B-24G-10-NT 42-78306 "Porky"
746.BS, 456.BG, 15.AF
B-24H-10CF 42-64501 "Judy Ann"
744.BS, 456.BG, 15.AF
Teplice-Šanov 21.7.1944
Liberatory 744.BG směřují v boxu ke svému cíli. 21. července 1944 jím byl Sudetenländische Treibstoffwerke AG Maltheuern Brüx-Záluží u Mostu.
Dobový snímek, který pokrývá velkou část plochy, kde došlo k pádu trosek obou bombardérů, tedy svahy pod Doubravskou horou a ulice na okraji čtvrti Šanov.
456. BG zachovávala běžnou organizační strukturu a sestávala ze čtyř squadron. Stroj "Porky" / 746 BS/ nad Teplicemi kolidoval s "Judy Ann" /774. BS/. /https://15thaf.org/
Kódové označení na trupu - "Judy Ann"
Kódové označení na trupu "Porky"
První spojenecký nálet na nový, Němci vybudovaný závod na výrobu pohonných hmot STW AG v Záluží u Mostu proběhl 12. května 1944. Díky obrovským škodám způsobeným této moderní chemičce se zdálo, že závod bude vyřazen z provozu na řadu měsíců. Němci ale vyvinuli veliké úsilí k rychlému obnovení provozu. Průzkumné snímky v polovině července ukázaly, že rekonstrukční práce velmi pokročily. Velením spojeneckých sil byl tedy naplánován další nálet. Ten měla za úkol provést 15 Air Force v pátek 21. července. V noci předtím, z 20. na 21.7 ale v severních Čechách ještě zaůtočili Britové, když 180 bombardérů RAF podniklo nálet na Chomutov. Zatímco se Britové ráno 21. 7. z náletu vraceli do Anglie, na základnách v Itálii panovaly poslední přípravy ke startu na denní misi.
Vlivem nepříznivého počasí nad Alpami musela větší část z 362 amerických strojů změnit kurz a bombardovat záložní cíl- severoitalské Mestre. Nad Mostecko se dostalo zbylých 143 letounů B-17 a B-24 přesně v poledne. Německá obrana byla urputná. Bylo provedeno umělé zadýmení prostoru závodu a svaz byl přesně zaměřen velitelským radiolokátorem flaků i střeleckými radiolokátory. Americký svaz byl ostřelován rychlou, skupinovou palbou částečně naslepo, pomocí elektronického zaměření. Rovněž Američané měli problém s přesným zaměřením cíle a díky umělé mlze bombardovali víceméně naslepo. Tím došlo k zasažení velkého prostoru i kolem samotného cíle. Palba flaku zapříčinila ztrátu čtyř letadel nad naším územím. První obětí se stal B-24 Liberator 42-78432. Letoun pojmenovaný " Final Approach" se zřítil u Mukova. /Informace zde/ .
Dalším strojem B-17G 42-97531. Letoun byl zasažen přímo nad cílem. Po zásahu přešel do strmé sestupné zatáčky. Osmi letcům se podařilo vyskočit na padácích, dva, včetně kapitána stroje v letounu zůstali a zahynuli při nárazu na zem v zalesněném svahu u Křižatek. /Informace zde/
Další dva stroje se nad cílem srazily. Byly to B-24 42-64501 "Judy Ann" a 42-78306 "Porky". Oba patřily do svazku 456. Bomb Group, ale do rozdílných squadron. "Porky" náležel k 746. Bomb Squadron, "Judy Ann" k 744. Bomb Squadron.
Osádka poněkud extravagantně ozdobené "Porky". V horní řadě druhý zleva v kombinéze Lt. Brooks, velitel stroje.
Členové posádky "Judy Ann" u svého letounu.
"Porky", který letěl v boxu "Baker" dostal zásah flakem přibližně ve 12:09, v době, kdy box točil po odhozu pum doprava. Pilot Lt. Sidney Brooks zápasil s řízením stroje, ale těžce ovladatelný letoun se propadal svazem dozadu a prudce klesal. Tím se dostal do trajektorie boxu "Charlie". Zde se projevila jedna z nevýhod těsných formací, ve kterých americké svazy létaly. Svaz byl velice efektivní při obraně proti německým stíhačům, kdy koncentrovaná palba desítek střelců poskytovala svazu solidní ochranu. Nevýhodou ale byla obtížná možnost operativního manévrování celého svazu např. při vyhýbání se oblastem se silnou koncentrací flaku, ale i nedostatek prostoru k manévrování jednotlivých strojů. Došlo k tomu, že zasažená "Porky" ztratila rychlost a v klesání narazila do bombardéru "Judy Ann". Ke srážce došlo nad jihovýchodním okrajem Teplic. Oba letouny se ve vzduchu rozpadly (podle některých zdrojů jeden z letounů dopadl vcelku) a jejich trosky popadaly v širokém okolí po loukách Písečného vrchu, od dnešní botanické zahrady směrem k městské čtvrti Šanov a na západní úpatí Doubravské hory. Větší část jednoho ze strojů dopadla podle svědectví pamětníků na jednu z vil v Doubravské ulici. Po dopadu torza obou strojů explodovaly.
Většině letcú se podařilo stroje padající z výšky šesti kilometrů opustit na padácích. Co se ovšem dělo dále patří k velmi smutným epizodám letecké války na našem území. Je nemožné rekonstruovat osudy jednotlivých letců, ale pozdější vyšetřování a výpovědi učiněné u Mimořádného lidového soudu v Mostě, poválečný tisk a vzpomínky svědků alespoň nastiňují co následovalo poté, co se letci z obou bombardérů snesli na padácích na zem. Ještě ve vzduchu po nich střílelo několik členů tovární milice firmy Zeiss Werke, někteří z letců byli zastřeleni na zemi. Zfanatizovaní Němci pracující na polích několik letců zlynčovali, jeden byl údajně usmýkán k smrti na laně za jedoucím autem. Několik se jich sice vzdalo příslušníkům Wehrmachtu, kteří se na scéně objevili, když je ale eskorta odváděla do města byli stejně zastřeleni...Z osmnácti letců na palubách obou strojů se večera onoho dne nedožilo čtrnáct .
B-24H "Porky"
Lt. Sidney H Brooks zajat
Lt. Roy s. Dubs zabit
Lt. James J. Duston zajat
Sgt. Robert M. Gafner zabit
Sgt. Edward W. Broom zabit
Sgt. Andrew R. Smyth zabit
Sgt. Arthur P. Arseneaux zabit
Sgt. Carl Ezuck zabit
Sgt. George B. Younggist zabit
B-24 "Judy Ann"
Lt. Gunnar Eide zabit
F/O James N. Dingwall zajat
Lt. John V. Theim zabit
Sgt. George S. Powell zabit
Sgt. Leo A. Powell zajat
Pvt. Arthur Elder zabit
Sgt. James L. Wesson zabit
Sgt. Clayton W. Hansen zabit
Sgt. Francis T. Hall zabit
Zatímco se v Teplicích a Záluží navečer zjišťovaly utrpěné škody, na amerických letištích se vypňovaly MACRy k letounům, které se z mise nevrátily.
"PORKY"
"JUDY ANN"
Letecký snímek prostoru, kde dopadly trosky stroje z r. 1946. Informace kde přesně dopadly hlavní části letadel se liší. Rovněž tak se liší informace o tom, jak vlastně samotný pád strojů proběhl. Je pravděpodobné, že oba stroje se ve vzduchu rozpadly, některé zdroje hovoří o tom, že jeden stroj se rozpadl a druhý spadl ve vývrtce vcelku až na zem. Všechny výpovědi pamětníků se ale shodují v tom, že trosky dopadly v prostoru vymezeném botanickou zahradou- Písečným vrchem-úpatím Doubravské hory- východními ulicemi čtvrti Šanov a dnešním Sometem na severu.
Výpovědi pamětníků k události. Výpověď p. Černého o útoku německé stíhačky je nutno brát s velkou rezervou.
V hlášení o sestřelu II. oddílu těžkého dělostřelectva 905 se uvádí: Při útoku amerických bombardérů na rafinerii v Mostě letěla jedna skupina tvořená asi 30 letouny ve 12:05 hodin v kurzu 8 ve výšce 6500 metrů. Nepřátelská skupina byla ostřelována pomocí elektronického zaměření , a to rychlou skupinovou palbou...Nepřátelská skupina letěla ve "V" formaci, přičemž točila lehkou zatáčkou doprava. Viděl jsem, jak dva letouny vypadly z formace téměř současně. První letadlo se zřítilo dolů s jasně viditelnou stopou kouře a dopadlo ve směru Teplic- Šanova. Druhé letadlo v poslední chvíli pád téměř vyrovnalo...Letouny po dopadu mohutně explodovaly...Formace napadla cíl neohroženě. Sestřelu bylo dosaženo ve formaci. Letoun byl sestřelen pomocí zaměření radiolokátorem šesti bateriemi Flakgruppe Brüx za použití této munice: 82 nábojů ráže 128 mm, 224 nábojů ráže 105 mm, a 398. nábojů ráže 88 mm. Žádám o potvrzení sestřelu Liberatoru nad Teplicemi-Šanovem dne 21. července1944 ve 12.11 hodin pro tyto baterie Flakgruppe Brüx:
2./ Schwere Flakateilung 905
1./Schwere Flakabteilung 241
schwere Flagabteilung 656 (1.a 3.)
6./Schwere Flakabteilung 532
schwere Flakbatterie z.b.V. 6217
Jedna z těchto baterií měla tedy přesnou mušku a způsobila zkázu obou bombardérů. Protože ostřelování formace probíhalo naslepo, bez vizuálního kontaktu nikdy se již nedozvíme, který oddíl se do "Porky" trefil.
/německé hlášení via Martin Veselý- "Hvězdy nad Krušnohořím"/
Prostor na úpatí Doubravské hory, kde byly nalezeny drobné fragmenty z kolize obou Liberatorů.
O tom, jak neuvěřitelně propletené mohou být osudy osádek a jejich letounů svědčí tragický osud Sgt. Williama Telfera. /spodní řada druhý zleva/, na snímku společně s původní posádkou B-17G "Victory Bound". Jde o stroj, který se 21.7.1944 dne zřítil u Křižatek. W. Telfer, byl ale onoho dne jinde. Krčil se ve spodní střelecké věži B-17G "Jersey Bounce". Nad Teplicemi byl stroj těžce poškozen a Telfer vylezl ze svého stanoviště. Pravděpodobně neunesl psychický tlak a z paluby svého bombardéru vyskočil. Přistál na padáku u obce Velemín. Po přistání byl W. Telfer zatčen příslušníky četnictva a přibližně ve 12.00 hod. byl dopraven na oddělení gestapa v Litoměřicích. Jak proběhl výslech zajatce, není známo. Avšak v 17.40 hod. téhož dne byl W. Telfer už mrtvý. Podle oficiální verze německých úřadů zemřel v důsledku zranění utrpěných při přistání. Mnozí badatelé ale soudí, že byl zavražděn v průběhu výslechu. Ironií osudu, "Jersey Bounce " se onoho dne bezpečně vrátil na svoji domovskou základnu. Ppouze o čtyři dny později byl ale bombardér B-17G „Jersey Bounce“ sestřelen při náletu na cíl v obvodu Lince v Rakousku. Přitom zahynuli podle různých údajů 2–4 členové osádky, mezi nimi i velitel, pilot prap. D. Carroll.
Na základnu se dále nevrátili:
Dne 21. července 1944 se po náletu na závod STW na svá letiště v Itálii nevrátilo dalších pět letadel ze sestavy 15. letecké armády USAAF.
V 10.55 hod. spadl v okolí obce Neukirchen v Rakousku bombardér B-17G (v. č. 42-31789) ze sestavy 20. BS 2. BG 5. BW. Letoun byl sestřelen palbou stíhaček Luftwaffe. Z 10 členů posádky zahynulo pět osob, mezi nimi i velitel, 25letý pilot ppor. J. MacKenzie.
Německými stíhačkami byl toho dne sestřelen také bombardér B-17G (v. č. 42-107101) ze sestavy 96. BS 2. BG 5. BW. Poté co se vznítil motor č. 3, letoun spadl v okolí obce Reid v Rakousku. Očití svědkové viděli, jak se na nebi otevřely tři padáky. Avšak z devíti členů posádky přežil pouze jeden člověk. Zbývající, mezi nimi i velitel, 25letý pilot npor. J. Wagner, zahynuli. Někteří badatelé tvrdí, že tento bombardér B-17G náležel k 49. BG a spadl na území Německa.
Palbou protiletadlového dělostřelectva byl v průběhu bombardování 21. července 1944 poškozen bombardér B-24H (v. č. 41-2887 nebo 41-28887) ze sestavy 741. BS 455. BG 304. BW. Na palubě letounu se vedle 10 členů posádky, které velel por. L. Nixon, nacházel velitel 741. BG mjr. L. Lanford. Téměř ihned po svržení bomb byl střepinami protiletadlového granátu poškozen motor č. 3. Brzy selhal druhý motor. Poškozeny byly také palivové nádrže a pravé křídlo. Kvůli ztrátě rychlosti a výšky bombardér nemohl pokračovat v letu ve formaci a opustil útvar. Silné vibrace značně komplikovaly pilotování letounu. V okolí Klagenfurtu na jihu Rakouska se osamělý bombardér znovu stal cílem ostřelování německého protiletadlového dělostřelectva. Tentokrát byly poškozeny pracující motory a levé křídlo. Pilotům se podařilo ještě určitý čas udržovat letoun ve vodorovném letu. Avšak severně od italského města Udine letoun prakticky ztratil ovladatelnost a poté se zbortilo levé křídlo. Velitel rozkázal posádce seskočit na padácích. Po doskoku na zem pět členů posádky padlo do zajetí v okolí Lublaně na území Jugoslávie. Zbývající, mezi nimi i mjr. L. Lanford, se dokázali vrátit do Itálie.
Dne 21. července 1944 se na svá letiště v Itálii nevrátily dvě stíhačky P-51 Mustang ze sestavy 306. stíhacího křídla 15. AF.
Nad územím Rakouska zmizela stíhačka P-51C-7 (v. č. 42-103558) ze sestavy 301. Stíhací perutě 332. stíhací skupiny, kterou pilotoval npor. W. Williams. Svědkové tvrdí, že poté co část letounů 301. FS nemohla z technických příčin nadále doprovázet bombardéry, pokračovali v letu vedoucí skupiny npor. W. Williams, jeho číslo a další tři letci. Stíhačky se brzy dostaly do husté oblačnosti. Ve složitých meteorologických podmínkách se čtyři letadla vrátila na své letiště Ramitelli. Stíhačka, kterou pilotoval 25letý nadporučík W. Williams, se na základnu nevrátila. Po válce byl předepsaným způsobem uznán za mrtvého. Na svoje letiště ve městě Madina se toho dne nevrátila také P-51B-10 (v. č. 42-106724) ze sestavy 5. FS 52. FG. Její pilot 25letý nadporučík B. Morisson padl do zajetí.
Pomník připomínající letce, kteří zahynuli na Teplicku v období 1944 a 1945. /odhalen dne 22.7.1995, nachází se na západním svahu Písečného vrchu/
Za velkou vstřícnost při vytváření tohoto článku děkuji členům SLA Teplice.
Prameny:
Foto: osobní archiv J. Vencl, www.svla-tp.cz, www.findagrave.com, www.victoryboundcrew.com, FOLD3, https://15thaf.org
Severočeský letecký archiv Teplice; J. Vencl; J. Žampach; Mgr. J. Šimek, M. Adamenko.
Martin Veselý "Hvězdy nad Krušnohořím" NV 2005
Pavel Krejčí 4.2024