K-60 (L-60 Brigadýr) v.č. 150510
"0510"
50. spoj. let. pluk - Klecany
Ludevít Dobrovodský +
letiště Praha- Kbely 8.8.1957
Ilustrační snímek vojenské varianty letounu L-60, u armády označené jako K-60.
Dne 8. srpna 1957 po 17. hodině se na letišti ve Kbelích odehrála událost, která se nedá definovat jinak, než jako "velký průšvih s mezinárodním dosahem". V Praze se v oněch srpnových dnech nacházela vládní delegace Syrské republiky v čele se státním ministrem a ministrem nár. obrany Chaledem Azem. V rámci podpory exportu výrobků našeho leteckého průmyslu byla pro delegaci na kbelském letišti v osudný den zorganizována ukázka letounů, které potenciálně připadaly do úvahy pro export do Syrie. Kromě civilních strojů Z-226T, K-60, L-40 a Ae-145 byly předváděny i vojenské licenčně vyráběné S-102 a CS-102 a Avia 14.
Poté, co syrská delegace dorazila do Kbel byly po 17. hodině zahájeny letové ukázky. Po předvedení Aera 145 odstartoval jako druhý v pořadí se zbrusu novým letounem K-60 pilot VZLÚ Ludevít Dobrovodský. Po vzletu z travnatého pásu ve směru 060° pokračoval pilot západně od letiště, kde nastoupal do výšky asi 600 m, a ve směru 060° nabral klesavým letem rychlost cca 250 km/hod, zřejmě se záměrem zahájit s letounem akrobatické prvky. Při vybírání spatřili svědci ze země prohnutí křídel směrem nahoru. Vzápětí se levé křídlo vzepjalo a okamžitě utrhlo. Zbytek letounu pokračoval setrvačností dopředu a přešel postupně do strmé spirály. Po dopadu na betonovou plochu se roztříštil, pilot na místě zahynul.
Vyšetřování se zabývalo zřejmou příčinou, tedy utržení křídla. Bylo zjištěno, že došlo k porušení závěsu vzpěry křídla a to zapříčinilo následné odtržení křídla. V rámci vyšetřování byla provedena pevnostní zkouška 5 ks tohoto kování, namátkově vybraných v podniku Orličan Choceň. Zkouška ukázala, že jedno kování pevnostně nevyhovělo a došlo k jeho porušení ještě před dosažením předepsaného násobku. Na základě toho bylo přijato několik opatření ve výrobě a byly předepsány i úpravy již vyrobených strojů. Vyšetřování se poměrně taktně vyhnulo otázce, jestli pilot během sestupného letu nepřekročil stanovené limity letounu. To, že pilot hodlal s letounem provádět akrobacii (i když tento letoun má akrobacii zakázanou) je sice ve vyšetřovací zprávě zmíněno, nicméně nijak se tím již vyšetřovatelé nezabývali. V úvahách nad zvýšeným namáháním křídla však nemohl ujít pozornosti poznatek z tunelových zkoušek, kdy při vysoké rychlosti došlo k destrukci plexiskla kabiny v levé horní části. To mohlo teoreticky vést ke zvýšenému namáhání křídla až o 20 procent. Při prohledávání prostoru pod trajektorií letu byl 14. srpna 1957 skutečně kus plexiskla nalezen! To bylo nakonec oficiálně shledáno jako spouštěč řetězu událostí, které vedly ke katastrofě. Co se ve spisu není možno dočíst je to, že zkušený pilot Ludevít "Lájoš" Dobrovodský onoho dne možná až příliš "tlačil na pilu".
Závěs vzpěry křídla, který nevydržel namáhání a prasknul.
Zkušební sada závěsů odebraná z výroby. Vzorek č. 5 nevydržel předepsané namáhání.
Zkušební pilot VZLÚ Ludevít Dobrovodský.
Ludevít Dobrovodský se narodil 20.12.1921 v Jabloňovém u Malacek. Zájem o letadla ho přivedl v r. 1939 do bratislavského aeroklubu a o rok později k letectvu armády Slovenského štátu. Jako stíhací pilot "Letky 13" se od června 1943 účastnil východního tažení, ale již v září přeletěl na sovětskou stranu. Po přeškolení na sovětské Lavočky se v rámci 1. čs. stíhacího pluku v SSSR vrátil pod velením štkpt. Fajtla na Slovensko, definitivně se pak do Československa vrátil v květnu 1945 v rámci 1. čs. smíšené letecké divize. Po válce působil jako učitel létání v hradecké akademii a vojenskou kariéru zakončil jako zkušební pilot LVÚ. V r. 1954 odešel do zálohy, po převedení LVÚ pod "civil" ale pokračoval jako vedoucí zkušební pilot VZLÚ. Ke dni havárie měl nalétáno 3422 hodin. Čtenáři se již jednou se jménem tohoto pilota na mém webu setkali. Dne 20. dubna 1948 do jeho letounu Spitfire narazil npor. Ocvirk. Případ popsán ZDE
Případem katastrofy K-60 ve Kbelích se blíže zabýval článek ing. Pavla Marjánka "Černý čtvrtek na kbelském letišti" otištěný v časopisu Aero Hobby 6/2011.
Rekonstrukce podoby K-60 "0510". (Aero Hobby 6/2011)
Zdroj:
Aero Hobby 6/2011
Zpráva o katastrofě letounu č. 150510 /VUA Praha/
Pavel Krejčí 7.2024