Bf 109G-14/AS    W.Nr. ?

 

"bílá 6"

 

1./JG 302  "Wilde Sau"

 

Uffz. Willi Reschke

 

Bánov okr. Uherské Hradiště         29.8.1944

 

 

 

Bf 109 "bílá 6" Willi Reschkeho. Kresba z publikace Air War Over Czech Lands- WWP PUBLICATIONS, zdá se, není úplně přesná. Ačkoliv v pilotově "Flugbuchu" je uvedena verze G-6, přední "Mesršmitologové" se na základě dobových fotografií přiklánějí k G-6/AS a ještě více k G-14/AS. Nejmarkantnějším rozdílem AS je širší motorová kapota bez "boulí" pro motor DB 605AS. Dobové snímky skutečně ukazují širokou kapotu. Dál už to ale není tak jednoduché. Ve správné  identifikaci verze dále hraje roli anténní systém, tvar směrového kormidla a vyvažovacích plošek, boule na horní straně křídel, vstupy vzduchu, krytky na motorové kapotě, krytka pro MW 50...Stroje vyrobené v létě 1944 se liší v drobných niancích a rozdíly mezi verzemi byly nepatrné.

 

 

Uffz. Willy Reschke

Během útoku na americký bombardovací svaz nad Bílými Karpaty /popsáno podrobněji ZDE/ byl  sestřelen Bf 109G-14AS, který pilotoval Uffz. Willy Reschke. Tento pilot vlétl během zuřivého útoku do trajektorie palby svého kolegy a byl zasažen do výškového kormidla. Poškození letounu bylo takového rázu, že s ním pilot musel provést nouzové přistání do terénu. Stroj byl poté technickým personálem rozmontován a odvezen, ještě předtím se ale u něj vyfotografovali místní obyvatelé. Willy Reschke si onoho dne nárokoval Herausschuss jedné B-17 ( Herausschuss - těžké poškození bombardéru který byl nucen opustit bombardovací svaz, považovalo se za dosažené vzdušné  vítězství).

 

 

 

 Willy Reschke (nar 3.2.1922, Mühlow, Mark Brandenburg) válku přežil. Absovoval během ní celkem 70 bojových letů a dosáhl cekem 27 vítězství. Mezi nimi 20 sestřelů čtyřmotorových bombardérů. ( Mathews and Foreman, autoři knihy Luftwaffe Aces — Biographies and Victory Claims přezkoumávali počet jeho sestřelů a došli ke dvaceti jistým sestřelům, dalších sedm zůstává nepotvrzených). Sám Reschke byl sestřelen osmkrát, z toho musel čtyřikrát vyskočit na padáku. Několikrát letoun nepřítele taranoval. Jen o několik dní před přistáním u Bánova, dne  24. srpna 1944  sestřelil B-24 Lt. Jamese, který se zřítil u obce Vlčice na Jindřichohradecku. /Popsáno ZDE/ a následně musel pro poškození svého stroje vyskočit na padáku /Popsáno ZDE/. Jako jeden z mála stihnul v roce 1945 přeškolení na stroje Ta 152 a právě na tomto typu uzavřel své skóre, když 24. dubna 1945 sestřelil nedaleko Berlína dva Jaky-9. Jeho  Ta 152 H-1 "zelená  9" (Werknummer 150 168) byl po válce testován ve Velké Británii Erikem Brownem. 

Willy Reschke, autor knihy  Jagdgeschwader 301/302 Wilde Sau, zemřel 5.7.2017. 

 

 Willy Reschke navštívil Českou republiku v r. 2006. Vydal se mimo jiné  i do Bánova na místo, kde posadil svoji poškozenou "bílou šestku". Setkal se dokonce i s místními obyvateli, kteří si jeho nouzové přistání pamatovali.

 Willi Reschke uprostřed, vpravo paní Jankůjová, která je zachycena na historickém snímku první vlevo.

 

 

 

 Místo přistání v březnu 2024.

 

 Prameny:

 

Roman Sušil - www.leteckabitvakarpaty.cz

 

Pavel Krejčí 4.2024