Piper L-4H OK-XHG
výr.č. 11466 (ex. USAAF 43-30175)
pilot: Bohuslav Baloun +
cest.: Vladimír Weis +
K-65A OK-BZB výr. č. 38
Dřísy okr. Praha-východ 1+2.10.1947
1.října 1947 v 17:15 došlo nedaleko železniční stanice Dřísy k nehodě letounu Piper L-4H, která si vyžádala dva lidské životy. V troskách stroje zahynul pilot Bohuslav Baloun a cestující Vladimír Weis. Dle pamětníků letoun kroužil nad domem v blízkosti nádraží v malé výšce a najednou se zřítil k zemi. Zřejmě tedy došlo k pádu do vývrtky - tomu by odpovídal i stav trosek. Letadlo bylo nárazem úplně zničeno, oba muži na palubě na místě zahynuli. Na událost si dodnes velmi dobře vzpomíná pan Miroslav Nejedlý (nar. 1928).
Uvedenou nehodou to ale nekončilo. Následujícího dne ráno na místo letěl policejní stroj K-65A (v té tobě oficiální název Letectvo Sboru národní bezpečnosti) s vyšetřovatelem škpt. Soukeníkem a prap. Šiklem. Během přistání na poli jižně od Dřís v 08:15 však i tento stroj havaroval. Dle pamětníků se pilot lekl strouhy, ke které se po dosednutí blížil a začal prudce brzdit. Letoun se převrhl na záda. Incident se obešel bez zranění, došlo pouze k poškození letadla a utrpělo zřejmě i ego policejního pilota.
Trosky Piperu L-4H OK-XHG na poli nedaleko nádraží. Dobové fotografie pochází ze sbírky pana Jiřího Hyky, jehož otec František se po dobu čtyřiceti let zabýval regionální historií. Na místo se krátce po nehodě na základě telefonického oznámení učiněného Leopoldem Řezníčkem dostavila policejní hlídka, tvořená strážmistry Krapítkem a Chmelařem. která k místu již nikoho nepustila.
Fotografie K-65A OK-BZB, který havaroval následujícího dne během přistání.
Četnický zápis o obou událostech /SOA Mělník/
Prameny:
-archiv Jiřího Hyky, SOA Mělník
Pavel Krejčí 4.2024