S-89 Spitfire TE 521, A-705
LVA Pardubice – Školní základna II
let. ak. Hrazdil Jan
letiště Pardubice, okr. Pardubice 17.10.1947
Západní strana letiště Pardubice na leteckém snímku z 13.9.1948. Na ploše lze, mimo strojů C-2 (Arado 96), napočítatne méně než 27 letounů S-89 Spitfire!
První ročník poválečných „akademiků“ (nástupní ročník 1945) začal na podzim roku 1947 stíhacím výcvikem na letounech S-89 (Spitfire Mk. IX E). Přechod na novou techniku sebou nesl problémy se zvládnutí s touto technikou a došlo zde k několika nehodám, od „osekání“ vrtulových listů až po jednu katastrofu při které zahynul let. ak. Zdeněk Šticha (Případ zpracován zde).
Dne 17.10. 1947 startoval na svůj první let akademik Jan Hrazdil. Byl to jeho druhý let na tomto typu. Úkol zněl: „Provést orientační let č.1 ve výšce 1 000 m v době trvání letu 40 minut“. Po ukončení úkolu šel letoun na přistání a pravým křídlem zachytil o „starterský“ vůz a 14 m za ním dosedl na podvozek. Tento se však zlomil, letoun se stočil o 90 stupňů a dosedl na břicho, přičemž byl kompletně zničen a následně navržen na zrušení.
Z vyšetřovacího spisu je zřejmé, že k nehodě došlo nezkušeností pilota a špatným odhadem při přistání. „Na přistání jsem šel po třetí zatáčce a nasadil na přistání tak, že jsem měl přistávací „T“ vlevo. Klouzal jsem normálním způsobem do výše asi 30 m a po celou dobu jsem přistávací „T“ viděl po levé straně. V této výši chtěl jsem se přesvědčit o správnosti přistávací rychlosti, když jsem znovu vyhládl, měl jsem přistávací vůz a „T“ zakryt nosem letounu. Přidal jsem proto plyn a chtěl jsem provést nový okruh. V ten okamžik jsem ucítil náraz na pravé křídlo …“
Komisionální přehled škody, zpráva o nehodě a výpověď pilota.
Startéra tento den vykonával rotný del. Pilipčinec Ivan. Na dotaz vyšetřovací komise: „Proč jste nevystřelil červenou raketu, když jste viděl, že letoun směřuje na vůz?“ vypověděl toto: „Raketu jsem nevystřelil, poněvadž letouny S-89 chodí na přistání ze zatáčky (pozn. tzv. Spitfirovská zatáčka), což vypadá, že každý z nich přistane správně vedle starterského vozu. V tomto případě pilot po vyrovnání zatáčky byl tak blízko, že jsem neměl již čas vystřelit raketu a musel jsem se zachránit útěkem, abych nebyl zasažen letounem.“
Výpověď řídícího létání šrtm.Žižky
V posudku velitele útvaru plk. Let. Františka Rypla z 27.10 1947 se uvádí: „K letecké nehodě došlo nepozorností pilotního žáka. Vyšetření a jeho potrestání bude provedeno LKK.“
Nicméně již 20.10.1947 pokračoval let. ak Hrazdil dále ve výcviku a LVA úspěšně dokončil.
Letoun byl zrušen k 17.7. 1950 a po odečtení využitelných částí byla škoda ve výši 796 560,- Kč odepsána.
Zdroj: VHA Praha
Martin Vích 4.2024