /Petřkovice/, B-24 "Duration" /Milovany/, P-51C /Třemešná/ a B-17G /Velehrad/. Němci nad českým územím přišli o Bf 109, který pilotoval Hptm. Lewens. Jeho stroj se zřítil u obce Stavěšice, pilot se zachránil na padáku./ Všechny tyto případy lze již nalézt na tomto webu/.
Několik dalších letounů dopadlo na sousedním Slovensku. Jediným stíhacím letounem, který se toho dne na slovenské straně zřítil byl P-51B-15-NA, který pilotoval 2./Lt Frank C. Soltesz.
V létě 2024 jsem se na Slovensko vypravil, abych si zmapoval havárie v okolí Myjavy. Průvodce mi udělal místní znalec, pan Ondrej Janšto, za což mu patří velký dík. Bez jeho pomoci bych některá místa dopadů hledal dodnes. Mezi jedno z prvních letadel, na které mě Ondrej nasměroval, a které mě zajímalo asi nejvíc, neboť je dobře fotograficky zdokumentováno, patřil právě Mustang Lt. Soltesze.
Stroje P-51B a P-51D od 325.FG, tzv. "Checkertail Clanu"
K samotnému sestřelu Lt. Soltesze lze říci asi to, že se nechal zaskočil troufalou akcí pilota Bf 109, příslušníka 2. Staffel JG 302 Uffz. Karla-Heinze Bamberga. Žlutá letka, jejíž byl Soltesz součástí (jako č. 3) se rozhodla pronásledovat několik Bf 109, které v blízkosti Myjavy spatřila. Ty se ale rychle stáhly. Když se Mustangy vracely na svoji pozici, Uffz. Bamberg se nepozorovaně zezadu dotáhl na Lt. Soltesze a zasypal jeho stroj střelami. Zasaženému Mustangu se utrhly ocasní plochy a řítil se k zemi. Lt. Soltesz se však dokázal vyprostit z kabiny a opustit letoun na padáku. Německého pilota, kterému nelze upřít kuráž, vzápětí ztrestaly ostatní Mustangy a sestřelily jej. Jeho Messerschmitt Bf 109G-6/R3 W. Nr. 441822 zachytil o stromy při pokusu o přistání do terénu a dopadl do sadu u obce Piatová, necelých 7 km od P-51 Lt. Soltesze. Uffz. Bamberg neměl takové štěstí jako jeho soupeř a v troskách zahynul (bude brzy rovněž na Badatelně).
Vrtule a motor stroje.
Horní část krytu motoru
Zřetelně viditelné trupové číslo "50". Místní obyvatelé v průběhu vytěžování užitečných surovin pro domácí dílny.
Roztříštěný trup, prostor kabiny pilota.
Odvoz trosek z místa dopadu do Piešťan.
Případ P-51B Lt. Soltesze slovy Ondreje Janšta zde:
Dňa 7. júna 1944 bola v katastri obce Turá Lúka kopanica U Belanských zostrelená americká sprievodná stíhačka P-51B-15-NA 43-24895 od325 Fighter Group / 318 Fighter Squadron. Pilot 2nd Lt. Frank C.Soltesz (syn slovenských emigrantov) sa zachránil na padáku. Hneď po dopade sa ho ujali miestni ľudia. Pán J.Juráš a Š.Čuvala naložili letca na svoje motocykle a pomohli mu ,prenasledovaní Nemcami ,dostať sa na žandársku stanicu na Myjave. Veliteľ žandárov M.Aujeský ho odmietol vydať Nemcom ,čím ho uchránil pred nemeckým zajatím. Odtiaľ bol eskortovaný stotníkom F.Lipkom do Bratislavy a neskôr umiestnený do zajateckého tábora v Grinave (dnes Myslenice). Po vypuknutí SNP odišiel 2.septembra 1944 spolu ďalšími dvoma americkými letcami (Winberg,Cobb) cez Malé Karpaty k Váhu. V blízkosti Brezovej pod Bradlom sa kontaktovali s partizánskym oddielom Jána Reptu. Niekoľko dní sa zdržali v partizánskom tábore v Lopušnej, kde sa neskôr stretli s ďalšími skupinkami z Grinavy. Dňa 8.septembra sa Frank Soltesz a Neal Cobb po prepade partizánskeho tábora (vyhodnotili danú situáciu ako chaos) vydali sami na vlastnú päsť na cestu za Váh. Ten prekročili na kompe pri obci Lúka. Tam kontaktovali miestneho autodopravcu Ľ. Kľučovského, ktorý im poskytol nocľah. Ráno ich naložil do svojho autobusu a dopravil ich až po Svinnú. Ďalej pokračovali sami smerom na Banskú Bystricu.(Pravdepodobná cesta- peší pochod : Strážovské vrchy – Fačkov - Turiec – Martin. Z Martina do B. Bystrice vlakom) Solteszova znalosť slovenčiny im umožnila získavať potraviny, informácie o ceste a pohybe nemeckého vojska. Po dlhej ceste konečne prišli do Banskej Bystrice. Odtiaľ ich 17.septembra 1944 evakuovali , spolu s ďalšími americkými letcami bombardovacie lietadla B-17 naspäť do Bari (Taliansko). Frank Soltesz zomrel vo veku 77 rokov 13.marca 1998 v Clevelande USA.
Frank Soltesz poté, co připojil k partyzánské skupině. (stojící v zákrytu, pátý zprava)
Americké B-17 na letišti Tri Duby. 17 září 1944 na palubě jedné z nich Lt. Soltesz opustil spolu s dalšími letci Slovensko.
Část Protokolu o úniku z nepřátelského území (Escape Statement) sepsaného po návratu Lt. Soltesze do Itálie.
Místo dopadu 1944/2024
Fragmenty P-51B Lt. Soltesze. (2024)
Prameny:
archiv Ondrej Janšto
Jan Mahr, Vzpomínky na neznámé letce, 2011
Pavel Krejčí
10.2024