MiG-15bis   v.č. 623834

 

"3834"

 

8. slp  Ostrava

 

npor. Vlastimil Vránek

 

Ostrava-Radvanice   10.11.1959

 

 

Ilustrační snímek MiG-15bis

 

Na přízemní mlhu  a svoji nezkušenost doplatil dne 10.11. 1959 pilot 8. slp. Vlastimil Vránek (nar. 29.6.1924). Npor. Vránek byl během svého výcviku hodnocen jako spíše jako slabší a bylo doporučeno jeho přeřazení na pomalejší stroje. Mladý letec to však nevzdal, přesvědčil své nadřízené, aby mohl ve výcviku pokračovat a během několika měsíců se skutečně na typu MiG-15 rozlétal. Byl schopen plnit úkoly za ZPP ve dne a za normálních povětrnostních podmínek v noci.  Osudného dne v "patnáctce" trupového čísla 3834 plnil relativně jednoduchou úlohu č. 24 Osnovy stíhacího letectva- orientační let po hranicích letištního prostoru ve dvojici za NPP. Letěl jako vedený vpravo. Při návratu spolu s vedoucím letounem nalétli DPRS (tzv. "dálnou") a prováděli přístrojové přiblížení na letiště v Mošnově. Po přeletu DPRS prováděli ve dvojici odlet od dálné výpočtovým kurzem 060°  ve výšce 3 tis. metrů. Ve stanoveném čase 3 min. 50 vteřin začal vedoucí dvojice  točit zatáčku do přistávacího kurzu. Npor. Vránek pokračoval na odletu  a ve stanoveném intervalu potřiceti vteřinách rovněž otočil na finále. Po dotočení k DPRS začal klesat a vysunul podvozek. Sklesal do výšky 250 metrů a v horizontálním letu se (dle vyšetřovacího spisu) seznamoval s pozemními orientačními body. V prostoru dlouhého finále dráhy 22 se v té tobě vyskytovala přízemní mlha, do které pilot vlétnul. Na nějakou dobu zřejmě nesledoval variometr a nevšiml si, že klesá. V sestupném letu narazil do zalesněného terénu, asi 20 km od prahu dráhy 22, v blízkosti obce Radvanice. Stroj vykácel stromy v pásu dlouhém asi 300 metrů, pilot na místě zahynul.

 

 

 

 Zákres nehody .

 

Za příčinu letecké katastrofy byla označena chyba pilota během sestupu. Na vzniku nehody se podílely hlavně slabší schopnosti pilota a jeho malá rozlétanost v posledním měsíci před nehodou, kdy nalétal pouze 2.5 hodiny z důvodu čerpání dovolené. Určitá vina byla shledána i u vedoucího pilota, který nehlásil zhoršené podmínky na dlouhém finále a řídícího létání, který rovněž nevěnoval pozornost vyhodnocení zhoršených povětrnostních podmínek.

 

Místo nehody jsem navštívil v r. 2020. Celý prostor je zarostlý křovinami, přetíná jej hluboká rokle  a vytváří spíš dojem džungle, než lesa. Trosky letounu se nacházejí v pásu dlouhém asi 250 metrů

 

DRobné fragmenty, které v terénu v minulosti nasbíral ALDA.

 

 

Prameny:

 

Vyšetřovací spis k nehodě -VUA fond MO 1959

 

Pavel Krejčí 8.2024