MI-24V  v.č. 730706

 

"0706"

 

2. letka/ 11. vrtulníkový let. pluk, 10. LA

 

npor. František Bouček

mjr. Jozef Olajoš +

rtm. Jozef Šašák +

 

Plzeň- Bory             31.8.1988

 

Poslední srpnový den roku 1988 byl u 11. vrp v Plzni ve znamení obrovského průšvihu. V 18:10 došlo ke katastrofě vrtulníku MI-24V ev. č. 0706, při které zahynul palubní technik rtm. Jozef  Šašák, těžké zranění utrpěli pilot vrtulníku npor. František Bouček a instruktor mjr. Jozef Olajoš. Posledně jmenovaný na následky zranění dne 5.9.1988 zemřel. Kromě ztrát na životech došlo k velké materiální škodě, byl zcela zničen jen tři roky starý vrtulník (dodán v r. 1985) s odhadovanou zůstatkovou  cenou přes 19 milionů Kčs, což byly tehdy nějaké peníze.

 

 

 

 

 

 

Osádka vrtulníku plnila toho dne úkol č. 4 OBP "Kontrolní let po okruhu s jedním vypnutým motorem". Let byl prováděn v souladu s metodikou, první dva okruhy byl provedeny s přistáním s jedním motorem staženým na volnoběh a proběhly bez závad. Při třetím okruhu  instruktor mjr. Olajoš rozhodl, že budou vypínat pravý motor. Palubnímu technikovi v souladu s výcvikovou osnovou nařídil, aby kontroloval činnost pilota a držel stopkohout levého motoru, aby jej pilot omylem nezavřel. Let probíhal podle metodiky a v poloze "po třetí zatáčce"  posádka vysunula podvozek. Poté pilot stáhl pravý motor na volnoběh. Od řídícího létání si posádka vyžádala povolení k přistání s jedním pracujícím motorem, po obdržení povolení, ve výšce asi 60 m dal instruktor pokyn k vypnutí pravého motoru. V okamžiku vypnutí byly otáčky rotoru normální, tedy na 95 procentech. Co se pak přesně stalo nezjistila ani vyšetřovací komise. Faktem je, že došlo k prudkému poklesu otáček rotoru jako  při vypnutí obou motorů. Posádka reagovala nesprávně - přitažením páky kolektivního řízení až na maximální hodnotu. Tím došlo k poklesu otáček rotoru až na 40 procent a k pádu vrtulníku při dopředné rychlosti kolem 80 km/hod. Následoval tvrdý náraz do země a částečné zborcení konstrukce stroje. Palubní technik byl mrtev na místě, instruktor skonal později v nemocnici, pilot s těžkými zraněními přežil.

Vyšetřovací komise pracovala se dvěma možnými hypotézami.

- došlo k současnému vypnutí obou motorů s tím, že pilot vypnul pravý a npor. Šašák levý.

- došlo k vysazení levého motoru v okamžiku, kdy pilot vypnul pravý.

 

Během pozemní rekonstrukce po nehodě nebyla ani na jednom z motorů zjištěna závada. Nepříznivou roli mohlo hrát to, že palubní technik se nezůčastnil předběžné přípravy k letu a úkol vypínání motoru plnil poprvé v životě. Ze záznamu palubního magnetofonu bylo údajně zřejmé, že mu úkol nebyl jasný. Nicméně - ani jedna z variant není vyloučena- tak zní závěr vyšetřovací komise.

 

 

 

 Mi-24V "0706"

 

 

 Prameny:

 

Zpráva o vyšetřování letecké nehody /VUA Praha/

 

Pavel Krejčí 6.2024