MiG-21F   v.č. 660509

 

"0509"

 

2. letka, 4. slp Pardubice

 

por. Jaroslav Crha

 

Plazy okr. Mladá Boleslav  27.5.1969

 

 

 

Foto "0509" jsem nikde nedohledal. Jiný letoun tétě série od 4. slp - "0514" je dnes vystaven v Leteckém muzeu v Kunovicích.

 

 

Dne 26.5.1969 se část pardubického 4. stíhacího leteckého pluku přesunula na letiště Mnichovo Hradiště, k provádění nácviku činnosti z polního letiště. Por. Jaroslav Crha prováděl následujícího dne, tedy 27. května po sedmé hodině ranní let  "po velkém okruhu". Mezi první a druhou zatáčkou , ve výšce 500-550m , při stahování plynové páky z režimu maximální forsáže na minimální forsáž došlo k vysazení motoru. Pilot zpozoroval klesání otáček a teploty výstupních plynů motoru a to, že zmizel hluk motoru. Vzhledem k minimální výšce na nic nečekal, ohlásil řídícímu létáni " 372- vysadilo!", natáhl letoun do stoupání a katapultoval se. Zvídavý dotaz řídícího "Co vysadilo?" už tím pádem rozhodně nemohl slyšet. Probral se k vědomí až v autě, kterým ho civilní posádka převážela do nemocnice v Mladé Boleslavi. Katapultáž totiž neproběhla standardně. Na katapultážním zařízení došlo k předčasnému uvolnění levého zadního zámku uchycení překrytu kabiny ( sedačka se během katapiltáže uzamykala do překrytu), a k poruše stabilizačního padáčku. Pilotovi velmi pomohla letecká přilba ZŠ-3, ovšem i tak utrpěl vážná zranění. Kromě poranění na hlavě utrpěl i zlomeninu ruky. Jeho letoun narazil do země asi 400m jižně od obce Plazy, východně od Mladé Boleslavi  a zaryl se do země.

 

Kráter po dopadu MiGu-21F "0509". Letoun se zaryl do země, na povrchu nezůstalo kromě drobných úlomků téměř nic.

 

 

Prostor, kde se dodnes nachází drobné fragmenty "0509"

 

 

Detail překrytu kabiny se stopami barvy po úderu přilby ZŠ-3

 

 

Poškozená přilba por. Crhy.

 

Nejednalo se o první případ zranění pilota vlivem chybné činnosti vystřelovacího systému SK-1. Zjištění, že katapultáž z letounů MiG-21F a MIG-21PF znamená s velkou pravděpodobností zranění pilota bylo velmi nepříjemné. Tento fakt zcela jistě nepřidal na klidu hlavně  těm, kdo tyto typy létali. Byla nařízena kontrola tohoto systému u všech letounů a navržena konzultace s konstruktéry v SSSR s předpokladem technických úprav. Jak toto proběhlo, o tom už v dokumentaci nehody u Plaz není zmínka. Katapultáže z letounů řady "F" a "PF" ke kterým došlo v dalších letech  ale již většinou proběhly bez závad.

Co se týče samotné příčiny vysazení motoru - příčinou bylo zadření šoupátka odstředivého regulátoru - výrobní vada.

 

Prameny:

 

- Hlášení o nehodě - VUA Praha 1969

 

Pavel Krejčí 5.2024