Avia Ba-33.22

 

Letka 44, Letecký Pluk 1

 

pilot: čet. p.p.l. Václav Soukup

 

Podkylava-Beňovci, Slov.     21.8.1935

 

 Ilustrační snímek Ba-33 /VHU Praha/

 

 

 

Během závěrečných cvičení 1. manévrové skupiny na moravsko-slovenském pomezí došlo ke kuriozní události, jejímž nechtěným protagonistou se stal  čet. Václav Soukup, pilot letky 44 LP 1. Ten byl během cvičení dočasně přidělen k letce 47.

Jak pilot později popsal, během cvičného souboje se strojem Š-31 zjistil, že se mu rozepnuly upínací pásy- ačkoliv je měl před letem zapnuté a zajištěné. Jakmile to zjistil, přerušil souboj a stoupal, aby se znovu upoutal. Pravou rukou držel "knipl" a levačkou se snažil nahmatat ramenní pás. Během toho však zřejmě vlétl do proudu zvířeného vzduchu po předchozím souboji a pocítil silnou ránu. To ho vyhodilo ze sedačky, letadlo se otočilo a pilot se ocitnul horní polovinou těla venku z trupu stroje. Křečovitě se držel řídící páky, letoun ovšem přešel do střemhlavého letu. V této poloze se stroj začal rozbíhat na vysokou rychlost, až se pilot neudržel a z letounu vypadnul. Naštěstí pro něj, vše se odehrálo v dostatečné výšce pro použití padáku, který pilot po krátké době volného pádu použil. Letoun dopadl ve velmi řídce  obydlené oblasti východně od Brezové pod Bradlom,  na stavení v osadě Benovce. Prorazil střechu a zcela se roztříštil. K požáru, který by se zcela jistě přenesl na celý dům naštěstí nedošlo.

 

Místo nehody v osadě Beňovci 1935/2024

   

 

   

 

 

 

 

Trosky stroje byly převezeny na letiště do Piešťan, kde byly podrobeny prohlídce. Následující den byla zaznamenána výpověď pilota a prohlídkou spínacích pásů potvrzeno, že díky technické nedokonalosti je opravdu možné, že se pás mohl samovolně rozpojit. Ještě toho dne byla navržena úprava pásů u ostatních letadel, protokol podepsán a uzavřen. To vše během jediného dne od události. V dnešní době by si vyšetřovací komise na místě teprve vybalovala fidlátka.

Václav Soukup létal za 2. sv. války u 312. perutě RAF. Osudnou se mu ale stala až nehoda, kdy jako pilot DC-3 společnosti ČSA zahynul 27.února 1950 v Jeseníkách. Popsáno ZDE

 

Prameny:

 

VUA Praha fond MNO 1935

 

Pavel Krejčí 8.2024