MiG-15bis v.č. 623834
"3834"
8. slp Ostrava
npor. Vlastimil Vránek
Ostrava-Radvanice 10.11.1959
Ilustrační snímek MiG-15bis
Na přízemní mlhu a svoji nezkušenost doplatil dne 10.11. 1959 pilot 8. slp. Vlastimil Vránek (nar. 29.6.1924). Npor. Vránek byl během svého výcviku hodnocen jako spíše jako slabší a bylo doporučeno jeho přeřazení na pomalejší stroje. Mladý letec to však nevzdal, přesvědčil své nadřízené, aby mohl ve výcviku pokračovat a během několika měsíců se skutečně na typu MiG-15 rozlétal. Byl schopen plnit úkoly za ZPP ve dne a za normálních povětrnostních podmínek v noci. Osudného dne v "patnáctce" trupového čísla 3834 plnil relativně jednoduchou úlohu č. 24 Osnovy stíhacího letectva- orientační let po hranicích letištního prostoru ve dvojici za NPP. Letěl jako vedený vpravo. Při návratu spolu s vedoucím letounem nalétli DPRS (tzv. "dálnou") a prováděli přístrojové přiblížení na letiště v Mošnově. Po přeletu DPRS prováděli ve dvojici odlet od dálné výpočtovým kurzem 060° ve výšce 3 tis. metrů. Ve stanoveném čase 3 min. 50 vteřin začal vedoucí dvojice točit zatáčku do přistávacího kurzu. Npor. Vránek pokračoval na odletu a ve stanoveném intervalu potřiceti vteřinách rovněž otočil na finále. Po dotočení k DPRS začal klesat a vysunul podvozek. Sklesal do výšky 250 metrů a v horizontálním letu se (dle vyšetřovacího spisu) seznamoval s pozemními orientačními body. V prostoru dlouhého finále dráhy 22 se v té tobě vyskytovala přízemní mlha, do které pilot vlétnul. Na nějakou dobu zřejmě nesledoval variometr a nevšiml si, že klesá. V sestupném letu narazil do zalesněného terénu, asi 20 km od prahu dráhy 22, v blízkosti obce Radvanice. Stroj vykácel stromy v pásu dlouhém asi 300 metrů, pilot na místě zahynul.
Zákres nehody .
Za příčinu letecké katastrofy byla označena chyba pilota během sestupu. Na vzniku nehody se podílely hlavně slabší schopnosti pilota a jeho malá rozlétanost v posledním měsíci před nehodou, kdy nalétal pouze 2.5 hodiny z důvodu čerpání dovolené. Určitá vina byla shledána i u vedoucího pilota, který nehlásil zhoršené podmínky na dlouhém finále a řídícího létání, který rovněž nevěnoval pozornost vyhodnocení zhoršených povětrnostních podmínek.
Místo nehody jsem navštívil v r. 2020. Celý prostor je zarostlý křovinami, přetíná jej hluboká rokle a vytváří spíš dojem džungle, než lesa. Trosky letounu se nacházejí v pásu dlouhém asi 250 metrů
DRobné fragmenty, které v terénu v minulosti nasbíral ALDA.
Prameny:
Vyšetřovací spis k nehodě -VUA fond MO 1959
Pavel Krejčí 8.2024